391 388 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
När väl Volvo kunde trycka ur sig EX60 så hade den varit grymt intressant, istället för den ES90 som verkar komma näst. Men vi får väl vänta till tråden för 2026/2027 då?!
Snöskotrar har en tendens att bara köras på vintern, så rimligtvis har de inte mätt på sommaren. 😀 Det handlar nog mer om mer om man kör på led/terräng, i blöt/torr snö, osv. Och utetemperatur, vilket kanske är det du egentligen frågar. Snöskotrar körs nog sällan utanför intervallet -15 till +5, vilket är mycket snävare än för bilar, så jag gissar att temperaturen har mindre påverkan på uppgiven räckvidd än för bilar. Men till skillnad från bilar finns inget standardiserat mätsätt vad jag vet.A Avemo skrev:
För mig är dock runt 300000kr lite för mycket för ett fordon som bara används några veckor om året. De behöver bli billigare först, eller så behöver jag bli rikare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Köp en stark varg och en bandkitt istället 😉B bakterie skrev:Snöskotrar har en tendens att bara köras på vintern, så rimligtvis har de inte mätt på sommaren. 😀 Det handlar nog mer om mer om man kör på led/terräng, i blöt/torr snö, osv. Och utetemperatur, vilket kanske är det du egentligen frågar. Snöskotrar körs nog sällan utanför intervallet -15 till +5, vilket är mycket snävare än för bilar, så jag gissar att temperaturen har mindre påverkan på uppgiven räckvidd än för bilar. Men till skillnad från bilar finns inget standardiserat mätsätt vad jag vet.
För mig är dock runt 300000kr lite för mycket för ett fordon som bara används några veckor om året. De behöver bli billigare först, eller så behöver jag bli rikare.
Ja, luftmotståndet ingår redan i den tidigare uträkningen som gav 3,4–3,8 kWh/mil för körning vid 70 km/h med de givna förutsättningarna (kall temperatur, lätt snöfall, släp och extra last). Den beräkningen tog hänsyn till den ökade energiförbrukningen vid -15 °C, vilket inkluderar:P PHPersson skrev:
1. Högre luftmotstånd på grund av ökad luftdensitet vid -15 °C (ca 7,6% högre jämfört med +15 °C).
2. Vägens rullmotstånd, som påverkas av släpets vikt och eventuellt snö.
3. Kylans påverkan på batteriets effektivitet och värmesystemets extra energiförbrukning.
Så ja, det ökade luftmotståndet vid kallt väder är redan medräknat i förbrukningssiffrorna 3,4–3,8 kWh/mil. Om temperaturen hade varit +15 °C, skulle förbrukningen vara något lägre (ca 3,2–3,6 kWh/mil), eftersom luftmotståndet och värmesystemets påverkan skulle minska.
Ja men konstigt nog inte i den första beräkningen? Men oavsett har vi ju deras svar där 7,6%.BigR skrev:
Ja, luftmotståndet ingår redan i den tidigare uträkningen som gav 3,4–3,8 kWh/mil för körning vid 70 km/h med de givna förutsättningarna (kall temperatur, lätt snöfall, släp och extra last). Den beräkningen tog hänsyn till den ökade energiförbrukningen vid -15 °C, vilket inkluderar:
1. Högre luftmotstånd på grund av ökad luftdensitet vid -15 °C (ca 7,6% högre jämfört med +15 °C).
2. Vägens rullmotstånd, som påverkas av släpets vikt och eventuellt snö.
3. Kylans påverkan på batteriets effektivitet och värmesystemets extra energiförbrukning.
Så ja, det ökade luftmotståndet vid kallt väder är redan medräknat i förbrukningssiffrorna 3,4–3,8 kWh/mil. Om temperaturen hade varit +15 °C, skulle förbrukningen vara något lägre (ca 3,2–3,6 kWh/mil), eftersom luftmotståndet och värmesystemets påverkan skulle minska.
Jag vill minnas från högskolan att +20 till -10 gav 10% högre luftmotstånd givet att det var samma lufttryck. Men kan minnas fel.
”
Uppdaterad beräkning
1. Grundförbrukning med släp vid 90 km/h:
• Som tidigare beräknat ligger förbrukningen på 0,3–0,35 kWh/km utan hänsyn till kyla.
2. Påverkan av kyla och snö:
• Batteriförluster (10-20%): Lägg till 0,03–0,07 kWh/km.
• Värmesystem: Lägg till 0,01–0,02 kWh/km.
• Snö och vägfriktion: Lägg till 0,02–0,03 kWh/km.
”
Efter lite provkörning så lutar det åt att vi kommer välja en peugeot E-208 som pendlarbil. Stor nog att få in barnsäte nom man behöver, och ändå okej bagageutrymme. Gillade den mer än Opel Corsa E, som är syskonbil.
Nu märker man inte alla fina detaljer eller ser alla problem. Någon som har input på mitt val av bil?
Ska även provköra en Mazda MX-30 i helgen, men den ser mindre ut, så tror inte barnstol får plats i baksätet.
Nu märker man inte alla fina detaljer eller ser alla problem. Någon som har input på mitt val av bil?
Ska även provköra en Mazda MX-30 i helgen, men den ser mindre ut, så tror inte barnstol får plats i baksätet.
Jag har inte haft den själv men en kompis körde Peggan några månader och var väldigt nöjd. Det enda han klagade på var stolarna vid långkörning +40mil.S Spopas skrev:Efter lite provkörning så lutar det åt att vi kommer välja en peugeot E-208 som pendlarbil. Stor nog att få in barnsäte nom man behöver, och ändå okej bagageutrymme. Gillade den mer än Opel Corsa E, som är syskonbil.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
MX-30 har ju helt sjukt kort räckvidd då den både är törstig och litet batteri. Därtill de jobbiga bakdörrarna så skulle jag skriva av den direkt. Prova Citroen ë-C4 iställetS Spopas skrev:Efter lite provkörning så lutar det åt att vi kommer välja en peugeot E-208 som pendlarbil. Stor nog att få in barnsäte nom man behöver, och ändå okej bagageutrymme. Gillade den mer än Opel Corsa E, som är syskonbil.
Ja, och detOnsalakorven skrev:
Ja, MX-30 skulle jag inte ens ödsla tid på heller.Rabbithole skrev:
Min bror har kört en e-2008 i tre år nu och är väl överlag nöjd. Som pendlarbil har den varit perfekt. Tycker den kändes trevlig det lilla jag provkört.S Spopas skrev:
Hände iofs nån gång att laddningen inte startade när han pluggade in hemma men felet återkom aldrig.
Redigerat:
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
Sambon har haft en e-208GT nu i tre år (leasing) och appen är ett skämt. Fungerar sämre än VW.S Spopas skrev:
Bilen i sig har fungerat klanderfritt. Ett verkstadsbesök för en garantiåtgärd är allt.
Förbrukningen ligger något högt kan jag tycka trots att hon inte är en aggressiv förare.
För kortare resor (10-15mil) samt stadskörning och jobbpendling fungerar den utmärkt.
Byggveteran
· 2 746 inlägg
Norskt test på vintern
Finns gått om bilar som rullar 40 mil plus om man inte bara kör mv över skyltad hastighet.
https://alltomelbil.se/polestar-3-segrare-i-vinterns-rackviddstest/
Finns gått om bilar som rullar 40 mil plus om man inte bara kör mv över skyltad hastighet.
https://alltomelbil.se/polestar-3-segrare-i-vinterns-rackviddstest/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Vad behöver man appen till?j.f.s skrev:
Sambon har haft en e-208GT nu i tre år (leasing) och appen är ett skämt. Fungerar sämre än VW.
Bilen i sig har fungerat klanderfritt. Ett verkstadsbesök för en garantiåtgärd är allt.
Förbrukningen ligger något högt kan jag tycka trots att hon inte är en aggressiv förare.
För kortare resor (10-15mil) samt stadskörning och jobbpendling fungerar den utmärkt.