snowjim skrev:
Fräsen höll inte djupet utan helt plötsligt var jag och körde i köksbordet ;) Inte jätte kul! Som tur var så upptäckte jag det i tid så jag kunde justera sista biten. Den körde ca 30 cm i bordet och dess för innan hade den gått gradvis neråt. Provade ställa in allt igen och dra åt det hårt som in i men den gick ändå ner 1 mm på 20 cm typ.
Kom på att frässtålet kan krypa i chucken om den är dåligt fixerad. Var chucken ordentligt låst?

arneri68 skrev:
Låter som fräsen inte mådde något vidare. Jag har en GOF 900 sedan flera år och den har aldrig kört fast. En spånskiva skall absolut inte vara några problem.
Ja, maskinen kändes ju gedigen men märkligt att den knappt orkade spånskivan med ett helt nytt stål. Den körde ju vissa sträckor bra men andra hackade och hade den sig hela tiden oavsätt hastighet, provade så gott som alla hastigheter och ju långsammare man satte den ju oftare hackade den.

arneri68 skrev:
Tryckte du ner låsarmen? Låter nästan som du kört med låset öppet, men om fräsen inte var i acceptabelt skick skall jag inte knäppa dig på näsan.;)
Ja armen drog jag åt rejält, tänkte att just denna måste vara hårt spänd.

Armen för djupstoppet menar du? Inte låset som gör att man håller djupet? Djupstoppet är knappast gjort för att hålla emot hårt tryck under en längre tid, det är låsets uppgift. Fräsa är roligt, men det finns mycket att tänka på.

Valkyr skrev:
Armen för djupstoppet menar du? Inte låset som gör att man håller djupet? Djupstoppet är knappast gjort för att hålla emot hårt tryck under en längre tid, det är låsets uppgift. Fräsa är roligt, men det finns mycket att tänka på.
Det finns en stor spak på baksidan, denna gör det möjligt att justera djupet, sen finns det då en stav som ser till så att det inte ska gå att köra djupare än vad man ställt in den på. Båda var åtskruvade så hårt det gick, finns det någon mer stop menar du?

snowjim skrev:
Det finns en stor spak på baksidan, denna gör det möjligt att justera djupet, sen finns det då en stav som ser till så att det inte ska gå att köra djupare än vad man ställt in den på. Båda var åtskruvade så hårt det gick, finns det någon mer stop menar du?
Om du dragit åt dessa så ska den inte kunna sjunka, då måste stålet ha krupit istället.
Om så är fallet ska du vara glad att det bara var skivan och bordet som tog skada

Nej, det är spaken som menas, staven brukar kunna flytta sig om man lägger allt tryck på den utan att låsa med spaken. Då kanske det bara var en gammal och sliten stackars uthyrningsmaskin? Synd på bordet i vilket fall.

Redigerat:
Stålen kröp ut en gång också ja, detta förstod jag inte häller då man använder en stor fast nyckel för att spänna fast den, där drog jag till ganska hårt!?

Ja, det blir till att klaga vid återlämning, ser inte hur jag hade kunnat göra detta bättre.

Det är väl som valkyr säger, grejerna är slitna.
Jag gillar inte att hyra grejer då de inte behandlas så varsamt så jag ser dom inte som tillförlitliga.
Det räcker ju med att kolla på en hyrfilm, jag har nog aldrig hyrr en film som INTE sett ut som den fått några vändor i en blender.

Ifall du skulle behöva fräsa igen så köp en
Jag köpte en röd meec från jula för ett par år sedan, betalade 300kr, har funkat skitbra.

Just meec (ej röd) köpte jag för några år sen när jag behövde en fulfräs men lämnade tillbaka illa kvickt eftersom inte bottenplattan var ortogonal mot frästålet. Köpte sen en Cocraft på rea för 400 och det är mycket för pengarna!

Är det bara jag som funderar på om TS fräst i omgångar? 9mm mdf, som väl täcksidor oftast är, känns inte som en så bra idé...

jonmo skrev:
Är det bara jag som funderar på om TS fräst i omgångar? 9mm mdf, som väl täcksidor oftast är, känns inte som en så bra idé...
Täcksida från IKEA är 14 mm, jag fräste bort 10 mm på djupet och 20 mm brett, detta ska ju inte var några problem att köra på ett bräde. Iallafall inte om det är MDF.

Då har vi nog olika uppfattning om mdf. Jag skulle inte vilja fräsa hela djupet i ett svep.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag skulle inte heller ha kört hela djupet med en 20mm fräs i ett skär.

Det är inga problem att fräsa stora djup och mycket avverkning med fritt utkast, men jag skulle inte göra det mitt i en skiva

Okay så det är detta som är grundproblemet då? Jag skulle ha fräst det i omgångar så hade det gått som planerat?

Nej, 10mm hade jag nog tagit i tre omgångar. Men jag har ju oturen att vara reducerad till en biltemafräs numera. Så det kan bli 3 eller 5mm åt gången, man vet inte riktigt... ;)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Okay så det är detta som är grundproblemet då? Jag skulle ha fräst det i omgångar så hade det gått som planerat?
Inlägg #27 punkt 3. Synd att du inte tar till dig det som rekommenderas. Är inte längre säker på att fräsen är dålig utan ett klart handhavandefel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.