galento galento skrev:
Kör 2 taktare på vanlig bensin och Castrols syntetiska 2 taktsolja. Har även kört 2takt mc på detta . Efter att E10 kom använder jag 98 E5 istället. Har kört Jonsered röjsågen i 20+ år utan att ha behövt göra ren förgasasaren och den används förutom med tråd även med klinga vid röjning i skogen.
Brukar hjälpa till att röja hästhagar och de envisas med vanlig bensin till sina maskiner.

Har inga bevis för det men inbillar mej att Castrols olja är bättre än oljan i Aspen :thinking:

Användningsområden
Castrol Power 1 TTS 2T är en avancerad helsyntetisk tvåtaktsolja speciellt framtagen för högeffektsmotorer. Formulan är framtagen för att ge maximal effekt samtidigt som den skall skydda, hålla rent och ge ett minimum av synlig avgasrök. När en 2-taktsmotor körs hårt, kan oljefilmen som skall skydda mot slitage brytas ned, vilket leder till effektförluster och haveri på sikt.

Castrol Power 1 TTS 2T innehåller speciella komponenter som skyddar kritiska delar då extrem hetta och höga varvtal förekommer. Castrol Power TTS 2T passar alla moderna högeffektsmc-motorer (två-takt) och kan antingen blandas i bränslet eller i separat oljesystem, utifrån tillverkarens rekommendationer.
Men det luktar ju "apa" med vissa Castrololjor och även vanlig bensin. Är man nostalgisk så var det Castrollukten man kände, kanske fortfarande, på speedwaycyklarna.
Är väl en vanesak men jag klarar inte köra motorsåg längre med vanlig bensin, röjsåg fungerar för den sprutar ut avgaserna bakom ryggen.

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kör 2 taktare på vanlig bensin och Castrols syntetiska 2 taktsolja. Har även kört 2takt mc på detta . Efter att E10 kom använder jag 98 E5 istället. Har kört Jonsered röjsågen i 20+ år utan att ha behövt göra ren förgasasaren och den används förutom med tråd även med klinga vid röjning i skogen.

Har inga bevis för det men inbillar mej att Castrols olja är bättre än oljan i Aspen :thinking:

Användningsområden
Castrol Power 1 TTS 2T är en avancerad helsyntetisk tvåtaktsolja speciellt framtagen för högeffektsmotorer. Formulan är framtagen för att ge maximal effekt samtidigt som den skall skydda, hålla rent och ge ett minimum av synlig avgasrök. När en 2-taktsmotor körs hårt, kan oljefilmen som skall skydda mot slitage brytas ned, vilket leder till effektförluster och haveri på sikt.

Castrol Power 1 TTS 2T innehåller speciella komponenter som skyddar kritiska delar då extrem hetta och höga varvtal förekommer. Castrol Power TTS 2T passar alla moderna högeffektsmc-motorer (två-takt) och kan antingen blandas i bränslet eller i separat oljesystem, utifrån tillverkarens rekommendationer.
Säger inte att du gör fel men man ska vara lite försiktig. Det brukar vara skillnad på olja till luftkylda maskiner som går lite varmare än sådana som är vattenkylda. Det är därför inte säkert att en bra 2t mc olja är lämplig i röjsågen. I just castrols fall uppfyller 2t oljorna för mc (vattenkyld) och till scooter (luft) samma spec så kanske är det inte ett problem.

Aspens olja uppfyller förövrigt samma normer som Castrols oljor.

För egen del blir det aspens 2t i alla luftmaskiner utom utombordaren som får vanlig soppa + olja för luftkyld motor.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
T
Slutsatsen verkar vara att alla olika bensintyper fungerar "i princip" lika bra , lukt och nerskitning skiljer dock men motorerna bryr sig inte..
Jag har en del 4-T alkylatbensin som "nödbränsle" till elverket och som någon skrev i annat forum kan det vara smart att cirkulera den pga hållbarhet.
Jag kommer byta till 4-takt Alkylatbensin till allt och köra klipparen/elverket som den är, blanda i 2% biltema 2T-olja till trädgårdsmaskinerna och 4% castrol till moppen, mest av nostalgiskäl :)

Är det någon skillnad på Biltema / Aspen / annat?
Biltema verkar vara något billigare och smidiga 1l-förpackningar som dom har jag köpt på mig.. men kanske håller en 25l dunk Aspen längre, men det blir bökigare att cirkulera och hållbarheten kanske minskar då jag måste öppna den.. - vad tror ni?

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Hållbarheten är väldigt god för alkylatbensin även i en öppnad 25-liters dunk. Problemet är väl snarare risken för kondens om dunken förvaras i utrymmen där temperaturen växlar över året. Nu är det ju ingen högpresterande och topptrimmad motor i ett elverk så den kommer nog att hoppa igång när det behövs.

Varför blanda till trädgårdsmaskinerna? Köp en 5L alkylat 2t så slipper du hålla på.
Och blanda bara till mopeden.
Jag kör dessutom med autostopp-påfyllare, bara vända upp och ned på dunkarna så stänger de när det är fullt.
https://www.granngarden.se/pafyllni...GRVaFYrVt_a90adKP-ZVZ2uJKIo_KZsBoCY_gQAvD_BwE
Aspens till 5L dunkar är lite långsamma jämfört med Stihls, men det är ju bara att hålla i dunken och inget spill.
Och då det finns "hjälpsamma" inom familjen hänger det skyltar på dunkarna vilka maskiner de är till för.

Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Säger inte att du gör fel men man ska vara lite försiktig. Det brukar vara skillnad på olja till luftkylda maskiner som går lite varmare än sådana som är vattenkylda. Det är därför inte säkert att en bra 2t mc olja är lämplig i röjsågen. I just castrols fall uppfyller 2t oljorna för mc (vattenkyld) och till scooter (luft) samma spec så kanske är det inte ett problem.

Aspens olja uppfyller förövrigt samma normer som Castrols oljor.

För egen del blir det aspens 2t i alla luftmaskiner utom utombordaren som får vanlig soppa + olja för luftkyld motor.
Jo visst ska man väl inte köra med 2 taktsolja för utombordare i en luftkyld motor men
de har väl då normen API TC-W3 istället för API TC som är normen för luftkylda motorer
och Castrols 2 taktsolja har ju också klassningen JASO FD och ISO-L-EGD som väl är
den högsta klassningen för luftkylda motorer. När man körde 2takt skoter 150/200cc och
var med i Svenska Skoterklubben så rekommenderades Castrols olja då dessa motorer
är kända för hög temp runt avgasporten och att oljefilmen runt detta område kunde brista
av olja av för låg kvalité. Sen har vi ju större 2 t mc med luftkylning också t.ex Kawa
trepip även om de inte är så vanliga idag. Vet bara om en 2 takt mc medvattenkylning
och det är Suzukis trecylindriga s.k vattenbuffeln :thinking:

Hade en länk som beskriver 2 taktsoljans klassningar , visserligen nästan 10 år men
klassningarna verkar gälla än idag.

Tre flaskor med 2-taktsmotorolja av varierande specifikationer för olika motortyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken tvåtaktsolja ska jag använda? - Classic Motor

Här syns ju TC-W3 märkningen tydligt på 2 takts olja avsedd till utombordare :

Utombordsolja TC-W3 - Biltema.se

Såg att detta disskuterats tidigare också :

Tvåtaktsolja | Byggahus.se

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Hej,
Läste någonstans att en motor som gått med "vanlig" bensin blir skitig och den rensas upp av alkyd och det som lossnar kan förstöra motorn...
Någon som vet?
Så är det, sotskärning kallas det. Kan även hända om du övergår till E85 som verkligen rensar upp motorn på insidan. Därför rekommenderas det man kör samma bränsle och inte byter i onödan. Eller så måste man ta och rengöra motorn.

Det är alltså en risk, inte garanterat det händer. De flesta byter utan problem. Men risken finns.

Redigerat:
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Jag har gått över till alkyd på alla sågar, gamla som nya. Även gräsklippare, motorcykel och moped.
Vanlig bensin ger så mycket avlagringar att det krävs rengöring av förgasaren minst en gång per år.
Visst kan det lossna avlagringar när du byter till alkyd, men de avlagringarna kan lossna ändå.
Jag rekommenderar att byta till alkyd så fort som möjligt.
Jag rekomenderar tvärtom då alkydbensin ger små tussar, som ser ut som ludd från en fleece tröja, som sätter sig under brytbrickorna i förgasaren. Vilket är jobbigt för folk att rensa, och de flesta verkstäder byter förgasare istället
Har du nitril packboxar så tål dom inte alkydbränsle.

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
F fsn skrev:
till moppen så rekommenderar jag absolut att du själv blandar 4% olja i 4-t akrylat. Du skall gå upp lite i bestyckning med när du går till akrylat.

sen så förstår jag inte vad ni snackar om med avlagringar av vanlig bensin. Jag har kört 2-taktare i 30 år. Motorcyklar, mopeder och kartmotorer. Det har alltid fungerat bra på vanlig bensin. Nu i år så är kartingen intvingad på Aspen och rapporterna om problem men förstörda reedblad har avlöst varandra, ofta efter bara nån halvtimmas driftstid.
Sätt dit reedbladsstopp.

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Skulle säga att den renoverare som villkorat garantin med att inte köra alkylatsoppa lever i villfarelsen att miljöbensin mest är vatten och skit. Den enda jag har märkt när jag gått över till alkylat på maskiner som kört vanlig handelsbensin är att de eventuellt kan gå lite ojämnt första kvarten. Om det beror på att det är avlagringar i förgasare och ledningar som löses upp eller ej vet jag inte. Men sedan går maskinerna som tåget.

Har kört motorsågar, lövblåsar, trimmer, röjsågar, gräsklippare och fyra crosshojar på alkylatbensin. Av alla dessa maskiner är det bara två som gått på alkylat från första dagen. Eller, nej den nya crossen hade ju en halv tank med handelsbensin i tanken men där märktes ingenting.

Värt att tänka på om man blandar i olja är att bränsleblandningen blir magrare ju mer olja man har i. Att hälla i en extra skvätt kan bli rent kontraproduktivt och med lite otur få kolven att värmenypa om man inte justerat förgasaren för den magrare bränsleblandningen.
Dina påståenden är helt verklighetsfrämmande, Du har exakt noll kunskap om det du pratar om.
Är det nitrilpackboxar i motorn så tål de inte alkydxxx.
Kontraproduktivt?
Hur många motorer har du kört med olika oljeblandningar i Bromsbänk och race? Oljan har mer uppgifter än att smörja.

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F
H Hasse2188 skrev:
Sätt dit reedbladsstopp.
Vad skulle det tillföra menar du?

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad skulle det tillföra menar du?
Bladen går inte sönder

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
F
H Hasse2188 skrev:
Bladen går inte sönder
varför gör dom inte det? Har du sett var och hur kolfiber reed går sönder?

och varför går skiten sönder av troll-soppa men håller utmärkt när man kör på vanlig handelssoppa?

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
Dina påståenden är helt verklighetsfrämmande, Du har exakt noll kunskap om det du pratar om.
Är det nitrilpackboxar i motorn så tål de inte alkydxxx.
Kontraproduktivt?
Hur många motorer har du kört med olika oljeblandningar i Bromsbänk och race? Oljan har mer uppgifter än att smörja.
Jisses.... Sovit dåligt i natt? Pallar inte värmen?
Om du på fullaste allvar menar att en extra skvätt tvåtaktsolja inte riskerar att leda till problem i en högpresterande motor om du inte kompenserar förgasarbestyckningen så hoppas jag att du håller dig undan från andras crossmotorer. :rofl:

• Gilla
reez
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
Jag rekomenderar tvärtom då alkydbensin ger små tussar, som ser ut som ludd från en fleece tröja, som sätter sig under brytbrickorna i förgasaren. Vilket är jobbigt för folk att rensa, och de flesta verkstäder byter förgasare istället
Har du nitril packboxar så tål dom inte alkydbränsle.
Testa alkylatsoppa istället. Tussarna som påminner om fleece kommer troligen från polyestern i alkydsoppan.

Lite retsamt OT, jag vet - flama på. Men att det ska vara så svårt att veta att det heter alkylatbensin, inte akrylatbensin eller alkydbensin. :rolleyes:

• Älska
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.