D09
Jag köpte ramställning 3x8 från ställningar.se och är supernöjd.

Monterar upp på våren och ner på senhöst så kan man underhålla bit för bit runt huset utan stress.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Ingen som har nämnt Julas ställningar från Krause?

[länk]

Jag har varit på väg att köpa denna, men den kanske är något att ha?

På kampanj får man lägga runt 13K för tre våningar samt hjul och stödben.
Jag har känt på den i butik och tyckt att den känns racklig jämnfört med andra alu-ställningar jag provat.
Jag hade själv lagt pengarna på en ställning via klaravik eller blocket och fått en kraftigare proffsställning.
För 2-3m höjd är den kanske OK, men över det, nja

D09 D09 skrev:
Jag köpte ramställning 3x8 från ställningar.se och är supernöjd.

Monterar upp på våren och ner på senhöst så kan man underhålla bit för bit runt huset utan stress.
Har du ställningen uppe hela sommarhalvåret?

D09
K Kane skrev:
Har du ställningen uppe hela sommarhalvåret?
Japp :)

Jag lånade en kompis ställning som de köpt på Ställning.se när jag målade vår 1,5 planshus. Lätt i vikt och enkel att montera upp och ner när man är ensam. Funkade även att flytta den sidled uppmonterad genom att "gå" med den med gavlarna. Tycker däremot den känns lite ranglig men det beror kanske mest på min höjdrädsla. :rolleyes:

Jag noterar att det finns både ramställningar och modulställningar.
När har man främst nytta av modulställningarnas flexibilitet? Dom kostar ju mer än ramställningarna.

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
M Martin_A skrev:
Jag noterar att det finns både ramställningar och modulställningar.
När har man främst nytta av modulställningarnas flexibilitet? Dom kostar ju mer än ramställningarna.
Med modul kan du välja plattformshöjd i steg om 0,5 m. Med ram hamnar plattformarna med 2 m mellanrum. Finns dock flexibla plattformshållare att använda även med ram men sparklister och räcken sitter där de sitter ändå.

• Gilla
Bye
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Dessa är vad jag tittat lite på, tyvärr har jag inte kommit så långt i mitt val ännu. Så kan inte tillföra mer än att ge dig en länk... Följer dock denna tråden.
[länk]

jag köpte stålställning på stallning.se
riktigt bra, men såklart tyngre än aluminium, fast billigare. :)
sen föredrar jag dom stål"plank" som följer med i stället för durkplywood, då dom håller i oändlighet.

• Gilla
Bye
  • Laddar…
Jag hade också som ett par säger valt att köpa begagnade haki. Det är en riktigt bra ställning.
73cm bredd är ganska smalt, men är man ensam och bara har med sig en burk färg och någon pensel så är det väl ok.
Tycker man det är rangligt på höjden så kan man ju staga upp med spännband och en sträva nånstans.

ClasseClas
C corre skrev:
Jag har känt på den i butik och tyckt att den känns racklig jämnfört med andra alu-ställningar jag provat.
Jag hade själv lagt pengarna på en ställning via klaravik eller blocket och fått en kraftigare proffsställning.
För 2-3m höjd är den kanske OK, men över det, nja
När jag målade om huset 2014 köpte jag en Krause-ställning (Climtec) från Jula och Bauhaus, 3 våningar med stödben och ställbara hjul. Den funkade riktigt bra men samtidigt ska man komma ihåg att det är en lågprisprodukt. Den tar lite längre tid att sätta upp pga avsaknad av snäppin-fästen. Den duger inte som uthyrningsprodukt men gott och väl som något man plockar fram någon gång varje eller vartannat år. Den tog rimligt med plats i friggebodan hemma, och när jag sålde den sen så tappade jag ca 2000 kronor, vill jag minnas. Med den här ställningen så kom jag upp till nocken på ca 7 meters höjd utan problem. Den stora frågan är; ska jag langa ut 13500 kronor eller 29000 kronor för en ställning? Det beror givetvis helt på vilket jobb som ska göras och om det är ett engångsjobb eller återkommande jobb.

• Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
Det här med djupet på ställningen är också en faktor. Man kanske inte får plats med en med två meters djup. Men får man det kan det underlätta en del arbete. Man kan ta med sig en del arbete upp på ställningen, som kanske inte är rimligt på en grundare.
Byggställning med två meter djup med arbetsplats och stege, skuggor av plankor och träd syns på plattformen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har haft med mig arbetsbänk upp när jag höll på att renovera fönsterkarmar, och det har också blandats bruk där. Dessutom kan man vara många som jobbar samtidigt utan att det känns trångt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Ni som köpt ställning. Har ni gått kurs i ställningsbyggnad?

C
R Robert-san01 skrev:
Har ni gått kurs i ställningsbyggnad?
Har funderat på att gå en kurs så att yrkesfolk kan använda ställningen. Men om jag förstått det rätt skall ställningsbygget dessutom besiktigas av någon annan certifierad ställningsbyggare innan den får tas i bruk. Så man får väl skicka sin partner på kurs också :)

R Robert-san01 skrev:
Ni som köpt ställning. Har ni gått kurs i ställningsbyggnad?
Inte någon formell kurs, men jag läste noga på. Jag har byggt enligt boken, med ett par medvetna undantag: väggfästena sitter inte på föreskriven plats (jag vill inte skruva genom putsen, så de sitter i vindskivorna) och schaktet med stegen som syns på bilden är inte godkänt om det vore en arbetsplats. Och jag använder fallsele när jag bygger och river.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.