9 690 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Vilken besin till begagnade maskiner?
Det är naturligtvis helt sant att man skall bestycka upp med mer inblandning av olja men man behöver inte gå till överdrifter. En ”extra skvätt olja” påverkar inte nämnvärt. Jag simulerade med 95 oktan handelssoppa och 2% olja på en dellorto 34 på en 125cc och fick teoretiskt huvudmunstycke 134,1. Ökar jag oljan med 50%, alltså till 3% olja (vilket är mer än en skvätt) så ville den ha 134,9. Ingen dramatisk skillnad och inte nåt som går magert så det finns risk för värmenyp.K Knattecrossfarsan skrev:
Hur räknas det fram? Enbart på procentuellt minskad mängd bensin eller på den eventuella viscositetsökningen man får med ökad oljeinblandning?F fsn skrev:Det är naturligtvis helt sant att man skall bestycka upp med mer inblandning av olja men man behöver inte gå till överdrifter. En ”extra skvätt olja” påverkar inte nämnvärt. Jag simulerade med 95 oktan handelssoppa och 2% olja på en dellorto 34 på en 125cc och fick teoretiskt huvudmunstycke 134,1. Ökar jag oljan med 50%, alltså till 3% olja (vilket är mer än en skvätt) så ville den ha 134,9. Ingen dramatisk skillnad och inte nåt som går magert så det finns risk för värmenyp.
Jag skulle tro att viscociteten är huvudparameter.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 612 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 612 inlägg
Köpte mig 25 liter Aspen 2t igår.
Förutom div. trädgårdsredskap så kör jag några utav mopederna på Aspen.
Denna har jag nog inte kört på någon annan soppa ens sedan jag monterade div en nyare 4växlad motor.
Inga bekymmer hittills iaf å jag tror inte det blir några heller.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom div. trädgårdsredskap så kör jag några utav mopederna på Aspen.
Denna har jag nog inte kört på någon annan soppa ens sedan jag monterade div en nyare 4växlad motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga bekymmer hittills iaf å jag tror inte det blir några heller.
Jag har sett några tusen trasiga kolfiberblad genom åren, håller med dig om att soppan inte är särskilt snäll mot bladen, men som sagt jag gav dig lösningen på problemet.F fsn skrev:
H Hasse2188 skrev:
En del oljor för att det sotar mindre vid hög oljeblandningar, du får högre komp motorn går svalare.B Bjober skrev:
Det är ett mycket komplext ämne, då man är beroende av många parametrar kolvspel typ av honing på cylinder, bränsle och olje reglemente, mineralolja kontra syntet och vilken typ av Ester synteten är är uppbyggd på, typ av förbränningsrum, vad man får och inte får göra inom homolgisering.osv.
Sluta lipa nu och vad svamlar du om, bestyckning av förgasare är beroende av vad motorn lyckas "svälja", störst påverkan har barometertryck syrehalt, temp, vilket register man byggt motorn för osv.K Knattecrossfarsan skrev:
Har jobbat heltid x antal år med tvåtakt på internationell WM nivå och konstant har erbjudande från x antal motortillverkare att jobba för dom.
Men du med knattecrossen kan visst bättre.
H Hasse2188 skrev:Sluta lipa nu och vad svamlar du om, bestyckning av förgasare är beroende av vad motorn lyckas "svälja", störst påverkan har barometertryck syrehalt, temp, vilket register man byggt motorn för osv.
Har jobbat heltid x antal år med tvåtakt på internationell WM nivå och konstant har erbjudande från x antal motortillverkare att jobba för dom.
Men du med knattecrossen kan visst bättre.
hur ser reedbladsstopp ut? Nu är mina motorer plomberade och jag kommer inte åt reedbladen och har inte kolfiberblad heller så jag har troligtvis inget problem. Men har sett väldigt många som har problem med reedblad i kolfiber som får mycket stryk i toppen. Kassa redan efter så kort tid som 30-40 minuter på trollsoppa. Så hur ser ett stopp ut och vad är det som gör att bladen blir kassa av den soppan?H Hasse2188 skrev:
jag har pratat med ”sådana som kan” på bla Aspen och dom skyller på felbestyckat men det är inte så.
Exakt vad som gör det , vet jag ej men har varit med om det du skriver.F fsn skrev:hur ser reedbladsstopp ut? Nu är mina motorer plomberade och jag kommer inte åt reedbladen och har inte kolfiberblad heller så jag har troligtvis inget problem. Men har sett väldigt många som har problem med reedblad i kolfiber som får mycket stryk i toppen. Kassa redan efter så kort tid som 30-40 minuter på trollsoppa. Så hur ser ett stopp ut och vad är det som gör att bladen blir kassa av den soppan?
jag har pratat med ”sådana som kan” på bla Aspen och dom skyller på felbestyckat men det är inte så.
Vi laserskar ut tunnplåt i rostfritt och valsade den till en radie och bultade det utan för reedbladen, så dom inte kunde slå i vägg när dom öppnade fullt ut. Det gav lite mer effekt och bladen höll.
ok. Vilken sport och vad är det för motorer? Kolfiber reedblad eller stål? Det är intressant men säkert reglementsvidrigt på kart tror jag.H Hasse2188 skrev:
Hej - om jag kan låna tråden..
Då lutar det åt detta fär mina 2t prylar..
Sachs Compact-74 moped, Stihl FS460 röjsåg, Husqvarna 122C trimmer..
Kan dessa gå på Biltemas färdigblandade Alkylat 2% eller ska jag blanda mer i Sachsen är väl frågan i min tråd.
Om inte det är bra kör jag moppen på 95 4% som jag minns jag gjorde som knott- men då får den ha sin egen dunk osv.. jag gillar att förenkla livet så helst allt samma..
Biltema i 1l förpackning är bara 3:- dyrare / liter än Aspen oblandad 25l dunk och jag slipper kladda med trattar och blandning för trädgårdsmaskinerna..
Mighty Atom och Hva R52 gräsklippare får gå på ren BIltema för jag gillar iden med små förpackningar så jag slipper öppna stora och krångla.. sjukt smidigt att ha en 1l flaska till gräsklipparen när den ska tankas..
samt att man cirkulerar lagret..
Edit: köper man 5l Biltema blir det billigare än Aspen i 25l dunk (typ)
Kan dessa gå på Biltemas färdigblandade Alkylat 2% eller ska jag blanda mer i Sachsen är väl frågan i min tråd.
Om inte det är bra kör jag moppen på 95 4% som jag minns jag gjorde som knott- men då får den ha sin egen dunk osv.. jag gillar att förenkla livet så helst allt samma..
Biltema i 1l förpackning är bara 3:- dyrare / liter än Aspen oblandad 25l dunk och jag slipper kladda med trattar och blandning för trädgårdsmaskinerna..
Mighty Atom och Hva R52 gräsklippare får gå på ren BIltema för jag gillar iden med små förpackningar så jag slipper öppna stora och krångla.. sjukt smidigt att ha en 1l flaska till gräsklipparen när den ska tankas..
skulle säga att du skall absolut ha mer än 2% i Sachs-motorn.T turbo100 skrev:Hej - om jag kan låna tråden..
Mighty Atom och Hva R52 gräsklippare får gå på ren BIltema för jag gillar iden med små förpackningar så jag slipper öppna stora och krångla.. sjukt smidigt att ha en 1l flaska till gräsklipparen när den ska tankas..samt att man cirkulerar lagret..