Dvärgbrytaren i kapslingen på pannan är nog bara för själva styrningen och har inget att göra med effekten på el-patronerna. Hoppas det finns någon termostatstyrning? Om både en säkring för el-patronen plus en huvudsäkring gick kan det vara kortslutning i en del av el-patronen. Man behöver mäta upp resistans och isolation. För enbart varmvatten räcker en ganska låg effekt på pannan som det verkar vara nu. Tyvärr är det ganska stora värmeförluster via rökgaskanalen i en äldre panna när man kör den på el.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
Att säkringen går kan ju även bero på andra fel, t.ex. att du körde diskmaskin och tvätt samtidigt.

En elpatron för 3 fas som går sönder kan man ofta koppla ur den trasiga fasen och köra vidare ett tag till.

Är du inom plus minus 10% förväntad effekt så kan det lika gärna vara mätfel och tillverkartoleranser.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har nu mätt på patronen och det är 70 Ohm mellan L1-L2 och L1-L3 men 140 mellan L2-L3.

Har tänkt att sätta igen rökgångarna med tidningspapper och hänga en skylt med påminnelse på pannan så jag inte glömmer det till hösten.

T Trrttsch skrev:
Har nu mätt på patronen och det är 70 Ohm mellan L1-L2 och L1-L3 men 140 mellan L2-L3.

Har tänkt att sätta igen rökgångarna med tidningspapper och hänga en skylt med påminnelse på pannan så jag inte glömmer det till hösten.
Mät även mellan varje fas och jord.

Har bara ett enkelt mätinstrument men det verkar vara ok mellan jord och faser.

Mäter man bara L1-L2, L1-L3 etc i en delta-kopplad el-patron så mäter man ju alla tre slingor på en och samma gång varje gång. Dessutom kan det vara fel i någon kontaktor. Man behöver skruva bort el-blecken och anslutningarna så man bara mäter en el-slinga i själva el-patronen i taget.

Sedan om man bara har en resistansmätare och inte en riktig isolationsmätare kan man försöka mäta resistansen till jord från båda hållen på respektive slinga.

Redigerat:
T Trrttsch skrev:
Din mätning tyder på avbrott i L2-L3.

Resistansmätning mot jord ska ge oändlig resistans (> Mohm). Eftersom patronen är D-kopplad ska även resistansen mot nollan vara oändligt hög. Vad är "ok" i ditt mätresultat?

Mätaren visar 1, vilket jag antar är oändligt när ja mäter MOhm mellan faser (vid blecken) och jord.

Hittade även ett annat problem, som kanske egentligen är huvudproblemet. Säkerhetsbrytaren funkar bara på två faser, varav den ena även verkar ha c:a 50Ohms motstånd. Kan det hjälpa med elektronikspray tro? Det ser inte ut att vara något mekaniskt fel på den.

Elektriskt säkerhetsbrytarskåp med öppen kabelanslutning markerad av röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att elpatronen bara går på två faser kan bero på att en slinga i trasig såsom din resistansmätning indikerar.

Dåligt kontakt i brytaren är också en felkälla. Där hjälper nog inte kontaktspray. Kontakten är troligen bränd med sot och svetsloppor och behöver bytas.

Mer intressant är varför blå och gul/gröna ledare är sammankopplade i brytaren. Det finns inget fall där detta är rätt. Det behöver kollas upp närmare.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Plockade isär brytaren och gjorde rent kontaktytorna så nu funkar den iaf. Och 6kW:arn drar 4.8kW istället.

Varför jord och nolla är sammankopplade i brytaren vet jag inte. Pannan är från 80-talet och jag har bara bott här i tre år. Elcentralen har ingen separat jordskena och tyvärr finns ingen jfb än så länge men har tänkt skaffa det.

Mystisk effekt tycker jag?? Om ett värmeelement av tre är helt trasigt i elpatronen borde effekten vara 4 kW jämnt. Förmodligen aningen under det eftersom det normalt är visst spänningsfall och effekten sjunker med kvadraten på spänningsminskningen.

Eftersom pannan är fast installerad och jordad i dess helhet är inte jordfelsbrytare nödvändig. Tvärtom kan den göra att huset står och fryser sönder på vintern om jfb löser ut på grund av fukt i någon utelampa och hela huset blir strömlöst. Man kan ha en helt egen 300 mA jfb för pannan då för brandskyddet.

J Josth skrev:
Mystisk effekt tycker jag?? Om ett värmeelement av tre är helt trasigt i elpatronen borde effekten vara 4 kW jämnt.....
Det behöver inte vara konstigt utan skulle kunna förklaras med det jag skrev redan i inlägg #8
Om elementspänningen är 230 V och de tre elementen i elpatronen är Y-kopplade utan nollad mittpunkt så halveras effekten ungefär när en fas försvinner.

Enligt inlägg #11 ser el-patronen ut att vara D-kopplad, inte Y-kopplad.

J Josth skrev:
Enligt inlägg #11 ser el-patronen ut att vara D-kopplad, inte Y-kopplad.
Ja och då stämmer effekten TS har nu bra med att en fas av någon anledning saknas vid patronen.

Då stämmer inte antagandet i inlägg #1 att bara den vänstra el-patronen är aktiv utan då måste båda vara aktiva och inget trasigt värmeelement i någon av patronerna. Skulle som sagt ge 4,5 kW minus ev spänningsfall.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.