96 737 läst ·
170 svar
97k läst
170 svar
Vilken byggställning ska jag köpa?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Köpte från stallning.se inför denna säsongen och är supernöjda. Är i samma situation som du med barn och jobb som varvas med renovering, ibland jobbar vi hårt med huset en vecka och ibland blir halva familjen krasslig så att det står stilla ett tag. Ibland regnar det och ibland har man missat att skaffa hem något material. Lite hackigt helt enkelt. Väldigt skönt kunna pyssla utan att känna sig jagad av en tickande hyra.
Valde ett paket med Altrad RAM i alu. Antingen kan vi bygga till fothöjd 6-6,5 m och en bredd (3 m) eller ställa sektionerna i bredd.
Valde alu då det ofta är ensamarbete och då känns det skönt att delarna är så lätta som möjligt vid bygge och flytt.
Har tänkt förvara den i krypgrunden under en veranda. Men det dröjer nog innan vi plockar ned och förvarar den
Har ännu inte kommit till de partier där den behövs i sin fulla höjd men några bilder från senaste veckorna nedan. Det är under den verandan vi tänkt langa in grejorna.
Valde ett paket med Altrad RAM i alu. Antingen kan vi bygga till fothöjd 6-6,5 m och en bredd (3 m) eller ställa sektionerna i bredd.
Valde alu då det ofta är ensamarbete och då känns det skönt att delarna är så lätta som möjligt vid bygge och flytt.
Har tänkt förvara den i krypgrunden under en veranda. Men det dröjer nog innan vi plockar ned och förvarar den
Har ännu inte kommit till de partier där den behövs i sin fulla höjd men några bilder från senaste veckorna nedan. Det är under den verandan vi tänkt langa in grejorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Jag började på eBay och tog sedan kontakt med en som verkade stor och vettig. Sök på scaffolding.B Bye skrev:
Normerna är i stort de samma för hela EU. Skall du vara använda den privat behöver den inte vara godkänd.
Var dock noggrann med vilka delar som ingår och skick! Till min hade de inte skickat med några sprintar så det blev lite stressigt.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.de/ulk/itm/202319699464
Jag och pappa köpte nyligen villapaket 2 ram alu, hos ställning.se. Lade till några bitar för att göra paketet ännu mer flexibelt.
Kvalitet och handhavande på topp även om man bygger ställningen själv. Ca 29kkr ink moms. Hämtade själva på lagret i Karlskoga, frakt är annars ytterligare 2400kr.
Kvalitet och handhavande på topp även om man bygger ställningen själv. Ca 29kkr ink moms. Hämtade själva på lagret i Karlskoga, frakt är annars ytterligare 2400kr.
Hej,
Skall själv byta fasad, men på ett enplans radhus.
Hittade en enkel med för mig fullt fungerande ställning på Hornbach. Den ger arbetshöjd på 4,3 meter.
Priset på 4000kr gör att det snabb är billigare än att hyra. Fann den inte billigare i Tyskland (frakten drog iväg)
https://www.hornbach.se/shop/HYMER-Villastallning-Vario/8894697/artikel-detaljer.html
Kan dock inte säga något om kvaliten eller om hur den är att använda.
Skall själv byta fasad, men på ett enplans radhus.
Hittade en enkel med för mig fullt fungerande ställning på Hornbach. Den ger arbetshöjd på 4,3 meter.
Priset på 4000kr gör att det snabb är billigare än att hyra. Fann den inte billigare i Tyskland (frakten drog iväg)
https://www.hornbach.se/shop/HYMER-Villastallning-Vario/8894697/artikel-detaljer.html
Kan dock inte säga något om kvaliten eller om hur den är att använda.
Lite komiskt att ostens fråga ignorerades. Gissar att det handlar om att ingen har ett riktigt bra svar.R getost skrev:
Hur gör ni?
Tar upp värdefull förvaringsplats i garage
En förfulande presenning i trädgården
eller vad?
HAKI är lätt att få tag i delar till, billigt och robust. Tyngre att bygga ensam.
Layher och Monzon som är kompatibla är lite dyrare beg, men lätt att bygga och lätt att hitta delar till.
Jag hade själv valt Layher eller Monzon stålställning för dess robusthet, enkelt att hitta delar och priset på begmarknaden.
Kombinera den med enkla plywoodplant att gå på så är det snabbbyggt.
Går du med HAKI måste du ha koll på om det är nya eller äldre HAKI då dersa sprida har två olika nivåer som gör det svårt att blanda.
Oavsett så ska du kombinera med lite burtonkopplingar och ställningsrör i 4 och 6m längd, då kan du bygga en utriggare mot mark för att säkra tornet.
Om du har utbyggnader du vill bygga över så kostar 6m fackverksbalk inte så farligt mycket, då kan du bygga två torn på vars sida och överbrygga med två fackverksbalkar.
Layher och Monzon som är kompatibla är lite dyrare beg, men lätt att bygga och lätt att hitta delar till.
Jag hade själv valt Layher eller Monzon stålställning för dess robusthet, enkelt att hitta delar och priset på begmarknaden.
Kombinera den med enkla plywoodplant att gå på så är det snabbbyggt.
Går du med HAKI måste du ha koll på om det är nya eller äldre HAKI då dersa sprida har två olika nivåer som gör det svårt att blanda.
Oavsett så ska du kombinera med lite burtonkopplingar och ställningsrör i 4 och 6m längd, då kan du bygga en utriggare mot mark för att säkra tornet.
Om du har utbyggnader du vill bygga över så kostar 6m fackverksbalk inte så farligt mycket, då kan du bygga två torn på vars sida och överbrygga med två fackverksbalkar.
Har en Monzon ställning som tar mig upp till nock på 8 meter.
9x8 m. Alternativt 12x6.
Aluminium - stadigt så det räcker.
Och så lätt så jag kan hantera den själv.
Kan ligga ute utan att rosta.
Aldrig, aldrig mer stålställning..
Räknar med att behöva den cirka 5 år, innan fasaden, tillbyggnader och rivningar är klara.
Den kostade 23000.
Sen säljer jag den för xxxxx?
9x8 m. Alternativt 12x6.
Aluminium - stadigt så det räcker.
Och så lätt så jag kan hantera den själv.
Kan ligga ute utan att rosta.
Aldrig, aldrig mer stålställning..
Räknar med att behöva den cirka 5 år, innan fasaden, tillbyggnader och rivningar är klara.
Den kostade 23000.
Sen säljer jag den för xxxxx?