W witten skrev:
Lustigt att se den här listan nu när jag bara sett rubriker tidigare i veckan, där Polestar utmålas som vinnare i testet. Hur mycket ska media få ljuga?
I % men inte i sträcka, som att det skulle vara viktigt 🙄

W witten skrev:
Lustigt att se den här listan nu när jag bara sett rubriker tidigare i veckan, där Polestar utmålas som vinnare i testet. Hur mycket ska media få ljuga?
Det beror väl på vilken siffra man fokuserar på? Relativt resultat jämfört med WLTP är den riktigt bra på

W witten skrev:
Hur mycket ska media få ljuga?
Frågan är väl hur länge folk ska fortsätta att lita på media. De har väl aldrig varit särskilt nogräknade med sanningen. Förr brukades det talas om kvällstidningsjournalistik, vilket mer eller mindre betydde att saker och ting inte stämde.

S sjoelund skrev:
Det beror väl på vilken siffra man fokuserar på? Relativt resultat jämfört med WLTP är den riktigt bra på
Jag pratar om de lögnaktiga rubrikerna. Att man kan välja att fokusera på det man är intresserad av om man väl har tillgång till och läser resultatet själv är en annan sak.

Så nej, håller vi oss till rubrikerna finns det inget beror på. De är valda för att vilseleda.

K
W witten skrev:
Jag pratar om de lögnaktiga rubrikerna. Att man kan välja att fokusera på det man är intresserad av om man väl har tillgång till och läser resultatet själv är en annan sak.

Så nej, håller vi oss till rubrikerna finns det inget beror på. De är valda för att vilseleda.
Vad är det för lönger? Läs listan igen - Polestar "vann" testet både gällande uppnådd räckvidd i km och minst procentuell skillnad.

/Krille

K
L lbgu skrev:
Frågan är väl hur länge folk ska fortsätta att lita på media. De har väl aldrig varit särskilt nogräknade med sanningen. Förr brukades det talas om kvällstidningsjournalistik, vilket mer eller mindre betydde att saker och ting inte stämde.
Vad är det som inte stämmer?

/Krille

W witten skrev:
Har du tittat på siffrorna överhuvudtaget?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nära WLTP är ju bra, då får köparna vad dom förväntar sig. Sen kan jag tycka att det viktiga är verklig testad räckvidd.

Egentligen vill jag ha verklig lugn vinterkörning och vinter motorväg som worst case.

Sen ska även bilens GoM visa rätt under körning, kanske viktigast att man kommer vad det står i bilens display.

JLyck JLyck skrev:
Märkligt test. Trodde att maximal räckvidd var runt 15mil vintertid.
Ökar man farten snäppet över styrfart enn får för sig att dra släp, då hamnar man där 😅

Såg nya maxus som kommer till Europa, 3,5 ton dragvikt. Helt ok utrymme i kupén även i baksätet och en väldigt stor frunk.
Det sistnämnda är ju väldigt praktiskt då pickuper ofta bara har ett öppet flak, nu har man nånstans att stoppa väskan om man ska ha med sig lite packning.

Vad är GoM?

blackarrow blackarrow skrev:
Vad är GoM?
Guess o meter, när bilen gissar hur lång räckvidd du har kvar

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Åkte från stugan med Q4:an i måndags. -19° på natten som steg till -13° klockan 7.00 när vi skulle åka.
87% laddning i batteriet skulle ge 285 km räckvidd. När vi stannade efter 166 km för en kaffe och laddning klockan 9.30 så var det 35% och 97 km kvar i räckvidd.

23.4 kWh/100 km i förbrukning på snöig landsväg 80 km/h. och -13°.

Snittförbrukning för hela resan på 130 mil blev 22.3 kWh/100 km. med temperaturer mellan +4° och -19°.

Audi Q4 45 quattro 2025.

Fyrhjulsdriften var helt suverän i backarna med lössnö upp till stugan.
Körde dit med en VW Amarok tidigare och det var lika bra framkomlighet med Audin.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Åkte från stugan med Q4:an i måndags. -19° på natten som steg till -13° klockan 7.00 när vi skulle åka.
87% laddning i batteriet skulle ge 285 km räckvidd. När vi stannade efter 166 km för en kaffe och laddning klockan 9.30 så var det 35% och 97 km kvar i räckvidd.

23.4 kWh/100 km i förbrukning på snöig landsväg 80 km/h. och -13°.

Snittförbrukning för hela resan på 130 mil blev 22.3 kWh/100 km. med temperaturer mellan +4° och -19°.

Audi Q4 45 quattro 2025.

Fyrhjulsdriften var helt suverän i backarna med lössnö upp till stugan.
Körde dit med en VW Amarok tidigare och det var lika bra framkomlighet med Audin.
Lite glädjesiffror då… någon av siffrorna stämmer inte så antingen räknar jag fel, bilen visar fel eller så förskönar du lite det du skriver, i min värld är det rätt kass av en ny dyr elbil att komma drygt 30mil i 80km/h.

Majgårdarna
K Krille4 skrev:
Vad är det för lönger? Läs listan igen - Polestar "vann" testet både gällande uppnådd räckvidd i km och minst procentuell skillnad.

/Krille
Men ingen köper en bil för att den har minst skillnad mot WLTP och verklighet..
Polestar har ett batteri på 110 KWh.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.