B
A AG A skrev:
Orsaken till det är att betongen inte fäster, om det är torrt ich sugande. Men i det här fallet vill man ju inte att betongen fäster i gruset. Därför är det bättre att bara blöta/prima betongen, och låta gruset vara torrt.
Varför vill du inte att betongen ska fästa i makadamen?

B BSOD skrev:
Varför vill du inte att betongen ska fästa i makadamen?
Egentligen mest för framtida reparationer, så låter man stammen ligga i en grusbädd i betongen. Ibland består även bjälklag ( speciellt i badrum) av tre lager. Betong, grus, och betong igen. Så drar man alla stammar och ledningar i gruslagret. Att hitta och laga, eller byta en stam helt ingjuten i betongen är väldigt svårt.

B
Så om man vattnar makadamen så rinner betongen plötsligt genom makadammen och gjuter fast betongledningen? Låter ytterst osannolikt.

B BSOD skrev:
Så om man vattnar makadamen så rinner betongen plötsligt genom makadammen och gjuter fast betongledningen? Låter ytterst osannolikt.
Naturligtvis inte. Den saken handlade ju bara om att betongen inte skulle fästa så mycket i gruset.
Sen var ju din nästa fråga, varför man skulle ha grus/sand runt röret.

B
Nej det har jag inte frågat
A AG A skrev:
Sen var ju din nästa fråga, varför man skulle ha grus/sand runt röret.
Du blandar ihop mig med nån annan. Det har inte jag frågat.

A AG A skrev:
Egentligen mest för framtida reparationer, så låter man stammen ligga i en grusbädd i betongen. Ibland består även bjälklag ( speciellt i badrum) av tre lager. Betong, grus, och betong igen. Så drar man alla stammar och ledningar i gruslagret. Att hitta och laga, eller byta en stam helt ingjuten i betongen är väldigt svårt.
Yes det är lite min poäng, dra röret i grus för att inte gjuta in det helt ifall man skulle behöva öppna och komma åt det nån gång.

Men med dilemmat att röret ligger lösare i gruset. Måste ju packas ordentligt. Är det bäst att gjuta utan plastpåsar då kanske? Och vattna gruset? Så att betonggeggan binder till gruset och fixerar det en aning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.