29 696 läst ·
77 svar
30k läst
77 svar
vilken är den "Bästa" ved pannan?
Du menar kW. Det beror på vilka tryckfall man klarar och det beror lika mycket på rörlängder, böjar osv som själva rördiametern. Har man nära till tanken och raka längder är 28 inget problem med 50kW panna.User81 skrev:Finns tabeller för hur många kw/h man kan skicka genom olika rördimensioner vet jag som jag kikade på när min panna skulle installeras och 28 rör vill jag minnas hade ett MAX på 35kw/h.. Detta borde väl rörmokar-experterna här ha kolla på? Rätta mig gärna om jag har fel.
Dom flesta moderna små 30kw pannorna ger väl uppåt 40kw/h så 28 rör till en panna med nominell effekt på 50-60kw/h kan ju inte vara så optimalt direkt..
Nu kan jag ha missat nåt, menn. Om systemet är tömt och rören ändå är lossade i ena änden. Kläm dit större rör! Kika även in atmos gsx 50 från kotly. 210l ved och riktigt billig. Hör med gordon E han importerade sin där ifrån.
Elffors skrev:
Saken är den att jag ska ha dit en ny tank om säg några år o då blir de ändå helt ny rördragning, så de känns onödigt att slänga ut dom pengarna 2 ggr när de ändå ska göras om, så funkar de med mina 28rör så tänkte jag köra me de tills jag byter..
Nu har du ju bestämt dig, men vill du veta mer om Effectan så berättar jag gärna. Har en själv och bortsett från lite uppstartsproblem med laddkopplet så är jag på det stora hela nöjd.
Värmer 5 kbm på cirka 2 ilägg och inga problem för frun att sköta eldningen. Cirka 3 timmar mellan iläggen vilket underlättar med en 6 veckors grabb i huset.
/M
Värmer 5 kbm på cirka 2 ilägg och inga problem för frun att sköta eldningen. Cirka 3 timmar mellan iläggen vilket underlättar med en 6 veckors grabb i huset.
/M
Du kan i princip skicka bra många hundra kW igenom 28mm rör, det handlar bara om att pumpen ska orka skicka tillräckligt flöde.User81 skrev:Finns tabeller för hur många kw/h man kan skicka genom olika rördimensioner vet jag som jag kikade på när min panna skulle installeras och 28 rör vill jag minnas hade ett MAX på 35kw/h.. Detta borde väl rörmokar-experterna här ha kolla på? Rätta mig gärna om jag har fel.
Dom flesta moderna små 30kw pannorna ger väl uppåt 40kw/h så 28 rör till en panna med nominell effekt på 50-60kw/h kan ju inte vara så optimalt direkt..
Men man vill ju gärna hålla nere flödeshastigheten för att inte få missljud i rören samt inte skapa onödigt stort mottryck.
Men 28mm rör (DN25) med en laddomat 21-60 och en panna på runt 40kW är helt normalt och garanterat funktionsdugligt så länge rören avluftas på rätt ställen och att inte luften måste gå mot flödesriktningen någon stans.
analog skrev:Du kan i princip skicka bra många hundra kW igenom 28mm rör, det handlar bara om att pumpen ska orka skicka tillräckligt flöde.
Men man vill ju gärna hålla nere flödeshastigheten för att inte få missljud i rören samt inte skapa onödigt stort mottryck.
Men 28mm rör (DN25) med en laddomat 21-60 och en panna på runt 40kW är helt normalt och garanterat funktionsdugligt så länge rören avluftas på rätt ställen och att inte luften måste gå mot flödesriktningen någon stans.
de funkar även med min laddomat 21?
vad är största skillnaden på laddomat 21, 21-60, 21-100 ?
Jojo - jag vill gärna veta mer - skulle just elda en omgång i min gammla Effecat-panna från -88 (1-metersved, överförbränning, 1500L vatten runt eldstaden... men jag eldar med kortare ved för det blir så otrevligt med 500+ grader ut i skorstenen...) bara för att konstatera att det nu läcker ack-vatten in i eldstaden... Som tur är har ju yttertempen börjat klättra...Tigger skrev:
Men - dags att byta.
Så vad har du för erfarenheter av Effectan?
En jätte-tank eller flera små ("normala")?
Något att fundera på om man skall använda flera mindre tankar? Har alltid varit misstänksam till funktionen med parallellkopplade småtankar...
Mvh
Jag vet inte om dessa kan tänka sig att skicka till rätt pris från Danmark. Detta är det billigaste jag har hittat Innova 50.obba skrev:
Kostar i dagsläget 41800 i Svenska kronor.
http://sortvvs.dk/varmesystemer-252...endsel-246/baxi-solo-innova-50-std-14485.html
Bifogar länkar till mina trådar i slutet av detta inlägg.
Vad gäller erfarenheter av pannan så är de genomgående ok. Är nöjd med funktionen och som jag skrev så funkar det bra med att låta andra elda.
På minussidan finns:
- Lite sunkig slutfinish på grovplåtdetaljerna. JAg skriver som standard att skarpa kanter ska brytas när jag konstruerar, det har man inte på Effecta så man får börja med att gå över alla kanter med fil/rondell så man inte skär sig.
- Haft lite tveksamma värden från rökgastemp vilket gjorde att pannan inte stängde av som den skulle. Rådet från Effecta var att lägga givarkabeln från tempsonden på ett annat sätt i displaylådan. Problemet berodde alltså på störningar i Displayboxen. Lite taffligt kan man kanske tycka.
- Satt långt inne att få ur Effecta vad pannan levererar som toppeffekt vilket gjorde att jag hade för klen termostat i laddkopplet till en början. Kanske kunskap som anses som självklar men jag trodde nog att 60kW var toppeffekt, men det är alltså medeleffekten. Kretsarna och laddkopplet på min dimensionering tar lite drygt 50% till i effekt dvs 90-100kW. (Ska sägas att ESBE som levererade laddkopplet inte hade koll på det heller...)
Annars en bra stabil panna. Stort inkast och vedutrymme. Veden hänger sig inte och lamdastyrningen funkar bra vad jag förstår.
Lättsotat och enkelt att hålla rent. (Har inget att jämföra med visserligen om man inte räknar min gamla pellets/kombipannalösning som jag slängt ut.
Har en tank på 5 kbm från Husqvarna som jag är nöjd med 400 mm iso på topp och 200 runt. Håller kåken med varmvatten, 2+lillkille, i runt 2 veckor sommartid. En tank ger ju mindra kopplingar som kan läcka....
Skiktningen i tanken funkar mycket bra trots/på grund av storleken.
Är väl det jag kommer på så här rätt upp och ner. Just nu bara tuffar den och går vilket gör att man inte tänker så mycket på den. Vilket hela tiden varit målet med anläggningen.
Fråga på så svarar jag...
/M
Bygget av min anläggning kan du se här
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/137810-pannrumsplanering.html
och problemen jag hade här http://www.byggahus.se/forum/biobransle/167708-problem-effecta-lambda-60-esbe-ltc-171-a.html
Vad gäller erfarenheter av pannan så är de genomgående ok. Är nöjd med funktionen och som jag skrev så funkar det bra med att låta andra elda.
På minussidan finns:
- Lite sunkig slutfinish på grovplåtdetaljerna. JAg skriver som standard att skarpa kanter ska brytas när jag konstruerar, det har man inte på Effecta så man får börja med att gå över alla kanter med fil/rondell så man inte skär sig.
- Haft lite tveksamma värden från rökgastemp vilket gjorde att pannan inte stängde av som den skulle. Rådet från Effecta var att lägga givarkabeln från tempsonden på ett annat sätt i displaylådan. Problemet berodde alltså på störningar i Displayboxen. Lite taffligt kan man kanske tycka.
- Satt långt inne att få ur Effecta vad pannan levererar som toppeffekt vilket gjorde att jag hade för klen termostat i laddkopplet till en början. Kanske kunskap som anses som självklar men jag trodde nog att 60kW var toppeffekt, men det är alltså medeleffekten. Kretsarna och laddkopplet på min dimensionering tar lite drygt 50% till i effekt dvs 90-100kW. (Ska sägas att ESBE som levererade laddkopplet inte hade koll på det heller...)
Annars en bra stabil panna. Stort inkast och vedutrymme. Veden hänger sig inte och lamdastyrningen funkar bra vad jag förstår.
Lättsotat och enkelt att hålla rent. (Har inget att jämföra med visserligen om man inte räknar min gamla pellets/kombipannalösning som jag slängt ut.
Har en tank på 5 kbm från Husqvarna som jag är nöjd med 400 mm iso på topp och 200 runt. Håller kåken med varmvatten, 2+lillkille, i runt 2 veckor sommartid. En tank ger ju mindra kopplingar som kan läcka....
Skiktningen i tanken funkar mycket bra trots/på grund av storleken.
Är väl det jag kommer på så här rätt upp och ner. Just nu bara tuffar den och går vilket gör att man inte tänker så mycket på den. Vilket hela tiden varit målet med anläggningen.
Fråga på så svarar jag...
/M
Bygget av min anläggning kan du se här
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/137810-pannrumsplanering.html
och problemen jag hade här http://www.byggahus.se/forum/biobransle/167708-problem-effecta-lambda-60-esbe-ltc-171-a.html
hur funkar de med bruksanvisningar o eventuell text vid knappar o sånt? garantier? kan de skilja på funktioner på samma panna i olika länder?GordonE skrev:
Ingen aning om garantier och så. Du undrade ju vart man kunde köpa billigast.obba skrev:
Manual finns ju på Baxis hemsida. Knapparna tror jag inte det står något på.