391 307 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Är det "set and forget" när det gäller laddning, eller måste man pilla i appen även om man enbart laddar hemma?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Brukar vara lite som man själv vill. Går ju även att ha bilen att alltid ladda och styra i laddboxen så den bara laddar 22-06 t.ex. så man inte åker på högre nätavgift.Dan_Johansson skrev:
Har inte koll på hur Peugot är uppsatt dock
Det är inte vi bilägares test. De där kuwait sossarna skall inte ha kred för det testet.
Här är en länk till testet så slipper in gå in på kuwait sossarnas sida.
https://www.naf.no/elbil/elprix
Här är en länk till testet så slipper in gå in på kuwait sossarnas sida.
https://www.naf.no/elbil/elprix
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Den är törstig i normalfallet med medioker aerodynamik så det finns väl energi att ta. Eller så va de bara "dålig" på certifieringen.H Holmspel skrev:
Dom jämför ju WLTP med vinterräckvidd, och kommer jag ihåg rätt va den snålare än WLTP om man kör försiktigt.
Lite som Apple för ett gäng år sedan, dom (enligt media och div forum) skruvade ner kapaciteten när telefonen var ny för att sedan minska nerskruvningen år efter år, wow Apple har mycket bättre telefoner eftersom batteriet inte degraderas lika mycket som alla andra.
Så lär ju någon av biltillverkarna göra också gissar jag.
Någon tidning körde en, Tesla tror jag, långt efter att batteriet var på noll.
Skulle någon tillverkare tillåta att batteriet utnyttjas 0-100% så sker degraderingen väldigt fort och folk skulle stå utan batteri när dom hamnar utanför marginalen.
Rent praktiskt, min Tesla går lätt 70 mil på en laddnig och man kör som en kärring på sommaren, men jag kom knappt 25 mil när det var -15 grader och snittfart på typ 150km/h med många omkörningar.
Audin jag har visar typ 90 grader motortemp i instrumentpanelen så länge den faktiska temperaturen är mellan typ 60-110 grader, om den hade visat rätt värde hade nog många undrat om det är något fel när den går upp till 100 grader i en kö, den brukar ju ligga på ca 90.
Dagens användare klarar inte att processa äkta data utan måste få en förvrängd bild för att inte flippa ur.
Så lär ju någon av biltillverkarna göra också gissar jag.
Någon tidning körde en, Tesla tror jag, långt efter att batteriet var på noll.
Skulle någon tillverkare tillåta att batteriet utnyttjas 0-100% så sker degraderingen väldigt fort och folk skulle stå utan batteri när dom hamnar utanför marginalen.
Rent praktiskt, min Tesla går lätt 70 mil på en laddnig och man kör som en kärring på sommaren, men jag kom knappt 25 mil när det var -15 grader och snittfart på typ 150km/h med många omkörningar.
Audin jag har visar typ 90 grader motortemp i instrumentpanelen så länge den faktiska temperaturen är mellan typ 60-110 grader, om den hade visat rätt värde hade nog många undrat om det är något fel när den går upp till 100 grader i en kö, den brukar ju ligga på ca 90.
Dagens användare klarar inte att processa äkta data utan måste få en förvrängd bild för att inte flippa ur.
Det är faktiskt inte så farligt som folk tror. Cykeldegraderingen är ganska låg. Något som däremot påverkar i mycket högre grad är åldersdegradering på hög soc, dvs. tiden bilen står ”lagrad” med hög soc. Det är därför bäst att ladda bilen precis innan man ska köra iväg så att tiden med hög soc blir så låg som möjligt.Gimp skrev:
Ja deras körcykel verkar ju också vara landsväg vilket i Norge är mycket 70-80 väg. Det var också inte superkallt utan runt 0an men lite blött och slaskigt. Att köra svensk motorväg i -10 är är mycket mer skoningslöst, det slukar batteri.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ystad - Haparanda i Januari och i Juli skulle vara intressant
Hålla hastigheten då?
Hålla hastigheten då?
De körde samma sträcka Norge i somras:Rabbithole skrev:
https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/elprix-sommer-2024
Helt ok räckvidder för de flesta bilarna i förhållande till WLTP
/Krille
Allvetare
· Västra Götaland