Hej,
Ska imorgon ( om jag inte smälter bort) sätta ställning och måla fasaden. Det faluröda är ju lätt gjort. Men fodret, vindskivor mm, alltså allt det vita. Vilken färg ska man välja? Å hur vet jag vad det är för färg som använts tidigare? Jag vill helst slippa skrapa trärent utan bara ta bort det lösa å sen måla på.
Vill absolut inte ha ngn plastfärg men känner mig lite för lat för linoljefärg, vad är det näst bästa?
Innerligt tacksam för tips! Tar gärna även emot tips om vad jag ska måla bläcken med?
Bästa hälsningar!

• 20260628_222255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260628_222302.jpg
    Skapa konto
  • 20260628_222310.jpg
    Skapa konto
  • 20260628_222353.jpg
    Skapa konto
Alkydoljeförg är väl det naturliga valet om du inte ska använda linoljefärg

På landet skrapade vi bara och kittade, målade med oljealkyd . Fönstren höll hyfsat men vidare snyggt blir det inte då färg- och kittrester var kvar.

Nu gör jag med linoljefärg - mer jobb då jag ser till att fönstret blir trärent. Det blir mycket snyggare.

Tack för svar, fönstren ska jag fixa vid senare tillfälle å tänkte göra linoljefärg då. Men nu gäller det alla vita delar på hela huset och det känns övermäktigt att gå över alla delar massa ggr samt invänta torktid osv, så jag tänkte höra om det fanns något alternativ

F fribygg skrev:
Alkydoljeförg är väl det naturliga valet om du inte ska använda linoljefärg
Ok, tack för svar. Kan det målas på gammal färg eller behöver jag skrapa rent?

Det är förarbetet som avgör hur länge det håller.
* Tvätta med en målartvätt ev. också medel om det är svartprickigt, jag använder Jape produkter.
* Skrapa bort allt löst
* Sedan olja och ev. grundfärg utifrån vald färg
* Nu kan man måla med täckfärg.

Jag har haft turen att min målning hållit så bra att ingen skrapning behövts utan endast tvätt och täckfärg efter ca 15 år och på vissa byggnader har jag bara gjort en strykning om det inte flagnat något.

B Bouno skrev:
Hej,
Ska imorgon ( om jag inte smälter bort) sätta ställning och måla fasaden. Det faluröda är ju lätt gjort. Men fodret, vindskivor mm, alltså allt det vita. Vilken färg ska man välja? Å hur vet jag vad det är för färg som använts tidigare? Jag vill helst slippa skrapa trärent utan bara ta bort det lösa å sen måla på.
Vill absolut inte ha ngn plastfärg men känner mig lite för lat för linoljefärg, vad är det näst bästa?
Innerligt tacksam för tips! Tar gärna även emot tips om vad jag ska måla bläcken med?
Bästa hälsningar!
Kolla in Falufärgs hemsida de har en rätt ny färg som är för knut och foder. Vattenbaserad linoljefärg avsedd för knutar, foder och andra snickeridetaljer.. spelar i princip ingen roll vad man målat trät med tidigare.. finns i flera färger. Själv älskar jag färgen och har den till typ allt! Och den torkar rätt fort också.. kolla in själv på deras hemsida. :)

Om den är vattenburen så är råvaran i så fall linolja men det är inte linoljefärg. Om de inte lyckats lösa linolja i vatten utan att ändra den kemiska strukturen.

M mandypandy skrev:
Kolla in Falufärgs hemsida de har en rätt ny färg som är för knut och foder. Vattenbaserad linoljefärg avsedd för knutar, foder och andra snickeridetaljer.. spelar i princip ingen roll vad man målat trät med tidigare.. finns i flera färger. Själv älskar jag färgen och har den till typ allt! Och den torkar rätt fort också.. kolla in själv på deras hemsida. :)
Snacka om att gå över ån efter vatten. 🤦‍♂️

Den färgen tillför ingenting över riktig linoljefärg. Den ger endast tunnare färgskikt eftersom den är vattenburen. Det medför tätare behov av ommålning och fler strykningar för att ge samma tjocklek och färgtäckningsförmåga på färgskiktet.
Riktig linoljefärg fäster också på allt underlag.
Riktig linoljefärg innehåller 100% färg i burken.
Såg inte vad TS (TorrSubstans) var för denna vattenskadade färg men vanliga siffror är 10-30%, vilket betyder att det endast är 10-30% färg i burken, resten är lösningsmedel som bara dunstar bort.
Torktiden är inte bättre än riktig linoljefärg heller.

Vidare innehåller den två hälsovådliga substanser (Jod-2-propynyl-butylkarbamat, 1,2-Benzisotiazol-3(2H)-on) vilket riktig linoljefärg inte gör.

Så, ett riktigt nertjack, alla kategorier.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bouno skrev:
Ok, tack för svar. Kan det målas på gammal färg eller behöver jag skrapa rent?
Med tanke på hur foder och knutar ser ut så finns det enligt mig bara ett alternativ och det är att göra trä rent. Det finns riktigt bra slipmaskiner, kör med ett grovt slippapper grovlek 60/80. Sen skulle jag använda Jotus drygolin serie. Fungerar väldigt bra.
/ 46 år som målare.

Hej, det går att måla på det fu inte skrapar bort. Grejen är så att inom inte allt för lång tid kommer det att börja släppa/flagna där du inte skrapade bort den gamla färgen. Ett annat alternativ är att du tar bort alla gamla foder och knutar. Köper nytt och målar dom
M Målarn64 skrev:
Med tanke på hur foder och knutar ser ut så finns det enligt mig bara ett alternativ och det är att göra trä rent. Det finns riktigt bra slipmaskiner, kör med ett grovt slippapper grovlek 60/80. Sen skulle jag använda Jotus drygolin serie. Fungerar väldigt bra.
/ 46 år som målare.
Desto mindre du skrapar/slipar nu desto mer har du att göra om ett par år då det du inte tog bort nu gör att det flagar. Det kommer inte att hålla när det ser ut som det gör. Hade det varit mitt hus hade jag tagit bort alla foder och knutar. Köpt nytt och målat vaje del färdigt på alla sidor. Bättrat på skruvhålen med grundfärg och fädigfärg.

M Målarn64 skrev:
/ 46 år som målare.
Vilken drygolin produkt tänker du på?

Drygolin fönsterfärg.

M Målarn64 skrev:
Drygolin fönsterfärg.
Väljer du den av arbetsmiljöskäl?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.