Har 235cm mellan vägg-vägg nere i våran källare där jag håller på att ordna bänkar för tvättmaskin/torktumlare.
Jag vill bygga in 2 st 40cm höga, 60cm breda skåp och ställa tvättmaskin och torktumlare på dessa, sen även ett 80cm högt och 60cm brett skåp bredvid detta.
Går det att lösa en regel som orkar hålla upp detta på den spännvidden? Eller måste jag ha någon pinne på mitten i framkant som håller emot tyngden? Djupet på bänken blir ca 70cm skulle jag tippa på.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är alltså 3 skåp i bredd, där 2 av skåpen är låga och kommer ha tvättmaskin och torktumlare ovanför sig.

Finns det något särskilt skäl till att hela bänkskivan måste vara fribärande? Är det färdiga skåp eller ska de byggas? Kan inte skåpstommarna ta upp lasten? Om jag räknar rätt ska du ha 3x60 = 180 cm skåp på 235 cm, dvs du bör ha gott om plats att sätta vertikala stöd mellan skåpen, t ex plywoodskivor.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ska kolla på det där klaskarlsson.

f91jsw, vill ha den fri från golvet då jag inte gillar ben på saker, iaf inte i det utrymmet som jag ska göra iordning :)

Kommer ev att slänga in ett 40/50cm skåp på den ytan också, men vill ändå inte ha några ben under om det är möjligt. Och det verkar inte vara några problem :)

Har inte tagit tag i detta förren nu.
Kom att tänka på en sak, om jag har den bakre regeln bultad i väggen och sen har en regel i framkant och en till i mitten. Då borde jag väl nästan klara mig med 145mm reglar? Det kommer ju även vara reglar på vardera sida av ggen också.
Det kommer då bli ca 20cm mellan varje regel från vägg ut till framkant.

Eller vad tror ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.