Patron 2 har aldrig gått igång så vitt jag förstått. Dess termostat funkar så det är nog nåt knas med tidsreläet. Provade att koppla förbi det tillfälligt och då gick den igång. Fortfarande osäker på vad vredet märkt 1-10 på den gör. Kan det vara timmar? Har ställt den på 1 för att snabba på ev testning.

Om du tar en närbild med den genomskinliga luckan på kapslingen öppen kan man kanske se fabrikat och modellbeteckning och hitta något gammalt datablad?

T Trrttsch skrev:
Patron 2 har aldrig gått igång så vitt jag förstått. Dess termostat funkar så det är nog nåt knas med tidsreläet. Provade att koppla förbi det tillfälligt och då gick den igång. Fortfarande osäker på vad vredet märkt 1-10 på den gör. Kan det vara timmar? Har ställt den på 1 för att snabba på ev testning.
Det normala är att patron 2 kopplas in efter 2 timmar när det varit strömavbrott. Väl tillslagen går den på termostat utan fördröjning.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Har försökt att google ArmaturJonnson tidrelä men hittar inget. Däremot ser jag nu att det står 0-2 tim på så det är nog det vredet ställer in. Nåväl, nu när den första går skapligt så räcker den gott och väl till varmvatten.

Nu har jag kollat loggarna på gångtid och det ser ju inte så roligt ut rent ekonomiskt. 900kWh per månad, och det är bara varmhållning utan förbrukning. Kanske ska fortsätta med pellets även på sommaren.

Eller plugga rökröret.

Rökröret är pluggat. Men kom på att cirkulationspumpen är på och shunten till inte är helt stängd. Ska ändra det och hoppas det blir bättre. Läste att en VVB drar runt 300 kWh per månad, förstås med ganska stora variationer men ändå långt under 900.

Ok, bra. Man brukar säga att en normalfamilj förbrukar ca 4500 kWh varmvatten per år, blir ca 375 kWh/månad. Har man en gammal panna med stora värmeförluster bara för att hålla vattnet varmt så kan dessa vara på ett par hundra Watt eller mer. Blir ett par hundra kWh till per månad och det beror på om denna värme kommer till någon nytta såsom att hålla fukten borta i källaren?

T Trrttsch skrev:
Läste att en VVB drar runt 300 kWh per månad, förstås med ganska stora variationer men ändå långt under 900.
300-500 kWh är nomal förbrukning inklusive värmning av det vatten som används. Tomgångsförlusten för en ordinär beredare ligger runt 75-150W beroende på ålder och storlek, vilket blir knappt 100 kWh i månaden i värsta fall.

Nu har jag stängt av cirkulationspumpen och stängt shunten och siffrorna blev betydligt bättre. C:a 370 kWh / månad i spillvärme. Men jag antar att om jag använder varmvattnet så blir spillet mindre, eller tänker jag fel? Tyvärr är det ingen källare som behöver värmas utan bara en grovingång i markplan mellan huset och garaget. Vi får väl hoppas att elpriserna blir skapliga denna sommar trots oroligheterna i världen.

T Trrttsch skrev:
Nu har jag stängt av cirkulationspumpen och stängt shunten och siffrorna blev betydligt bättre. C:a 370 kWh / månad i spillvärme. Men jag antar att om jag använder varmvattnet så blir spillet mindre, eller tänker jag fel? Tyvärr är det ingen källare som behöver värmas utan bara en grovingång i markplan mellan huset och garaget. Vi får väl hoppas att elpriserna blir skapliga denna sommar trots oroligheterna i världen.
Har du verkligen räknat rätt? En tiondel skulle vara rimligare. 370 kWh per månad innebär en kontinuerlig effekt på 500W. Hamnar allt i pannrummet borde det bli ganska varmt där. Jag kan inte komma på varför spillvärmen skulle minska nämnvärt av att du använder vatten.

När jag mätte på min varmvattenberedare kom jag fram till att den läckte ungefär 50W. Eller 36 kWh per månad. Det var då en 55l varmvattenberedare från 1971 som satt i ett svalt pumprum under huset.

På en period av 5 timmar när jag var på jobbet och inget vatten användes var patronen aktiv i sammanlagt 30 min. Dvs en tiondel av tiden och utslaget på ett dygn 2,4 timmar. Patronen drar 4,8kW x 2,4 = c:a 12 kWh per dag och 360 kWh på 30 dagar.

T Trrttsch skrev:
På en period av 5 timmar när jag var på jobbet och inget vatten användes var patronen aktiv i sammanlagt 30 min. Dvs en tiondel av tiden och utslaget på ett dygn 2,4 timmar. Patronen drar 4,8kW x 2,4 = c:a 12 kWh per dag och 360 kWh på 30 dagar.
Vet du mer än så? Om det är stor hysteres i termostaten kan det vara att patronen går under 30 minuter med några timmars mellanrum. Men om det verkligen skulle vara en tomgångsförbrukning på 360 kWh i månaden så kan du på nolltid spara in inköpet av en lös varmvattenberedare. Det är ett extremt läckage om det skulle vara så illa.

Far&Mor hade varmvattenberedning i acktank, kökspanna med elpatron i tanken och sommartid höll patronen tanken varm för att ha varmvatten. Elförbrukningen sjönk märkbart när den åkte ut, tomgångsförbrukningen sommartid var väl norr om 10 kWh och kan ha varit uppåt 15 kWh per dygn.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
B
T Trrttsch skrev:
Värmeförlusten minskar inte beroende på hur mycket varmvatten du gör av med.

370kWh per månad är ju högt, men mätperioden du mätt på är kort vilket ger en stor osäkerhet. En helg är bättre att mäta på.

Jag har för mig att min gamla kombipanna hade en beräknad förlust på ca 250kWh/månad, men det var så länge jag kastade ut den att jag kanske minns fel. Så det är inte omöjligt att din siffra är rätt.

Pellets är väl runt 0.8 kr/kWh exkl. Förluster. I alla fall där jag bor. Har en känsla av att pellets blir billigare än direktel, men det beror väl på elavtal med mera. Verkningsgraden blir ju inte så bra om man ska göra små mängder varmvatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.