obba skrev:
gäller de innovan 50kw eller ctc'n 40kw?
Inovan, V40 kommer att ha för litet vedutrymme för det mesta ;)
 
kulle skrev:
Man bör väl ha 35 rör mellan panna o laddomat för o underlätta avluftningen.
Ja, men det är bättre att ha 28 och bra rördragning än 35 och dlåg rördragning...
 
kulle
Matss skrev:
Ja, men det är bättre att ha 28 och bra rördragning än 35 och dlåg rördragning...
Haha ja givetvis.
Jag tänkte bara att om man ska byta pannan så är det väldigt lite merjobb att sätta dit 35 rör.;)
 
kulle skrev:
Haha ja givetvis.
Jag tänkte bara att om man ska byta pannan så är det väldigt lite merjobb att sätta dit 35 rör.;)

visst är de så. min tanke är ju att jag ska köra me dom tankar jag har idag dvs 4 st strömsnäs tankar ala 500L. tills ekonomin tillåter en enda stor tank på ca 3-5 kubik beroende på vad jag får plats med. o då blir de ändå massa ny rördragning, så de känns onödigt att kasta ut massa pengar på ny rördragning nu o ny rördragning om några år igen..
 
kulle
obba skrev:
visst är de så. min tanke är ju att jag ska köra me dom tankar jag har idag dvs 4 st strömsnäs tankar ala 500L. tills ekonomin tillåter en enda stor tank på ca 3-5 kubik beroende på vad jag får plats med. o då blir de ändå massa ny rördragning, så de känns onödigt att kasta ut massa pengar på ny rördragning nu o ny rördragning om några år igen..
Jag kör oxå med 28 på allt utom just mellan laddomat o panna, och det fungerar alldeles utmärkt. Men det är som matss säger att det är viktigt att man gör det rätt.
 
kulle skrev:
Jag kör oxå med 28 på allt utom just mellan laddomat o panna, och det fungerar alldeles utmärkt. Men det är som matss säger att det är viktigt att man gör det rätt.
jag har 28 till laddningen o 22 på radiatorkretsen.

vem har bäst pris på innovan 50? bynor.se har för 49500:- de är de bästa pris jag har hittat, vet ni nån annan med bättre pris?
 
kulle
Bynor är nog den billigaste, köpte oxå min atmos där.
 
de blir nog till att köra på innovan. finns de nått man ska tänka på med denna panna? nått som är dåligt/bra?
 
Effecta Lambda 60 är de en bra panna? 195L vedutrymme, kostar ungefär som innovan, fast man får lambdastyrt för samma pris. vilken är bäst?


konstig färg de blev på texten
 
Effecta Lambda 60 är de en bra panna? 195L vedutrymme, kostar ungefär som innovan, fast man får lambdastyrt för samma pris. vilken är bäst?
 
d^_^bEn Effecta skulle va mitt självklara val!
 
Lasse245 skrev:
d^_^bEn Effecta skulle va mitt självklara val!
har du själv en sån? sett nån i drift? varför är de ditt självklara val?

mångaa frågor :D
 
Om du skulle välja en Effecta 60 tror jag att du ska börja tänka på att gå upp från 28-rören. Jag har hört att den kan lämna långt över 60 kW när om du får bra fyr. Vad jag förstått så reglerar den spjällen, men inte fläkten, baserat på lambdavärdet.

Jag tror i alla fall att det är en bra panna och om lambda var ett krav skulle jag nog gå på den framför CTCn pga vedvolymen. Men jag tror inte att du får lambdastyrningen "gratis" i en jämförelse mot en Baxi. (Stark betoning på tror i den meningen)

Om nu lambda inte är ett krav. Har du kollat priser på Fröling S3?
 
superpaco skrev:
Om du skulle välja en Effecta 60 tror jag att du ska börja tänka på att gå upp från 28-rören. Jag har hört att den kan lämna långt över 60 kW när om du får bra fyr. Vad jag förstått så reglerar den spjällen, men inte fläkten, baserat på lambdavärdet.

Jag tror i alla fall att det är en bra panna och om lambda var ett krav skulle jag nog gå på den framför CTCn pga vedvolymen. Men jag tror inte att du får lambdastyrningen "gratis" i en jämförelse mot en Baxi. (Stark betoning på tror i den meningen)

Om nu lambda inte är ett krav. Har du kollat priser på Fröling S3?

nej de har jag inte gjort. tror att frölingen ligger bra mycke högre i pris än runt 40 max 50 tusen jag vill betala..
 
Finns tabeller för hur många kw/h man kan skicka genom olika rördimensioner vet jag som jag kikade på när min panna skulle installeras och 28 rör vill jag minnas hade ett MAX på 35kw/h.. Detta borde väl rörmokar-experterna här ha kolla på? Rätta mig gärna om jag har fel.

Dom flesta moderna små 30kw pannorna ger väl uppåt 40kw/h så 28 rör till en panna med nominell effekt på 50-60kw/h kan ju inte vara så optimalt direkt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.