17 514 läst ·
23 svar
18k läst
23 svar
Vilken EKKJ kabel ska jag använda?
Ja då återupprepar jag rådet, 5g6 N1XV eller möjligen 4x6 + 6 EKKJ/FKKJ.
Så drar du den nya elen i ladugården med modern standard och TN-S-matning.
Om du möjligen har jättesämst förimpedans så kan 6mm2 bli på gnällen vid stor avsäkring, dvs över 16A. Men ska du bara ha upp till 16A säkringar i ladugården kan det rimligtvis inte bli några som helst problem.
Så drar du den nya elen i ladugården med modern standard och TN-S-matning.
Om du möjligen har jättesämst förimpedans så kan 6mm2 bli på gnällen vid stor avsäkring, dvs över 16A. Men ska du bara ha upp till 16A säkringar i ladugården kan det rimligtvis inte bli några som helst problem.
Dom brukar bara kontrollera min kabeldragning först innan dom kopplar in kablarna och säger aldrig något om det.Rrrrr skrev:
Men troligtvis väljer jag nog det säkra före det osäkra den här gången och hör med nån elektriker först. Tack i alla fall för alla svar.
http://www.nimaab.se/se/art/jordkabel-pexisolerad-fr-n1xv.php
På den här sidan står följande: Lägsta kabeltemperatur vid uteläggning är -10°C.
Vad menas med det? Klarar inte kabeln lägre temperaturer än -10? Hemma hos mig kan det bli -35 grader kallt på vintern.
På den här sidan står följande: Lägsta kabeltemperatur vid uteläggning är -10°C.
Vad menas med det? Klarar inte kabeln lägre temperaturer än -10? Hemma hos mig kan det bli -35 grader kallt på vintern.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden