5 342 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
vilken färg är det - har "recept"
Hej,
denna gamla historia (Bauhaus färg col.r bruten ) ledde till färg som Bauhaus fick bryta med beckers blandare o Col.r färg
Nu vill jag köpa samma igen men minns inte färgkoden....Det är vit men en aaaaaaaning som drar åt nåt håll.,. typ ett litet snäpp i en stor stor färgkarta ( typ S 0500-N, eller S 0502-Y)
På bryt-lappen står det såhär. CW:0.6 OM:0.2 YE:0.1.
Det är en liter färg bas A.
Kan någon ge mig råd... ? Antar att CW etc står för typ gult å sånt.
denna gamla historia (Bauhaus färg col.r bruten ) ledde till färg som Bauhaus fick bryta med beckers blandare o Col.r färg
Nu vill jag köpa samma igen men minns inte färgkoden....Det är vit men en aaaaaaaning som drar åt nåt håll.,. typ ett litet snäpp i en stor stor färgkarta ( typ S 0500-N, eller S 0502-Y)
På bryt-lappen står det såhär. CW:0.6 OM:0.2 YE:0.1.
Det är en liter färg bas A.
Kan någon ge mig råd... ? Antar att CW etc står för typ gult å sånt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 166 inlägg
Tack BirgitS!BirgitS skrev:
jag ville veta NCS-koden så jag kunde köpa färg någonannanstans, men tror ljussättning i rummet etc gör att det är nog sak samma....kommer ändå se skillnad på vitt o vitt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 166 inlägg
Om områden med de två färgerna inte direkt gränsar mot varandra så är det ju svårare att se någon skillnad.M miis skrev:
Även om det är meningen att två färger med samma NCS-kod ska se likadan ut så har andra rapporterat om små skillnader mellan olika fabrikat så det bästa är ju att välja samma Beckers-färg igen.
Om du har något kvar av den gamla färgen så kan du ju måla med den på en lös bit som du tar med till ett ställe som har färgavläsning så kan de få fram NCS-kod och/eller receptet för deras färgblandare.
Klicka här för att svara