Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå där ute,
Någon som vet varför lampan (markerad med röd cirkel) på strömställaren/strömbrytaren slutar lysa om man kopplar utan/kopplar bort andra och tredje fasen (brun och vit ledare — överkryssade, huset är byggt 1983)?
Ska inte lampan på en sådan strömbrytare bara kanske gå ner i ljusstyrka, men fortfarande lysa med endast en fas inkopplad när man slår till strömbrytaren?
Nej, lampan går inte att mata med mer än ”en fas” lampor har bara två anslutningar. Här ligger den ansluten mellan vit och brun. Så båda dessa faser behövs. Men svart påverkar inte alls.
Ok… *kliar mig i huvet*D Daniel 109 skrev:
Så, om jag bara har ”svart” in, hur ska jag koppla i din värld för att lampan ska lysa när strömbrytaren slås till?
Den långa versionen är att strömbrytaren tagits bort från kopplingen/uttaget som ses på bilden och satts i ett vanligt jordat uttag (dvs. svart, blå och gul/grön kommer ut ur väggen).
Hur ska man koppla då för att få lampan att visa när strömbrytaren är tillslagen?
Sätt svart i mitten och nollan till höger. Lampan borde lysa även med 230V i stället för 400V. Annars behöver lampan bytas.
Lampan är en ”glimlampa” den har ingen glödtråd utan en fluorescerande yta lyser när den utsätts för spänningsfält, jämför med insidan på ett lysrör.C CalleD skrev:
Spänning typ 200-400V
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken dvärgbrytare till 2fas VVB
El -
Vilken sorts frekvensomvandlare till 3-fas träsvarv
Verktyg & Maskiner -
Vilken typ av färg till eternitfasad?
Fasad -
Vilken bank beviljar privat bolån till lantbruksfastighet?
Köpa & Sälja hus -
Vilken matning till motorskydd, tryckvakt och trefaspump? (Vattenbrunn
El