16 706 läst ·
36 svar
17k läst
36 svar
Vilken elbehörighet har vanliga elektriker?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
de flesta kan inte sitt yrke. Skulle säga att 0% av mina kollegor under 30 kan redogöra för utlösningsvillkor och spänningsfall på ett övertygande sätt. Bland de över 30 så kan nog iallafall 20% det.M mackan_kal skrev:Då får man väl t.ex inte ändra i centralen?
Jag menar alltså yrkessamma elektriker som jobbar heltid.
Jag gick sjöbefäl och läste ca 30hp elkurser och sedan 2 mån elpraktik (på labb, dvs väldigt fokuserad, inte byta lysrör) och hade efter det full behörighet på fartyg.
Men en elektriker som går elprogram på gymnasie och 2 år praktik förväntas inte kunna sitt yrke. Helt fel enl mig
jag tror inte att vårt företag är unikt på något vis. Det brukar ofta vara en eller ett par personer som får stå för tänkandet
Hur man inte kan lära sig det på 5 år är helt otroligt, borde räcka med en dag? Du blir ju läkare på 5 årS SueCia skrev:de flesta kan inte sitt yrke. Skulle säga att 0% av mina kollegor under 30 kan redogöra för utlösningsvillkor och spänningsfall på ett övertygande sätt. Bland de över 30 så kan nog iallafall 20% det.
jag tror inte att vårt företag är unikt på något vis. Det brukar ofta vara en eller ett par personer som får stå för tänkandet![]()
Det handlar såklart om vad man har för roll. Många elektriker arbetar som rena montörer, drar kabel och monterar stegar, armaturer etc. enligt ritning. Dom är duktiga på det dom gör och har aldrig behövt fundera över teorin. En montör på Volvo behöver inte kunna redogöra för varför motorn är konstruerad dom den är heller.M mackan_kal skrev:
Jomen vad är det för anledning till att elektriker inte kan det efter 5 år? Det är ju knappast raketforskning vi pratar om. Och om elektrikerna fick använda detta dagligen så hade det suttit som rinnande vatten. Som sagt, räknar vi minuter eller timmar för att lära sig det för någon som är insatt i ellära?J Johan456 skrev:Det handlar såklart om vad man har för roll. Många elektriker arbetar som rena montörer, drar kabel och monterar stegar, armaturer etc. enligt ritning. Dom är duktiga på det dom gör och har aldrig behövt fundera över teorin. En montör på Volvo behöver inte kunna redogöra för varför motorn är konstruerad dom den är heller.
Ang montören på Volvo så behöver han inte kunna räkna på något på motorn, liksom elektrikern inte kan regodöra hur isoleringen kring en ledare är uppbyggd. Den bara finns.
En elektriker måste däremot kunna de grundläggande i säkerheten kring el, vilket detta måste räknas till.
Det kan ju inte finnas någon rimlig anledning att dagens system finns förutom att det gynnar byråkratin, dvs dom som är avlönade där. Eller?
Nej det är ingen raketforskning, men eftersom det inte behövs i många elektrikers arbete så funderar de inte över det. Är man däremot serviceelektriker är det viktigt.M mackan_kal skrev:Jomen vad är det för anledning till att elektriker inte kan det efter 5 år? Det är ju knappast raketforskning vi pratar om. Och om elektrikerna fick använda detta dagligen så hade det suttit som rinnande vatten. Som sagt, räknar vi minuter eller timmar för att lära sig det för någon som är insatt i ellära?
Ang montören på Volvo så behöver han inte kunna räkna på det. En elektriker måste kunna det, det är ju grundläggande i säkerheten.
Det kan ju inte finnas någon rimlig anledning att dagens system finns förutom att det gynnar byråkratin, dvs dom som är avlönade där. Eller?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Som sagt, det mesta i elektrikernas arbete är redan uttänkt av den som ritat anläggningen. Vid nyproduktion är det absolut ingen elektriker på plats som behöver kunna dessa regler. De behöver kunna utföra installationen enligt ritning.M mackan_kal skrev:Jomen vad är det för anledning till att elektriker inte kan det efter 5 år? Det är ju knappast raketforskning vi pratar om. Och om elektrikerna fick använda detta dagligen så hade det suttit som rinnande vatten. Som sagt, räknar vi minuter eller timmar för att lära sig det för någon som är insatt i ellära?
Ang montören på Volvo så behöver han inte kunna räkna på något på motorn, liksom elektrikern inte kan regodöra hur isoleringen kring en ledare är uppbyggd. Den bara finns.
En elektriker måste däremot kunna de grundläggande i säkerheten kring el, vilket detta måste räknas till.
Jobbar man som elektriker på entreprenad i 30 år så är det t.o.m troligt att man aldrig ens behövt fundera över dessa saker.
Är det klenspänning du tänker på? Svagström är under 1000 volt AC eller 1500 volt DC.E elmont skrev:
En annan fråga:
Om jag skaffar auktorisation B och skapar ett system för egenkontroll och anmäler verksamheten till Elsäkerhetsverket, får då andra på firman göra eljobb i befintlig gruppledning iom att vi har mig med behörighet?
Det var lågspänning jag tänkte på, inte svagström.B bellman83 skrev:Är det klenspänning du tänker på? Svagström är under 1000 volt AC eller 1500 volt DC.
En annan fråga:
Om jag skaffar auktorisation B och skapar ett system för egenkontroll och anmäler verksamheten till Elsäkerhetsverket, får då andra på firman göra eljobb i befintlig gruppledning iom att vi har mig med behörighet?
Många begrepp
Nån elexpert som kan lämna en kommentar på detta:
Ja samt att ditt egenkontroll är OK och att samtliga anställda känner till och följer kontrollprogrammet i relevanta delar. Så samtliga anställda måste ha koll på "sin bit" och det är företaget som ska se till att det är så. '
Nu är ju "B" inte mycket att ha utan ska man syssla med installation kan man ju leja in någon ( tex per timma) med full auktorisation som hjälper till med EKP
Ps
EKP är inte ett "engångspapper" utan "dokument" som över tid förändras.
Nu är ju "B" inte mycket att ha utan ska man syssla med installation kan man ju leja in någon ( tex per timma) med full auktorisation som hjälper till med EKP
Ps
Räcker det verkligen att anlita nån per timme för att ordna med papperna, behöver inte det finnas nån fast anställd eller varaktigt ansvarig?E elmont skrev:Ja samt att ditt egenkontroll är OK och att samtliga anställda känner till och följer kontrollprogrammet i relevanta delar. Så samtliga anställda måste ha koll på "sin bit" och det är företaget som ska se till att det är så. '
Ps
Jag läser själv till elektriker, på komvux, just nu (Praktisk Ellära är kursen som nötas nu). Matematiken i denna intensiva och korta kurs är inte raketforskning, men den är såpass avancerad så har man inga förkunskaper alls så förstår jag att folk tar sig igenom kursen och sen struntar i matematiken.
Jag har däremot fastnat för matematiken, vet inte om det är detta forum eller min vilja att faktiskt lära mig saker även utanför skolbänken som gett mig nödvändiga förkunskaper för utbildningen. Oavsett är jag ruskigt glad för jag har min förkunskaper, då jag ser på en del i klassen som inte har det, och de får kämpa för att förstå grunderna.
Edit: detta var menat som kommentar åt ett inlägg om just uträkningar och varför folk inte kan det.
Jag har däremot fastnat för matematiken, vet inte om det är detta forum eller min vilja att faktiskt lära mig saker även utanför skolbänken som gett mig nödvändiga förkunskaper för utbildningen. Oavsett är jag ruskigt glad för jag har min förkunskaper, då jag ser på en del i klassen som inte har det, och de får kämpa för att förstå grunderna.
Edit: detta var menat som kommentar åt ett inlägg om just uträkningar och varför folk inte kan det.
Redigerat:
Ok, men med risk för att vara tjatig, det måste ända finnas nån om är behörig för att jobba med den sortens el, men den personen behöver bara sköta egenkontrollen?E elmont skrev:
Sen ansvarar företaget, inte den som sköter egenkontrollen?