imported_Anders_S skrev:
Lite svårt att amortera av ett boende utan "att det märks", om man inte bor där ingen annan vill bo förstås (billiga fastigheter).
Men om man har ett "normallån" på 2 miljoner så kostar det 5500:- i månaden att bli av med det på 30 år, förutom räntan då. Få förunnat att det knappt märks tror jag..
Om inte annat så ser iaf JAG roligare saker att göra för dom stålarna än att jag ska lägga armarna i kors när jag är 60 och va nöjd att huset är betalt.
Alt att man petat in en del kontant.
Kommer ha ca 700.000 att betala av. Amortera kanske 1500-2000kr i månaden verkar det vettigt eller gör det varken till eller från?

Jag kommer att amortera ett eventuellt topplån efter byggnation för att sedan sluta amortera och spara mellanskillnaden mellan rörlig och 5 års räntan.
Denna skillnad kommer jag att sätta in på ett konto med 2% högre ränta alternattivt in på börsen beroende på konjunktur mm.

Många struntar i att amortera för att "unna" sig själv lite mer guldkant på tillvaron medan man är ung. Vad jag tycker man glömmer bort är ju att man faktiskt inte bara betalar av lånet för sin egen del utan lika mycket för sina arvingar. För mig känns det bra att veta att den dag jag är borta så lämnar jag någonting kvar åt mina barn och att "Strömbergsätten" kan leva vidare och frodas i framtiden :) Men jag är väl lite gammaldags av mig...

Men du tänker mer:) på dina arvingar om du satsar pengarna på börsen istället.

Historiskt sett alltså......meeen historien har en tendens att upprepa sig:rolleyes:.

Suhagg skrev:
Alt att man petat in en del kontant.
Kommer ha ca 700.000 att betala av. Amortera kanske 1500-2000kr i månaden verkar det vettigt eller gör det varken till eller från?
:) Du vill verkligen amortera eller hur... ;)

2000 spänn i månaden, eller 24.000 om året. Nä, jag skulle hellre förlänga semestern med en vecka till i värmen för dom pengarna.

Men det är du som bestämmer vad du ska göra med dina pengar. Spendera nu eller spara till senare..

Det är väl knappast så svart och vitt som den här tråden utmålar ämnet; amortera eller inte. I verkligheten är det väl upp till var och ens individuella situation, hur nettoinkomsten ser ut, hur stora lån man har, var man bor, hur mycket man har i övriga utgifter. Jag tror att många har en hyfsad balans mellan att amortera och ändå ha pengar över för att leva ett mysigt liv. Vissa kanske "väljer bort" amortering för att unna sig lite mer just nu och andra väljer att "hårdamortera" nu och leva lite snålare för att försäkra sig om en bekymmerslös framtid. Men som sagt, det är många parametrar inblandade, så det finns väl inget rätt eller fel.

Självklart. Finns inget rätt och fel, allt handlar om hur man själv vill "se om sig" och vad man prioriterar i livet.

imported_Anders_S skrev:
:) Du vill verkligen amortera eller hur... ;)

2000 spänn i månaden, eller 24.000 om året. Nä, jag skulle hellre förlänga semestern med en vecka till i värmen för dom pengarna.

Men det är du som bestämmer vad du ska göra med dina pengar. Spendera nu eller spara till senare..
Börjar det märkas :)
Det är något grundläggande att inte sitta låst med andras pengar.

Men jag ska fundera över detta och kanske ha lite olika taktik beroende på vilket stadie man är i livet också.

Har man pengar "över" är det ju lätt att ens levnadsstandard ökar onödigt mycket, petar man in lite amoretering så håller man sig ifrån denna lyxkonsumtion tror jag.

Fortfarande ska det finnas utrymme till kul saker och resor men på en rimlig nivå.

Suhagg skrev:
Börjar det märkas :)
Det är något grundläggande att inte sitta låst med andras pengar.

Men jag ska fundera över detta och kanske ha lite olika taktik beroende på vilket stadie man är i livet också.

Har man pengar "över" är det ju lätt att ens levnadsstandard ökar onödigt mycket, petar man in lite amoretering så håller man sig ifrån denna lyxkonsumtion tror jag.

Fortfarande ska det finnas utrymme till kul saker och resor men på en rimlig nivå.
Ja.. :)

Jag har aldrig tyckt att det är onödigt att betala av ett lån, saken är bara att jag ser att det finns roligare saker som är värt mera (för mig). Och vill man vara sparsam och känna trygghet kan man lägga mer på "bufferten" dvs kassan man har för oförutsedda händelser. Om man inte finner en känsla av ro att betala av lånet förstås (lite som du..)

Suhagg skrev:
Har även en bekant som skulle ut och resa en massa som 65åring men fick hjärtproblem och får numera inte flyga. Riktigt surt! Gissa om han ångrar sig att han inte reste tidigare i livet.
Som 80-åring kommer han ångra att han inte tog tåget som 65-åring :D

Amortera??

... Vilket krångligt ord.

Köp en kul båt, en snabb bil eller rent av nån upplevelse istället. :)

strumpa skrev:
Många struntar i att amortera för att "unna" sig själv lite mer guldkant på tillvaron medan man är ung. Vad jag tycker man glömmer bort är ju att man faktiskt inte bara betalar av lånet för sin egen del utan lika mycket för sina arvingar. För mig känns det bra att veta att den dag jag är borta så lämnar jag någonting kvar åt mina barn och att "Strömbergsätten" kan leva vidare och frodas i framtiden :) Men jag är väl lite gammaldags av mig...
tänka på arvingarna,nä den dan jag dör ska det inte finnas mkt pengar kvar,och det har jag sagt till mina föräldrar oxå att ni ska leva o må gott o inte spara massa pengar till barna när ni dör,tänk vad många som har massa pengar sparade o helt plötsligt dör o inte får nytta av dem,nä lev o hadet skoj o bra när ni lever.

glenn30 skrev:
tänka på arvingarna,nä den dan jag dör ska det inte finnas mkt pengar kvar,och det har jag sagt till mina föräldrar oxå att ni ska leva o må gott o inte spara massa pengar till barna när ni dör,tänk vad många som har massa pengar sparade o helt plötsligt dör o inte får nytta av dem,nä lev o hadet skoj o bra när ni lever.
Helt rätt - man skall ta hand om sina barn, men varför skall man snåla som en smålänning bara för att spara ihop till ett arv ?

Jag sätter av sparpengar åt mina barn istället i fonder nu, så när dom blir myndiga/flyttar hemifrån så har dom ett startkapital/trygghetskapital. Och sedan kommer jag förstås bistå dom om det behövs även som vuxna, men jag tänker inte lägga pengar på hög bara för att dom skall få ett stort arv...

/K

rsjowa skrev:
Amortera??

... Vilket krångligt ord.

Köp en kul båt, en snabb bil eller rent av nån upplevelse istället. :)
Vi som amorterar och har låga lån har väll inga problem att göra det också ?

Tror många här inne helt enkelt inte har råd att amortera men skäms för att skriva det

Skaneman skrev:
Vi som amorterar och har låga lån har väll inga problem att göra det också ?

Tror många här inne helt enkelt inte har råd att amortera men skäms för att skriva
det
Vad är skillnaden på att spara eller amortera - jo amorterar man så är pengarna svårare att komma åt (läs: bra för den som inte kan hålla i pengarna).
Sparar du är pengarna lätta att komma åt OM du skulle behöva och du får bättre avkastning på ett bankkonto med insättningsgaranti!

Och förresten så sparar jag istället för att amortera men det skriver jag bara för att egentligen jag inte har råd att amortera med dagen skyhöga ränta:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.