Vilken dörrstängare ska jag köpa till min dörrport? Är trött på att den flyger upp hela tiden. En öppen dubbeldörr till dörrport med en stol framför på en inglasad veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen dörrport med utsikt mot en gård, potentiell installation för en dörrstängare.
Skapa konto

Hur mycket måste dörrarna/portarna kunna öppnas?

Ska dörrstängaren sitta på insidan eller utsidan?
Ska huvuddelen sitta på dörrkarmen/väggen eller på dörrbladet?

Ska dörrstängaren sitta på insidan (anslagssidan) så brukar max öppningsvinkel vara 120-130°.
Sitter dörrstängaren på utsidan (gångjärnssidan) så finns det dörrstängare som klarar ca 180°.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket måste dörrarna/portarna kunna öppnas?

Ska dörrstängaren sitta på insidan eller utsidan?
Ska huvuddelen sitta på dörrkarmen/väggen eller på dörrbladet?

Ska dörrstängaren sitta på insidan (anslagssidan) så brukar max öppningsvinkel vara 120-130°.
Sitter dörrstängaren på utsidan (gångjärnssidan) så finns det dörrstängare som klarar ca 180°.
Spelar ingen roll vilken sida. Spelar ingen roll karm eller vägg. Behöver endast sitta på dörren som står öppen.

Hej! Kapar denna tråd lite.
Är det någon som vet hur man justerar denna dörrstängare? Skulle vilja att den trycker mer mot dörrkarmen, som det är nu så glappar den ca en till en och en halv centimeter när dörren är stängd.
När jag söker på Doorman eller siffrorna så finns den inte.
Tack för hjälpen
Mvh Stefan Närbild av en dörrstängare med inskription "Dorma" och modellnummer. Fråga om justering för bättre tillslutning mot dörrkarmen.
Skapa konto
Närbild av en dörrstängare monterad på dörrkarmen, med synliga skruvar och metallarm.
Skapa konto
Dörrstängare monterad ovanför en svart dörr, med en metallarm och ett grönt nödsymbol ovanför.
Skapa konto
Närbild på en dörrstängare monterad på en dörrkarm, med mekanism för justering synlig mot en grå bakgrund.
Skapa konto

Genom att bara titta på bilderna så ser jag direkt två alternativ.
- Lossa inre armen från dörrstängaren och flytta den ett hack inåt rummet, eventuellt behöver yttre armen förlängas.
- Korta ner yttre armen.

Demmpa Demmpa skrev:
Genom att bara titta på bilderna så ser jag direkt två alternativ.
- Lossa inre armen från dörrstängaren och flytta den ett hack inåt rummet, eventuellt behöver yttre armen förlängas.
- Korta ner yttre armen.
Okej ska prova det, men det känns som att det är väldigt bökig lösning för fin justering 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.