Jag ska installera ny dimmer i ett 60-tals hus. Bröt elen och tog glatt bort den befintliga och förväntade mig att "bara koppla på samma sätt". Nix!
hade två vita sladdar som var ihoptvinnade och instuckna i ett (omarkerat) hål på den gamla dimmern. en gul och en blå sladd som också var ihoptvinnade och instoppade i ett omarkerat hål. Samt en svart sladd (svår att se på bilden) som helt passerade den gamla knappen och gick rakt upp till lampan.
Har dessutom ingen jord (nästan helt säker). Finns det risk att jag skadar den nya dimmern om jag bara skippar jorden? Hoppas ni blir lite kloka på mina bilder
hade två vita sladdar som var ihoptvinnade och instuckna i ett (omarkerat) hål på den gamla dimmern. en gul och en blå sladd som också var ihoptvinnade och instoppade i ett omarkerat hål. Samt en svart sladd (svår att se på bilden) som helt passerade den gamla knappen och gick rakt upp till lampan.
Har dessutom ingen jord (nästan helt säker). Finns det risk att jag skadar den nya dimmern om jag bara skippar jorden? Hoppas ni blir lite kloka på mina bilder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Har du ett vägguttag under dimmern? Svart och vit ner dit? Det är en ledtråd isåfall.
Den gula och den blåa som är ihoptvinnade, går de åt samma håll sen? Jag skulle gissa att gul är tändtråd, men en gissning är bara just en gissning och man måste verifiera att den stämmer innan man kopplar.
Den gula och den blåa som är ihoptvinnade, går de åt samma håll sen? Jag skulle gissa att gul är tändtråd, men en gissning är bara just en gissning och man måste verifiera att den stämmer innan man kopplar.
Jag skulle tro att det är en gammal kronkoppling där gul och blå är tändtrådar och svart är antingen fas eller nolla. Den som satt in dimmern har kopplat ihop tändtrådarna och de vita som är antingen fas eller nolla. Någon skyddsjord finns inte och hade den funnits hade den sannolikt varit röd.
Man behöver först mäta upp vilken av vit och svart som är fas. Man kan även se i centralen om vit eller svart går till säkringen. Enligt kopplingsschemat vill dimmern ha en skyddsjord och i så fall behöver man dra en sådan.
Vit eller svart fas är hugget som stucket och valdes av elektriker efter eget tycke vid den tidsepoken.
Man behöver först mäta upp vilken av vit och svart som är fas. Man kan även se i centralen om vit eller svart går till säkringen. Enligt kopplingsschemat vill dimmern ha en skyddsjord och i så fall behöver man dra en sådan.
Vit eller svart fas är hugget som stucket och valdes av elektriker efter eget tycke vid den tidsepoken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
klart det är en kronkoppling, korkad jag är som inte tänkte på det. Eller åtminstone är det väldigt sannolikt.Logad skrev:
Jag skulle tro att det är en gammal kronkoppling där gul och blå är tändtrådar och svart är antingen fas eller nolla. Den som satt in dimmern har kopplat ihop tändtrådarna och de vita som är antingen fas eller nolla. Någon skyddsjord finns inte och hade den funnits hade den sannolikt varit röd.
Med tanke på att svart går rakt igenom borde det vara nollan och vit fas.
Det ska INTE dras en fas för att enbart jorda dimmern, eftersom rummet är lite äldre ska det högst troligt vara ojordat. Om dimmern jordas ska ALLT i rummet jordas.Logad skrev:
OBS det har aldrig varit apparater som reglerat om dom ska vara jordade utan det är RUMMET som apparaten sitter i som avgör.
Tittar man på bilden vid taket är det tydligt att blå och gul har varit tändtrådar i kronkoppling och svart nolla. I kombination med det som syns vid gamla dimmerns plats och färgerna där inklusive svart som går förbi och två vita behöver man inte vara överdrivet försiktig trots allt.Fairlane skrev:
Om antagandet att svart kan användas som nolla och de vita är fas inte stämmer är det oerhört märkligt och nästan inga eljobb av denna typen är möjliga. Dessutom i TS fall inget ditekt farligt att testa med vita på L, gul-blå på L1 och med inskarvad svart på N. Svarta då med fördel uppdelad i dosan med tex Wago e,dyl och det kan passa de vita också så man slipper två trådar under en skruv.
Ja det är ju sant, slarvigt av mig att inte tänka på det.E elmont skrev:
gul och blå går båda rakt upp till lampan verkar det som. Jag har ett eluttag under, men har inte öppnat och kollat därFairlane skrev:
Ska testa, tack!GK100 skrev:
Tittar man på bilden vid taket är det tydligt att blå och gul har varit tändtrådar i kronkoppling och svart nolla. I kombination med det som syns vid gamla dimmerns plats och färgerna där inklusive svart som går förbi och två vita behöver man inte vara överdrivet försiktig trots allt.
Om antagandet att svart kan användas som nolla och de vita är fas inte stämmer är det oerhört märkligt och nästan inga eljobb av denna typen är möjliga. Dessutom i TS fall inget ditekt farligt att testa med vita på L, gul-blå på L1 och med inskarvad svart på N. Svarta då med fördel uppdelad i dosan med tex Wago e,dyl och det kan passa de vita också så man slipper två trådar under en skruv.
Klicka här för att svara