Hej,
Ska imorgon ( om jag inte smälter bort) sätta ställning och måla fasaden. Det faluröda är ju lätt gjort. Men fodret, vindskivor mm, alltså allt det vita. Vilken färg ska man välja? Å hur vet jag vad det är för färg som använts tidigare? Jag vill helst slippa skrapa trärent utan bara ta bort det lösa å sen måla på.
Vill absolut inte ha ngn plastfärg men känner mig lite för lat för linoljefärg, vad är det näst bästa?
Innerligt tacksam för tips! Tar gärna även emot tips om vad jag ska måla bläcken med?
Bästa hälsningar!

• 20260628_222255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260628_222302.jpg
    Skapa konto
  • 20260628_222310.jpg
    Skapa konto
  • 20260628_222353.jpg
    Skapa konto
Alkydoljeförg är väl det naturliga valet om du inte ska använda linoljefärg

På landet skrapade vi bara och kittade, målade med oljealkyd . Fönstren höll hyfsat men vidare snyggt blir det inte då färg- och kittrester var kvar.

Nu gör jag med linoljefärg - mer jobb då jag ser till att fönstret blir trärent. Det blir mycket snyggare.

Tack för svar, fönstren ska jag fixa vid senare tillfälle å tänkte göra linoljefärg då. Men nu gäller det alla vita delar på hela huset och det känns övermäktigt att gå över alla delar massa ggr samt invänta torktid osv, så jag tänkte höra om det fanns något alternativ

F fribygg skrev:
Alkydoljeförg är väl det naturliga valet om du inte ska använda linoljefärg
Ok, tack för svar. Kan det målas på gammal färg eller behöver jag skrapa rent?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.