9 690 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Vilken besin till begagnade maskiner?
Eller så drar du en rövare för att det gick upp för dig att det inte alls var träsprit utan ”helt vanlig bensin”. Varför skulle jag prova metanol om det finns reglementeskrav att köra på Aspen+?A AndersS skrev:
Släpp det, var ett skämt utifrån att du skrev "akrylat"F fsn skrev:
Har kört olika alkylatbensin under många år i röj/motorsågar i skogen
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Fanns en här med alias Maskintok som byggde om motorer av diverse slag för att kunna köras på E85, men också många inlägg om gamla maskiner hur de skulle köras på olika bränsle.
Inläggen finns nu under Anonymiserad 433451, finns en hel del matnyttigt.
Inläggen finns nu under Anonymiserad 433451, finns en hel del matnyttigt.
så du hängde alltså upp ett skämt på att jag skrev akrylat och inte akrylatbensin? Skelle du lite mer i detalj kunna redogöra för skillnaden mellan ”akrylat” och ”akrylatbensin” för jag vet inte? Det enda jag vet är att akrylatbensin tillverkas genom ”akrylering”.A AndersS skrev:
Alkylatbensin! Det finns inget som heter akrylatbensin.F fsn skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Som ”utomstående” kan jag bara notera hur lätt det uppstår förvirring - och allt på grund av bokstäverna k,l & rF fsn skrev:
Jag har själv gjort fel och sagt ”akrylatbensin”, lätt misstag att göra imho. Men den korrekta benämningen är Alkylatbensin (som framställs genom processen Alkylering, inte akrylering) - läs exv här på Aspens hemsida: https://www.aspen.se/kunskap/kunskapsbank/vad-ar-alkylatbensin/
Det som säljs är alkylatbensin, inte "akrylatbensin" och som du måste använda som t.ex varumärke Aspen + och med processen alkyleringF fsn skrev:
Du har ett "r" för mycket i namnet som ger ett annat ämne.
Redigerat:
Men akrylat finns också men något annat, därför gjorde jag förtydligande tidigare.ullberg skrev:
Som ”utomstående” kan jag bara notera hur lätt det uppstår förvirring - och allt på grund av bokstäverna k,l & r
Jag har själv gjort fel och sagt ”akrylatbensin”, lätt misstag att göra imho. Men den korrekta benämningen är Alkylatbensin (som framställs genom processen Alkylering, inte akrylering) - läs exv här på Aspens hemsida: [länk]
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Tillbaka till ursprungsfrågan om nu alla är överens om att det heter alkylatbensin.
Jag funderar på om garantivillkoret hänger ihop något med maskiner som snurrat på julas oljeblandade alkylatsoppa. Om jag minns rätt var den oljan inte lämplig för varma luftkylda maskiner med kolvnyp som följd. Man kanske helgarderar sig för att slippa förklara att Aspens sörja fungerar men att andra inte säkert gör det....
Det är några år sedan och Jula kan ju ha bättre olja i sin soppa idag.
Jag funderar på om garantivillkoret hänger ihop något med maskiner som snurrat på julas oljeblandade alkylatsoppa. Om jag minns rätt var den oljan inte lämplig för varma luftkylda maskiner med kolvnyp som följd. Man kanske helgarderar sig för att slippa förklara att Aspens sörja fungerar men att andra inte säkert gör det....
Det är några år sedan och Jula kan ju ha bättre olja i sin soppa idag.
Kör mestadels på Aspen, men har även kört på andra fabrikat i mina Stihl-maskiner med 2t bränsle och har inte haft några problem. Är inte yrkesanvändande men 100-150 timmar/år körs det. Äldsta maskinen en röjsåg är väl 15 år.
Kör 2 taktare på vanlig bensin och Castrols syntetiska 2 taktsolja. Har även kört 2takt mc på detta . Efter att E10 kom använder jag 98 E5 istället. Har kört Jonsered röjsågen i 20+ år utan att ha behövt göra ren förgasasaren och den används förutom med tråd även med klinga vid röjning i skogen.
Har inga bevis för det men inbillar mej att Castrols olja är bättre än oljan i Aspen
Användningsområden
Castrol Power 1 TTS 2T är en avancerad helsyntetisk tvåtaktsolja speciellt framtagen för högeffektsmotorer. Formulan är framtagen för att ge maximal effekt samtidigt som den skall skydda, hålla rent och ge ett minimum av synlig avgasrök. När en 2-taktsmotor körs hårt, kan oljefilmen som skall skydda mot slitage brytas ned, vilket leder till effektförluster och haveri på sikt.
Castrol Power 1 TTS 2T innehåller speciella komponenter som skyddar kritiska delar då extrem hetta och höga varvtal förekommer. Castrol Power TTS 2T passar alla moderna högeffektsmc-motorer (två-takt) och kan antingen blandas i bränslet eller i separat oljesystem, utifrån tillverkarens rekommendationer.
Har inga bevis för det men inbillar mej att Castrols olja är bättre än oljan i Aspen
Användningsområden
Castrol Power 1 TTS 2T är en avancerad helsyntetisk tvåtaktsolja speciellt framtagen för högeffektsmotorer. Formulan är framtagen för att ge maximal effekt samtidigt som den skall skydda, hålla rent och ge ett minimum av synlig avgasrök. När en 2-taktsmotor körs hårt, kan oljefilmen som skall skydda mot slitage brytas ned, vilket leder till effektförluster och haveri på sikt.
Castrol Power 1 TTS 2T innehåller speciella komponenter som skyddar kritiska delar då extrem hetta och höga varvtal förekommer. Castrol Power TTS 2T passar alla moderna högeffektsmc-motorer (två-takt) och kan antingen blandas i bränslet eller i separat oljesystem, utifrån tillverkarens rekommendationer.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
lite offtopic men jag har slutat med alkylat och kör briggs egen bensintillsats istället. Fungerar suveränt och det är många som skriver att det fungerar bra och att man slipper avlagringarna och annat jox med vanlig bensin helt.
Skulle säga att den renoverare som villkorat garantin med att inte köra alkylatsoppa lever i villfarelsen att miljöbensin mest är vatten och skit. Den enda jag har märkt när jag gått över till alkylat på maskiner som kört vanlig handelsbensin är att de eventuellt kan gå lite ojämnt första kvarten. Om det beror på att det är avlagringar i förgasare och ledningar som löses upp eller ej vet jag inte. Men sedan går maskinerna som tåget.
Har kört motorsågar, lövblåsar, trimmer, röjsågar, gräsklippare och fyra crosshojar på alkylatbensin. Av alla dessa maskiner är det bara två som gått på alkylat från första dagen. Eller, nej den nya crossen hade ju en halv tank med handelsbensin i tanken men där märktes ingenting.
Värt att tänka på om man blandar i olja är att bränsleblandningen blir magrare ju mer olja man har i. Att hälla i en extra skvätt kan bli rent kontraproduktivt och med lite otur få kolven att värmenypa om man inte justerat förgasaren för den magrare bränsleblandningen.
Har kört motorsågar, lövblåsar, trimmer, röjsågar, gräsklippare och fyra crosshojar på alkylatbensin. Av alla dessa maskiner är det bara två som gått på alkylat från första dagen. Eller, nej den nya crossen hade ju en halv tank med handelsbensin i tanken men där märktes ingenting.
Värt att tänka på om man blandar i olja är att bränsleblandningen blir magrare ju mer olja man har i. Att hälla i en extra skvätt kan bli rent kontraproduktivt och med lite otur få kolven att värmenypa om man inte justerat förgasaren för den magrare bränsleblandningen.