29 696 läst ·
77 svar
30k läst
77 svar
vilken är den "Bästa" ved pannan?
kulle skrev:
visst är de så. min tanke är ju att jag ska köra me dom tankar jag har idag dvs 4 st strömsnäs tankar ala 500L. tills ekonomin tillåter en enda stor tank på ca 3-5 kubik beroende på vad jag får plats med. o då blir de ändå massa ny rördragning, så de känns onödigt att kasta ut massa pengar på ny rördragning nu o ny rördragning om några år igen..
Jag kör oxå med 28 på allt utom just mellan laddomat o panna, och det fungerar alldeles utmärkt. Men det är som matss säger att det är viktigt att man gör det rätt.obba skrev:visst är de så. min tanke är ju att jag ska köra me dom tankar jag har idag dvs 4 st strömsnäs tankar ala 500L. tills ekonomin tillåter en enda stor tank på ca 3-5 kubik beroende på vad jag får plats med. o då blir de ändå massa ny rördragning, så de känns onödigt att kasta ut massa pengar på ny rördragning nu o ny rördragning om några år igen..
jag har 28 till laddningen o 22 på radiatorkretsen.kulle skrev:
vem har bäst pris på innovan 50? bynor.se har för 49500:- de är de bästa pris jag har hittat, vet ni nån annan med bättre pris?
Om du skulle välja en Effecta 60 tror jag att du ska börja tänka på att gå upp från 28-rören. Jag har hört att den kan lämna långt över 60 kW när om du får bra fyr. Vad jag förstått så reglerar den spjällen, men inte fläkten, baserat på lambdavärdet.
Jag tror i alla fall att det är en bra panna och om lambda var ett krav skulle jag nog gå på den framför CTCn pga vedvolymen. Men jag tror inte att du får lambdastyrningen "gratis" i en jämförelse mot en Baxi. (Stark betoning på tror i den meningen)
Om nu lambda inte är ett krav. Har du kollat priser på Fröling S3?
Jag tror i alla fall att det är en bra panna och om lambda var ett krav skulle jag nog gå på den framför CTCn pga vedvolymen. Men jag tror inte att du får lambdastyrningen "gratis" i en jämförelse mot en Baxi. (Stark betoning på tror i den meningen)
Om nu lambda inte är ett krav. Har du kollat priser på Fröling S3?
superpaco skrev:Om du skulle välja en Effecta 60 tror jag att du ska börja tänka på att gå upp från 28-rören. Jag har hört att den kan lämna långt över 60 kW när om du får bra fyr. Vad jag förstått så reglerar den spjällen, men inte fläkten, baserat på lambdavärdet.
Jag tror i alla fall att det är en bra panna och om lambda var ett krav skulle jag nog gå på den framför CTCn pga vedvolymen. Men jag tror inte att du får lambdastyrningen "gratis" i en jämförelse mot en Baxi. (Stark betoning på tror i den meningen)
Om nu lambda inte är ett krav. Har du kollat priser på Fröling S3?
nej de har jag inte gjort. tror att frölingen ligger bra mycke högre i pris än runt 40 max 50 tusen jag vill betala..
Finns tabeller för hur många kw/h man kan skicka genom olika rördimensioner vet jag som jag kikade på när min panna skulle installeras och 28 rör vill jag minnas hade ett MAX på 35kw/h.. Detta borde väl rörmokar-experterna här ha kolla på? Rätta mig gärna om jag har fel.
Dom flesta moderna små 30kw pannorna ger väl uppåt 40kw/h så 28 rör till en panna med nominell effekt på 50-60kw/h kan ju inte vara så optimalt direkt..
Dom flesta moderna små 30kw pannorna ger väl uppåt 40kw/h så 28 rör till en panna med nominell effekt på 50-60kw/h kan ju inte vara så optimalt direkt..