En nackdel med stationär just nu är komponentbrist. Svårt få tag på GPU.
Jag hade extremtur som plockade upp en GTX 3090 för listpris precis innan galenskapen började

S sjoelund skrev:
Och som jämförelse finns det ju så klart all-in-one datorer också, men de kostar därefter. En med GTX 1650 som ovan kostar det dubbla och är svår att uppgradera: [länk]

Jag skulle så klart bygga dator själv. Om hon vill ha RGB blink-blink så är det så klart enklast att köpa ett moderkort med RGB runt själva kortet + RGB headers och RGB-fläktar, i ett chassi med sida av glas, och ett grafikkort som också har RGB. Det mesta utom grafikkort är prisvärt, men det är svårt att bygga riktigt billiga datorer själv då den billigaste skiten inte ens säljs styckvis. Man kan dock bygga en dator med inbyggt grafikkort för att uppgradera senare om dottern vill ha bättre grafik (och priserna gått ner en bit, eller man köper begagnat kort).

De flesta kompletta speldatorer begagnade på Facebook är sätta otroligt högt i pris jämfört med deras värde för folk tror de är värda sin vikt i guld trots att datorn ovan då är snabbare, har garanti, kostar mindre, och inte använder sig av långsamma mekaniska hårddiskar.
Tack för info. Gillar den all-in-one som du visar!

Köp inte en all-in-one. Det är både billigare och bättre med separata prylar som går att uppgradera var för sig. Man vill ju inte köpa en ny dator för +10 000 bara för att man vill ha en större eller bättre skärm...

• Gilla
Jonobe och 8 till
  • Laddar…
All-in-one blinkar vanligtvis inte så mycket heller. Visst, tangentbord och mus, men finns ett självändamål med blink så är ju en vanlig stationär bättre. Så, billigare för din plånbok och kanske mer uppskattad av 11 åringen. Och går att uppgradera och byta grejer i och till när behov uppstår. Så i längden blir det än billigare.

S sjoelund skrev:
Och som jämförelse finns det ju så klart all-in-one datorer också, men de kostar därefter. En med GTX 1650 som ovan kostar det dubbla och är svår att uppgradera: [länk]

Jag skulle så klart bygga dator själv. Om hon vill ha RGB blink-blink så är det så klart enklast att köpa ett moderkort med RGB runt själva kortet + RGB headers och RGB-fläktar, i ett chassi med sida av glas, och ett grafikkort som också har RGB. Det mesta utom grafikkort är prisvärt, men det är svårt att bygga riktigt billiga datorer själv då den billigaste skiten inte ens säljs styckvis. Man kan dock bygga en dator med inbyggt grafikkort för att uppgradera senare om dottern vill ha bättre grafik (och priserna gått ner en bit, eller man köper begagnat kort).

De flesta kompletta speldatorer begagnade på Facebook är sätta otroligt högt i pris jämfört med deras värde för folk tror de är värda sin vikt i guld trots att datorn ovan då är snabbare, har garanti, kostar mindre, och inte använder sig av långsamma mekaniska hårddiskar.
är detta samma dator som du visade?

https://www.billigteknik.se/all-in-...lion-all-in-one-24-k0048nf-0195122633424.html

Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
är detta samma dator som du visade?

[länk]
Nej. Den där har inget grafikkort för spel.

Jag kan inte rekommendera all-in-one likt kommentarerna ovan säger. Jag tog med den då en av dina kommentarer efterfrågade en all-in-one dock. Det är svårt att uppgradera en all-in-one eller använda delar till annat senare. Jag har t.ex. en gammal iMac som så klart har en bra skärm fortfarande, men det är ju bara skrot nu då datorn är för långsam för att användas.

• Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nej. Den där har inget grafikkort för spel.

Jag kan inte rekommendera all-in-one likt kommentarerna ovan säger. Jag tog med den då en av dina kommentarer efterfrågade en all-in-one dock. Det är svårt att uppgradera en all-in-one eller använda delar till annat senare. Jag har t.ex. en gammal iMac som så klart har en bra skärm fortfarande, men det är ju bara skrot nu då datorn är för långsam för att användas.
aha! Ok tack så mycket!!!!!

S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Asus gör bra datorer med OLED skärm. Går få med eller utan gaming perf
Tycker du att du la den här kommentaren på en rimlig nivå baserat på TS frågeställning?

• Gilla
Katthatt och 5 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Min dotter har blink-tangentbord, blink-mus, blink-headset och blink-stol. Allt kopplat till en bärbar dator (med Windows). Enda skillnaden med en stationär dator är att man enkelt kan få den också att blinka.
enda skillnaden? :)

den är betydligt tystare och betydligt mer prestanda per krona ;)

S SueCia skrev:
Tycker du att du la den här kommentaren på en rimlig nivå baserat på TS frågeställning?
Jo? Har sjölv köpt en Asus gaming laptop till min åttaåring

Som sagt inte läge för bygga dator just nu. Jag köpte nvidia 3090 för 17k inkl moms. Samma kort kostar 25k inkl moms nu.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
S SueCia skrev:
enda skillnaden? :)

den är betydligt tystare och betydligt mer prestanda per krona ;)
Jo, det är klart att det finns en massa andra skillnader, men jag svarade utifrån TS frågeställning.

Jag skulle ha köpt en bärbar eftersom den är mer praktisk och man inte behöver någon monsterprestanda för att spela simpla spel.

Ni som sitter å hånar rgb-tangentbord är bara en samling bittra föredettingar som inte vet bättre.

Närbild av ett mekaniskt tangentbord med RGB-belysning och upplysta bokstäver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Joakim Ågren och 5 till
  • Laddar…
P
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Min dotter önskar sig en dator nu när hon fyller 11 år. Vilken är bra att ha i den åldern? Hon har min gamla MacBook som är totalt renoverad och ny iPad, men av någon anledning så vill hon ha stationär dator (fråga mig inte varför, jag verkligen inte varför). Gärna all-in-one dator så den tar mindre plats. Hon spelar inte mycket spel, utan tittar mest på TikTok och youtube samt spelar ibland Roblox. Funderade ett tag på iMac men, den kanske inte behöver vara riktigt så dyr.
Tacksam för alla tips.
Har köpt Lenovo till barn, på Net on Net. 2 år gammal nu. Även Samsung android mobil. Bra och prisvärda. Kompletterade med en docka för ett år sedan, mkt smidigare!
Apple är väldigt dyra saker i jämförelse

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo? Har sjölv köpt en Asus gaming laptop till min åttaåring
har du länk till den dator som du köpte? Att bygga är inget för oss. Jag har inte ens någon aning om det innebär vill inte heller att datorn tar mycket plats..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.