Hej!
Eldar vanligtvis med pellets men tänkte vara lite lat nu när värmen kommer och köra elpatron för varmvatten och LLVP för ev värme.
Vilken effekt har dessa elpatroner? Ser ingen info om det. De är kopplade på tre faser med 16A säkringar. Och endast den vänstra verkar vara aktiv. Jag har kopplat in en sändare på kontaktorn som loggar när de är aktiva och den ena är på 15 min och sedan av i 15 min, dvs halva tiden.
Eldar vanligtvis med pellets men tänkte vara lite lat nu när värmen kommer och köra elpatron för varmvatten och LLVP för ev värme.
Vilken effekt har dessa elpatroner? Ser ingen info om det. De är kopplade på tre faser med 16A säkringar. Och endast den vänstra verkar vara aktiv. Jag har kopplat in en sändare på kontaktorn som loggar när de är aktiva och den ena är på 15 min och sedan av i 15 min, dvs halva tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är omöjligt att svara på baserat på den informationen.
Det som syns är generella anslutningslådor. Ev information kan finns på själva elpatronen under locken. Men börja med att leta efter någon synlig dekal.
Jag gissar att elmätaren kan visa momentan effekt. Så det behöver inte ta tid.
Det är ganska vanligt att elpatroner är Y-kopplade utan nollad mittpunkt med 230V elementspänning (inte alla såklart)T Trrttsch skrev:
Då kan man ha en tvåstegs-termostat som slår på två faser först, och om temperaturdiffen blir för stor, alla tre faserna.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Skruva upp luckorna och fota för oss....
Har öppnat och kollat lite noggrannare. Elpatronerna har ingen nolla, bara tre faser och jord men det ser ut att vara D-kopplat. Det ser inte ut att vara tvåstegstermostater då det bara är en kabel direkt från termostaten till kontaktorn som styr alla tre faser. Kan den vara traig? Är det farligt isf? Den värmer ju ändå vattnet.
Försökte ta lite foton men tyckte det var svårt att få en bra bild då kablarna ligger över och bakom varandra.
Och fråga två. Det står 2h på tidreläet men vad gör ratten? Går mellan 1 och 10.
Försökte ta lite foton men tyckte det var svårt att få en bra bild då kablarna ligger över och bakom varandra.
Och fråga två. Det står 2h på tidreläet men vad gör ratten? Går mellan 1 och 10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bästa svaret
Kommer du åt att se utsidan av sexkantnyckelgreppet så brukar effekten vara stämplad där, på en av flankerna.
Tidrelät ser inte antikt ut. Det är ett krav på att man inte får gå på full effekt efter ett strömavbrott om effekten är över 3kW. Så tidrelät kan vara för att begränsa effekten efter spänningsbortfall.
Tack! Det var stansat på den stora sexkanten. Den första på 6kW och den andra på 3kW.
Men som sagt, 6kW:arn verkar bara dra c:a 2,6 kW och gå på två faser. Och efter två dagar gick en säkring ich även motsvarande huvudsäkring (men inte dvärgbrytaren i kapslingen på pannan!). Kan man anta att patronen är trasig?
Men som sagt, 6kW:arn verkar bara dra c:a 2,6 kW och gå på två faser. Och efter två dagar gick en säkring ich även motsvarande huvudsäkring (men inte dvärgbrytaren i kapslingen på pannan!). Kan man anta att patronen är trasig?