4 749 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Vilken av dessa 230 mm vinkelslipar ska jag välja?
Instämmer!J Jan_G skrev:
"Bra nog" är ett uttryck som alltför oftast ignoreras, men har man det som signum kan man spara många tusenlappar till bättre saker än proffsmaskiner som man aldrig kommer i närheten av att utnyttja till 100%.
Men om syftet är professionellt utnyttjande, ja då betyder "Bra Nog" att du ska gå på tunga gardet
Behöver och behöver, jag håller med @Alfredo om att som sällananvändare är det nästan viktigare att man har personskyddsfunktioner.kmartinb skrev:
Ska du dessutom såga sten så skulle jag tycka att det vore trevligt med kickbackskydd och någon form av överhettningsskydd. Mjukstart känns som ett måste på en modern maskin, både på små och stora.
Jag har använt (blå) Bosch små vinkelslipar rätt mycket och de har gått hårt och i skitiga miljöer och funkat bra så det känns som ett bra märke.
Vi gjorde en rabattkant för ett par år sedan och då behövde jag en 230 mm maskin och köpte ett kit med en 230 och en 125 mm maskin med diamantklingor som jag tyckte var väldigt bra.
Grannarna tyckte dock inte om allt damm som blev av betongstenen (otroligt moln som drev iväg) så vi gick över till en stenkap med vattenslang som en annan granne har som jag fick låna...
Hmmm, ja Bosch hade jag helst valt med den enda modellen med kick-back skydd är deras LVI-modeller och då drar de iväg i pris.T Testarn skrev:Behöver och behöver, jag håller med @Alfredo om att som sällananvändare är det nästan viktigare att man har personskyddsfunktioner.
Ska du dessutom såga sten så skulle jag tycka att det vore trevligt med kickbackskydd och någon form av överhettningsskydd. Mjukstart känns som ett måste på en modern maskin, både på små och stora.
Jag har använt (blå) Bosch små vinkelslipar rätt mycket och de har gått hårt och i skitiga miljöer och funkat bra så det känns som ett bra märke.
Vi gjorde en rabattkant för ett par år sedan och då behövde jag en 230 mm maskin och köpte ett kit med en 230 och en 125 mm maskin med diamantklingor som jag tyckte var väldigt bra.
Grannarna tyckte dock inte om allt damm som blev av betongstenen (otroligt moln som drev iväg) så vi gick över till en stenkap med vattenslang som en annan granne har som jag fick låna...![]()
Ja Proffsanvändning är inte tanken. ”Avancerad hemmafixare” snarare…Mats-S skrev:
Instämmer!
"Bra nog" är ett uttryck som alltför oftast ignoreras, men har man det som signum kan man spara många tusenlappar till bättre saker än proffsmaskiner som man aldrig kommer i närheten av att utnyttja till 100%.
Men om syftet är professionellt utnyttjande, ja då betyder "Bra Nog" att du ska gå på tunga gardet![]()
Fundera på batteri. Jag har inte använt 230 eller 180 med sladd sedan jag skaffade sådan (metabo 230 mm 2x18 V). Vid stenkapning kan man tordas blöta, något som känns läskigt med nätanslutet. Den har också betydligt bättre kapdjup än mina sladdmaskiner pga kompaktare huvud. Startar mjukt och stannar momentant mm precis som man blivit van vid med borstlösa batterimaskiner.
Med batteri blir de i regel för dyra är min erfarenhet.nanowire skrev:
Fundera på batteri. Jag har inte använt 230 eller 180 med sladd sedan jag skaffade sådan (metabo 230 mm 2x18 V). Vid stenkapning kan man tordas blöta, något som känns läskigt med nätanslutet. Den har också betydligt bättre kapdjup än mina sladdmaskiner pga kompaktare huvud. Startar mjukt och stannar momentant mm precis som man blivit van vid med borstlösa batterimaskiner.
När vi skulle kapa en massa betongplattor och mursten för 15 år sedan blev det en Meec eftetsom jag tänkte att den skulle damma igen helt och förpassas till de sälla jaktmarkerna efter arbetet. Stor, tung och högljudd funkar den tyvärr fortfarande.
En med vridbart handtag är bäst tycker jag, bosch hade en modell förut men finns inte längre.
Jag köpte en einhell, helt suverän med mjukstart och vridbart bakre handtag när man ska "rak" kapa sten / metall.
Kinakvaliten gör sig påmind om högt ljud från vinkelväxel fast jag har fyllt i extra fett, mutternyckeln är special kina, ingen standard.
Jag köpte en einhell, helt suverän med mjukstart och vridbart bakre handtag när man ska "rak" kapa sten / metall.
Kinakvaliten gör sig påmind om högt ljud från vinkelväxel fast jag har fyllt i extra fett, mutternyckeln är special kina, ingen standard.