Köpte från stallning.se inför denna säsongen och är supernöjda. Är i samma situation som du med barn och jobb som varvas med renovering, ibland jobbar vi hårt med huset en vecka och ibland blir halva familjen krasslig så att det står stilla ett tag. Ibland regnar det och ibland har man missat att skaffa hem något material. Lite hackigt helt enkelt. Väldigt skönt kunna pyssla utan att känna sig jagad av en tickande hyra.

Valde ett paket med Altrad RAM i alu. Antingen kan vi bygga till fothöjd 6-6,5 m och en bredd (3 m) eller ställa sektionerna i bredd.

Valde alu då det ofta är ensamarbete och då känns det skönt att delarna är så lätta som möjligt vid bygge och flytt.

Har tänkt förvara den i krypgrunden under en veranda. Men det dröjer nog innan vi plockar ned och förvarar den :)

Har ännu inte kommit till de partier där den behövs i sin fulla höjd men några bilder från senaste veckorna nedan. Det är under den verandan vi tänkt langa in grejorna.

Aluminiumställning uppställd vid tvåvåningshus för renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aluminiumställning uppställd intill ett rött hus med vita knutar och leksaker på gräsmattan.
Skapa konto

Aluminiumställning uppställd längs husfasad för renoveringsarbete, sedd uppifrån.
Skapa konto

Utsikt från en Altrad RAM-ställning i aluminium, ned mot en trädgård med blommande träd och trädgårdsmöbler.
Skapa konto

• Gilla
Kultypjämt och 2 till
  • Laddar…
B Bye skrev:
Intressant. Har du några länkar till de tyska traders du nämner?

Hur ska man förresten bedöma kvalitet när det gäller en byggställningar. Finns det någon märkning av typen EU-godkänd eller liknande när det gäller byggställningar?
Jag började på eBay och tog sedan kontakt med en som verkade stor och vettig. Sök på scaffolding.

Normerna är i stort de samma för hela EU. Skall du vara använda den privat behöver den inte vara godkänd.

Var dock noggrann med vilka delar som ingår och skick! Till min hade de inte skickat med några sprintar så det blev lite stressigt.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.de/ulk/itm/202319699464

• Gilla
Bye
  • Laddar…
F
Man har ju från och till sett ställning komplett på släp utomlands. Nån som vet var man hittar dessa?

Jag och pappa köpte nyligen villapaket 2 ram alu, hos ställning.se. Lade till några bitar för att göra paketet ännu mer flexibelt.
Kvalitet och handhavande på topp även om man bygger ställningen själv. Ca 29kkr ink moms. Hämtade själva på lagret i Karlskoga, frakt är annars ytterligare 2400kr.

• Aluminiumställning monterad framför en röd villa, med extra bitar för flexibilitet.
    Skapa konto
  • Faktura för byggmaterial med posten "Villapaket 2, Ram alu" och tilläggsdelar med priser.
    Skapa konto
  • Gilla
villeg och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Skall själv byta fasad, men på ett enplans radhus.

Hittade en enkel med för mig fullt fungerande ställning på Hornbach. Den ger arbetshöjd på 4,3 meter.
Priset på 4000kr gör att det snabb är billigare än att hyra. Fann den inte billigare i Tyskland (frakten drog iväg)

https://www.hornbach.se/shop/HYMER-Villastallning-Vario/8894697/artikel-detaljer.html

Kan dock inte säga något om kvaliten eller om hur den är att använda.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
R getost skrev:
Hej!

Lite offtopic, men ni som har ställningar hemma, vart förvarar ni dem?

Har själv också funderat mkt på att köpa en ställning, men största hindret just nu är vart jag skall förvara den när den inte används. Känns sisådär att fylla upp garaget med något som bara används någon gång då o då..
Lite komiskt att ostens fråga ignorerades. Gissar att det handlar om att ingen har ett riktigt bra svar.
Hur gör ni?
Tar upp värdefull förvaringsplats i garage
En förfulande presenning i trädgården
eller vad?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Lite komiskt att ostens fråga ignorerades. Gissar att det handlar om att ingen har ett riktigt bra svar.
Hur gör ni?
eller vad?
Uppe på garagevinden får delarna ligga. Har golv däruppe och trappa dit.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Hur gör ni?
eller vad?
125 m2 boyta, 300 m2 biyta

hscn hscn skrev:
125 m2 boyta, 300 m2 biyta
Normalhusägaren kanske inte har 300 i biyta, så jag tycker ändå att frågan om förvaring är värd att ta upp.

• Gilla
Detailer och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Normalhusägaren kanske inte har 300 i biyta, så jag tycker ändå att frågan om förvaring är värd att ta upp.
Ville bara visa att det kan finnas naturliga förklaringar till utebliven respons. Överdrev kanske biytan lite, den är nog inte mer än 250 m2 :)

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Stickan56
Tillbaka till ämnet, vad och var skall man köpa?

Stickan

HAKI är lätt att få tag i delar till, billigt och robust. Tyngre att bygga ensam.
Layher och Monzon som är kompatibla är lite dyrare beg, men lätt att bygga och lätt att hitta delar till.

Jag hade själv valt Layher eller Monzon stålställning för dess robusthet, enkelt att hitta delar och priset på begmarknaden.
Kombinera den med enkla plywoodplant att gå på så är det snabbbyggt.

Går du med HAKI måste du ha koll på om det är nya eller äldre HAKI då dersa sprida har två olika nivåer som gör det svårt att blanda.

Oavsett så ska du kombinera med lite burtonkopplingar och ställningsrör i 4 och 6m längd, då kan du bygga en utriggare mot mark för att säkra tornet.

Om du har utbyggnader du vill bygga över så kostar 6m fackverksbalk inte så farligt mycket, då kan du bygga två torn på vars sida och överbrygga med två fackverksbalkar.

• Gilla
Bye och 1 till
  • Laddar…
Har en Monzon ställning som tar mig upp till nock på 8 meter.
9x8 m. Alternativt 12x6.
Aluminium - stadigt så det räcker.
Och så lätt så jag kan hantera den själv.
Kan ligga ute utan att rosta.
Aldrig, aldrig mer stålställning..
Räknar med att behöva den cirka 5 år, innan fasaden, tillbyggnader och rivningar är klara.
Den kostade 23000.
Sen säljer jag den för xxxxx?

• Gilla
Bye och 2 till
  • Laddar…
Jag har köpt beg. Haki ställning från https://sskonsultab.se
Han har det mesta hemma och man plockar ihop det man behöver.

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.