snowjim skrev:
Jag antar att du menar varför man inte sätter listen direkt i väggskåpen? Jo för att täckskivan är 13 mm tjock och fräsningen ska ner ca 9 mm, det blir då 4 mm spånskiva kvar som ska hålla underdelen. Efter samtal med IKEA så höll de med om att det inte var någon bra idé alls, särskilt med tanke på att detta spåret ska gå genom samtliga väggskåp. Dessutom sitter det fula skruvar på undersidan som man gärna vill täcka över med täckskivan.
Jag tror dof menar det som jag svarade en bit upp
Det är lättare att såga ett spår än att hålla på att fräsa.
Du kan såga med en väldigt stor felmarginal och "läppen" på listen täcker den ändå.
Djupet speler ju inte heller någon roll ifall du går för djupt eftersom listen ska skruvas fast i sidorna.

Nja tror inte riktigt vi förstår varandra. Gjorde något liknande på ett kök i våras och där kapade jag bara ur i täckskivan för armaturen, dvs kapade ur hela tjockleken på täckskivan. Detta gjordes på helkapslade armaturer. Med tanke på listen du har borde det bara bli enklare att få det bra.

dof skrev:
Nja tror inte riktigt vi förstår varandra. Gjorde något liknande på ett kök i våras och där kapade jag bara ur i täckskivan för armaturen, dvs kapade ur hela tjockleken på täckskivan. Detta gjordes på helkapslade armaturer. Med tanke på listen du har borde det bara bli enklare att få det bra.
Aha, vad du menar är att jag ska kapa täckskivan rakt igenom där som listen ska sitta och då också kapa bort så bred bit som listen är. Sen då först sätta den sågade täckbiten innerst och sen sätta den mindre sågade täckskivan ytterst med ett mellanrum som representerar listen. Sen efter detta så trycker man dit listen?

Detta betyder såfall att jag behöver sätta en eller två extra rader med skruvar inifrån skåpen och ner i täckskivebitarna. Den innersta biten måste ju fästas både längst bak vid väggen och sen längst fram där listen kommer sitta. Den mindre täckskivan längst ut blir fäst längst ut och in till där listen ska gå. Då totalt 4 rader med skruv istället för 2-3.

Fjojtmehmet skrev:
Jag tror dof menar det som jag svarade en bit upp
Det är lättare att såga ett spår än att hålla på att fräsa.
Du kan såga med en väldigt stor felmarginal och "läppen" på listen täcker den ändå.
Djupet speler ju inte heller någon roll ifall du går för djupt eftersom listen ska skruvas fast i sidorna.
Aha, ja jag har aldrig fräst något så jag vet inte hur svårt det är.

Såhär tänker jag mig

DSC_0667.jpg

DSC_0668.jpg

snowjim skrev:
Aha, vad du menar är att jag ska kapa täckskivan rakt igenom där som listen ska sitta och då också kapa bort så bred bit som listen är. Sen då först sätta den sågade täckbiten innerst och sen sätta den mindre sågade täckskivan ytterst med ett mellanrum som representerar listen. Sen efter detta så trycker man dit listen?

Detta betyder såfall att jag behöver sätta en eller två extra rader med skruvar inifrån skåpen och ner i täckskivebitarna. Den innersta biten måste ju fästas både längst bak vid väggen och sen längst fram där listen kommer sitta. Den mindre täckskivan längst ut blir fäst längst ut och in till där listen ska gå. Då totalt 4 rader med skruv istället för 2-3.
Precis. Limmade täckskivorna jag satte dit så satt bara någon enstaka skruv i skivan.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
dof skrev:
Precis. Limmade täckskivorna jag satte dit så satt bara någon enstaka skruv i skivan.
Förstår, tänkte inte i de banorna konstigt nog, troligen för jag tidigare såg hur någon fräste in just dessa lister i botten på IKEA skåpen så kändes det naturligt att fräsa även här.

Får fundera lite på detta, självklart hade det känts bättre att bara fräsa det efter som man får en bit att hantera bara men om det nu är så svårt att fräsa rakt trotts anslag eller rätskiva så är det kanske bättre att köra med sågen ändå. Limma vill jag dock inte göra, man vet inte om man får för sig att byta ut belysningen och då lär täckskivan behöva bytas ut.

Vi har bestämt oss för att skruva dit täckskivorna för att enkelt kunna byta ut lamplösningen i framtiden om det skulle behövas.

Frågan är nu, Cramo ska ha 200 kr för ett stål till fräsen? Ska man köra på det eller räcker det att köpa något billigare på Biltema, Jula eller liknande?

Låna en fräs av en polare då, det är ju billigast.
Har du ingen kompis med en vettig fräs, byt ut bekantskapskretsen.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Var och hämtade fräsen idag, det är en blå bosch av större slag, ser ut att kunna vara denna :

34cc6af3da198a76f8b4a4ba20bd8823.jpg
http://www.proffsmagasinet.se/bosch-gof-900-ce-handoverfras

Har provat köra med anslaget och den skär ju verkligen igenom täckskivan enkelt och snyggt men det är också väldigt lätt hänt att den inte kör rakt!? Misstänker att man måste ha ett rejält bord att sätta fast skivan och där man kan knuffa ganska hårt mot anslaget vilket helt klart bli ett problem i mitt fall.

Annars funderar jag på att använda rätskivan, borde inte det bli lättare?

snowjim skrev:
Var och hämtade fräsen idag, det är en blå bosch av större slag, ser ut att kunna vara denna :

[bild]
[länk]

Har provat köra med anslaget och den skär ju verkligen igenom täckskivan enkelt och snyggt men det är också väldigt lätt hänt att den inte kör rakt!? Misstänker att man måste ha ett rejält bord att sätta fast skivan och där man kan knuffa ganska hårt mot anslaget vilket helt klart bli ett problem i mitt fall.

Annars funderar jag på att använda rätskivan, borde inte det bli lättare?
Kör med schablonhylsa och rätskiva.

Fjojtmehmet skrev:
Kör med schablonhylsa och rätskiva.
Tittade på vad schablonhylsa är och det verkar faktiskt följa med något sådant? Hur fungerar den?

Rätskiva är alltså bättre än anslag?

Schablonhylsan är tänkt att följa en mall, men frässtålet har oftast mindre diameter än hylsan, dvs mallen har inte alltid lika mått som det skall avbildas.

Jag föreslår följande:

1. Kör med rätskiva som anhåll förutsatt att den inte sviktar när du trycker mot den.

2. Tryck fräsen framför dig. Se till att frässtålet trycker fräsen mot anhållet, inte från

3. Avverka inte mer än 2-3 mm åt gången på djupet. Större avverkning ökar risken att fräsen sticker iväg och spåret blir inte rakt.

Att fräsa rakt är inte jätteenkelt om man aldrig har använt en fräs. Spånskivor är lyckligtvis enklare att fräsa i än trä.
Läs bruksanvisningen till fräsen så att du förstår hur den är tänkt att användas så slipper du göra nybörjarfel.

arneri68 skrev:
Schablonhylsan är tänkt att följa en mall, men frässtålet har oftast mindre diameter än hylsan, dvs mallen har inte alltid lika mått som det skall avbildas.

Jag föreslår följande:

1. Kör med rätskiva som anhåll förutsatt att den inte sviktar när du trycker mot den.

2. Tryck fräsen framför dig. Se till att frässtålet trycker fräsen mot anhållet, inte från

3. Avverka inte mer än 2-3 mm åt gången på djupet. Större avverkning ökar risken att fräsen sticker iväg och spåret blir inte rakt.

Att fräsa rakt är inte jätteenkelt om man aldrig har använt en fräs. Spånskivor är lyckligtvis enklare att fräsa i än trä.
Läs bruksanvisningen till fräsen så att du förstår hur den är tänkt att användas så slipper du göra nybörjarfel.
Aha okay, ja då är det ingen idé att använda schablonhylsan då.

Jag tänkte lägga skivan på ett längre köksbord(som står i uterummet) och då sätta rätskivan här. Det bör motverka att täckskivan sviktar(har hänt när jag kört med cirkelsåg på annat bord).

Men hur ser man till att frässtålet trycker mot anhållet(rätskivan) istället för tvärtom?

Jo jag kommer köra på en testskiva först och se så att det blir tillräkligt rakt för att få ner listen som jag ska ha i. Alternativet blir i västa fall att såga av skivorna helt med cirkelsåg men det vill jag inte för då får jag använda en massa extra skruvar.

Då har jag fräst färdigt och kan konstatera att fräs är inte häller min bästa kompis. Använda rätskiva vilket har helt klart rätt val!

Det uppstod dock 2 problem :

1. Maskinen sackade hela tiden vilket gjorde att snittet inte blev rakt, d.v.s maskinen högg och stannade. Provade olika hastigheter på maskinen och att föra fram maskinen extremt långsamt, inget hjälpte så jag fick leva med att den hackade till lite då och då. Listerna jag satt täckte ju över det fint.

2. Fräsen höll inte djupet utan helt plötsligt var jag och körde i köksbordet ;) Inte jätte kul! Som tur var så upptäckte jag det i tid så jag kunde justera sista biten. Den körde ca 30 cm i bordet och dess för innan hade den gått gradvis neråt. Provade ställa in allt igen och dra åt det hårt som in i men den gick ändå ner 1 mm på 20 cm typ.

Att läsa manualen brukar man inte göra men i detta fallet var det ett bra förslag! Jag gjorde allt enligt vad som stod där vilket kändes bra... tills den körde i bordet såklart.

Nu är listerna på plats iallafall! Ska bara upp med täckskivorna också vilket blir ett jobb för sig, inte så kul position att sätta dem underifrån.

snowjim skrev:
Då har jag fräst färdigt och kan konstatera att fräs är inte häller min bästa kompis. Använda rätskiva vilket har helt klart rätt val!

Det uppstod dock 2 problem :

1. Maskinen sackade hela tiden vilket gjorde att snittet inte blev rakt, d.v.s maskinen högg och stannade.
Låter som fräsen inte mådde något vidare. Jag har en GOF 900 sedan flera år och den har aldrig kört fast. En spånskiva skall absolut inte vara några problem.

snowjim skrev:
Fräsen höll inte djupet utan helt plötsligt var jag och körde i köksbordet ;) Inte jätte kul! Som tur var så upptäckte jag det i tid så jag kunde justera sista biten.
Tryckte du ner låsarmen? Låter nästan som du kört med låset öppet, men om fräsen inte var i acceptabelt skick skall jag inte knäppa dig på näsan.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.