Y
Jag planerar koppla i en Monoblock/R290 till Acktanken på 750L med VVslinga 15m, nedre delen är kopplat till golvärme idag med bivalent shunt.
Monoblocket kan ge nedre delen 25-35C för golvvärmen och har tempsensor som styr om en 3-vägsventil till att ge övre delen tex 50-60C för VV vid behov.

Huset använder idag 60-80 kWh/dygn vid -10/12C. Grovt räknat -70 kWh/24h= 3 kW VP effekt tillräckligt om VP går kontinuerligt o den har nog COP 2 vid -10C.
Vill ha en 3-fas VP o de minsta är på 7-8 kW men priset för 10 el 12 kW är nästan samma
(finns 6 kW men då oftast 240V)

Men hur bör jag tänka på ELPRISET och EFFEKT tariff !!
1/ En större VP 12 kW går förre timmar o kan då styras efter kvartselpris för spara.
En fördel oxo vid elransonering - värma snabbt när jag väl får el...
2/ Effekt tariff (EON) är inte presenterat än - kan det vara bättre ha en mindre 8 kW VP o undvika hög månadsavgift eller kan jag kanske då använda inverter styrning till att minska effekt o öka gångtid?

Är det något mer i valet av effekt att tänka på ? Tex avfrostning versus gångtid ?

Y
PS Effekt tariffer tvånget att införa är pausat ett år men flera bolag har infört sedan länge och eon kan nog inte avstå länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.