Har inte kollat exakt hur det ser ut hemma, men det är en matande kabel till ett motorskydd. Därifrån går en kabel till tryckvakt på hydrofor, och en kabel till trefaspump.

För matning till motorskyddet, behövs en femledare? Eller är det fyrledare?

F fuentes skrev:
Har inte kollat exakt hur det ser ut hemma, men det är en matande kabel till ett motorskydd. Därifrån går en kabel till tryckvakt på hydrofor, och en kabel till trefaspump.

För matning till motorskyddet, behövs en femledare? Eller är det fyrledare?
Det går vilket som, är det en kontaktor som ska dra, om inte så räcker 4 ledare. Är det en kontaktor och 4 ledare fram ska kontaktorn vara med 400 V spole. med 5 ledare kan det vara antingen 230 V och noll eller 400 V spole.

J jonaserik skrev:
Det går vilket som, är det en kontaktor som ska dra, om inte så räcker 4 ledare. Är det en kontaktor och 4 ledare fram ska kontaktorn vara med 400 V spole. med 5 ledare kan det vara antingen 230 V och noll eller 400 V spole.
Okej! Det som skiljer femledare och fyrledare i dina exempel, är det nollans vara eller icke vara isåfall? Jag menar, visst är det tre faser och en jord i båda fallen?

F fuentes skrev:
Okej! Det som skiljer femledare och fyrledare i dina exempel, är det nollans vara eller icke vara isåfall? Jag menar, visst är det tre faser och en jord i båda fallen?
Jepp och är det ett manuellt motorskydd ( två knappar att trycka på ) så är det bara 3 faser som ska in på det och jorden på sidan om. Brukar var en del sådana och faserna går til tryckströmbrytaren och direkt till pumpen. Räcker gott med 4 ledare från entralen.

Finns ingen anledning att snåla in på en tråd.
Kör 5-ledare är mitt tips.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Finns ingen anledning att snåla in på en tråd.
Kör 5-ledare är mitt tips.
Ja det är bättre, då har man en 230v kontaktor, pålitligare än 400v kontaktor. Och i vissa fall är 5 ledare billigare köpa än 4 ledare

Sista frågan då, vilken dimension är lämplig på femledaren? Dragning är endast ett fåtal meter, under 10 m.

Utanpåliggande kabel 1.5 mm² räcker till 11 kW så det bör räcka åt din pump också med rejäl marginal.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utanpåliggande kabel 1.5 mm² räcker till 11 kW så det bör räcka åt din pump också med rejäl marginal.
Yes. Om 2,5 mm2 bara finns att tillgå, finns det någon nackdel med att dra en sådan annat än att den är lite meckigare att hålla på med?

A
Nä det går lika bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.