SnällKyckling Kycklingen skrev:
Mina mått utifrån begreppen jag lärt mig här i tråden:

Dörrfoder 8cm
[bild]

Dörrbladet 82 cm och höjd 203 cm.
[bild]

Jag vill minska dörren i samband med renovering och ha en tunn dörrfoder. Styrelsen nekar mig minska dörren.

Boverket skrev följande:
Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter

Önskvärt är alltid minst 0,80 meter, men eftersom dörrbladet iblan inkräktar, så godtar man 0,76 meter.

Illustreras i bilden nedan. Man får inte minska måttet under detta.
[bild]
Då förstår jag äntligen ditt problem. Vissa saker är det bara att tugga i sig. Nu har du på köpet fått lära dig mycket om dörrar.
Att du inte får minska modulmåttet innebär ju inte att du inte får montera en foderlös dörr om du känner för det.

Ps. Det verkar som att ditt dörrblad är kapat en cm om måttet 203 cm stämmer.

Lycka till med renoveringen nu.

Jag tycker att det är dumt att göra badrummet mindre tillgängligt, men det är också så att styrelsen inte beslutar om dina innerdörrar. Om du vill ha en smalare dörr är det upp till dig. Men då du inte verkar trivas med läget (ljudet från omgivningen) är det nog bättre att inte vidta åtgärder som kan göra det svårare att sälja lägenheten.

1 16386 skrev:
Jag tycker att det är dumt att göra badrummet mindre tillgängligt, men det är också så att styrelsen inte beslutar om dina innerdörrar. Om du vill ha en smalare dörr är det upp till dig. Men då du inte verkar trivas med läget (ljudet från omgivningen) är det nog bättre att inte vidta åtgärder som kan göra det svårare att sälja lägenheten.
Det kan mycket väl vara så att föreningen ansvarar även för ickebärande innerväggar. Då är det inte ”bara” att bygga igen en del av föreningens vägg.

Vilken förening gör det? Det innebär ju att medlemmen inte får göra något med väggarna utan att begära tillstånd - inklusive att borra i dem - och att minsta skada på dem ska åtgärdas av föreningen på dess bekostnad.

Jag förstår inte - var ser du att Riksbyggens normalstadgar lägger ansvaret på innerväggar på föreningen?

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Hur tar jag reda på om vad som gäller?

Styrelsen säger nej utan motivering (men ja till renovering badrum och tätskikt bryts)
Boverket säger minimimått
Stadgar säger innerväggar ansvarar jag för

BirgitS
Oavsett vad som gäller så är det dumt att göra ett modernt standardiserat tillgänglighetsanpassat dörrhål mindre så att det känns gammalt och inte längre är tillgänglighetsanpassat.

Men att byta dörrfoder till något smalare är ju en helt annan sak.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag vill minska min badrumsdörr och ha en tunn karm likt bilden. Vilken storlek ska jag köpa 7, 8 eller 9 fattar ingenting. Samt vilken höjd 19, 20 eller 21? Bor i lägenhet brf. Jag vill ha det minsta som går.

Så här skriver Boverket; Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter.

Önskvärt är alltid minst 0,80 meter, men eftersom dörrbladet iblan inkräktar, så godtar man 0,76 meter.

[bild]
Att du vill ha smala dörrfoder kan jag förstå, en del gillar helt enkelt inte breda lister runt dörrar och fönster. Men varför du vill ha en smalare dörr begriper jag inte.

Byt dörrfoder till smalare än du redan har och är det så att du vill ha dolda gångjärn på skithusdörren så går det ju också att lösa men använd isåfall samma karmmått, alltså en lika bred dörr, som du har nu.

Redigerat:
Keiller Keiller skrev:
Att du vill ha smala dörrfoder kan jag förstå, en del gillar helt enkelt inte breda lister runt dörrar och fönster. Men varför du vill ha en smalare dörr begriper jag inte.
För att jag vill ha samma storlek på mina innerdörrar i hela lägenheten samt så är dörren för stor och slår nästan på garderoben i hall

BirgitS
Finns ju olika sorters dörrstopp som man kan använda när en dörr kan öppnas för långt.

Hur stora är dina andra dörrar då?
Verkar konstigt om det bara är badrumsdörren som är tillgänglighetsanpassad.

1 16386 skrev:
Jag förstår inte - var ser du att Riksbyggens normalstadgar lägger ansvaret på innerväggar på föreningen?
Genom att det inte står att Brf innehavaren ansvarar för icke bärande innerväggar i Riksbyggens normalstadgar. Om du tittar i HSB:s stadgar så står det så.
Brf innehavaren ansvarar för det som står i stadgarna. Resten ansvarar föreningen för.
I bakgrunden ligger Brf lagen som gäller före stadgarna. En förening kan alltså inte skriva in vad som helst i stadgarna och förvänta sig att det ska följas om det inte följer Brf lagen.

För att jag vill ha samma storlek på mina innerdörrar i hela lägenheten samt så är dörren för stor och slår nästan på garderoben i hall
Enligt ritning som du lagt upp i tidigare tråd har du ingen annan dörr än ytterdörr och wc dörr. Eller är det en annan Lgh denna gång?

Nej, det stämmer inte. Bostadrättshavarens ansvar för lägenheten omfattar mer än det som specifikt nämns (därav bl a i texten) medan föreningens ansvar endast omfattar det som specifikt anges som deras ansvar.

Bostadsrättshavarens ansvar för följande utrustning/funktioner i lägenheten omfattar bl a följande:
• inredning och utrustning i kök, badrum och övriga utrymmen tillhörande lägenheten,
• ytskikten samt underliggande skikt som krävs för att anbringa ytbeläggningen på ett
fackmannamässigt sätt på rummens väggar, golv och tak samt undertak
• ledningar för avlopp, gas, vatten, elektricitet och ventilation som föreningen försett lägenheten med och som endast tjänar bostadsrättshavarens lägenhet till de delar som
dessa befinner sig i lägenheten och är synliga
• ytterdörren med tillhörande karm såväl inre som yttre
• till ytterdörren hörande handtag, ringklocka, brevinkast, tätningslister, låsanordningar
• lister, foder, socklar, fönsterkarmar och stuckaturer
• lägenhetens innerdörrar med tillhörande karm och säkerhetsgrindar
• radiatorer (beträffande vattenfyllda radiatorer svarar bostadsrättshavaren endast för
målning)
• varmvattenberedare
• säkringsskåp och därifrån utgående synliga elledningar i lägenheten, strömbrytare, eluttag
och armaturer
• brandvarnare
• glas i fönster, dörrar och inglasningspartier, tillhörande beslag och handtag, vädringsfilter
och tätningslister. Motsvarande gäller för balkong- och altandörrar.
Bostadsrättshavaren svarar för målning av fönstrens bågar och karmar, men inte för målning av utifrån synliga delar av yttersidorna av ytterdörrar och ytterfönster. Detsamma gäller för balkong- och altandörrar samt inglasningspartier.
(Det fortsätter.)

Bostadsrättsföreningens ansvar
Bostadsrättsföreningen svarar för reparationer av de ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet, vatten och ventilationskanaler om föreningen försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar mer än en lägenhet. Föreningen har underhållsansvaret för ledningar för avlopp, gas, el och vatten samt ventilationskanaler som föreningen försett lägenheten med och som inte är synliga i lägenheten. Därutöver har föreningen underhållsansvaret för vattenfyllda radiatorer och värmeledningar som föreningen försett lägenheten med, bostadsrättshavaren svarar dock för målning.

P

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.