51 652 läst ·
409 svar
52k läst
409 svar
Vilken amorteringstakt har ni?
Hus ökar mycket sällan i värde, annat än möjligen nominellt utan hänsyn till inflation. Sak samma om man hyr huset eller själv äger det. Om något ökar i värde realt är det sannolikt tomten; läget i sig.
Skillnaden mellan att själv äga sin bostad och att hyra den är att hyresrättens pris bättre beskriver bostadens korrekta kostnad. I denna kostnad inräknas nämligen avskrivning för att möta framtida reparation och långsiktigt underhåll. Denna kostnad finns som regel aldrig med i egnahemskalkyler. Men med lite god vilja kan man istället hävda att amortering (betraktat som tvångssparande) ger ägaren möjlighet att i framtiden belåna bostaden för att bekosta dess kommande stora reparationer.
Skillnaden mellan att själv äga sin bostad och att hyra den är att hyresrättens pris bättre beskriver bostadens korrekta kostnad. I denna kostnad inräknas nämligen avskrivning för att möta framtida reparation och långsiktigt underhåll. Denna kostnad finns som regel aldrig med i egnahemskalkyler. Men med lite god vilja kan man istället hävda att amortering (betraktat som tvångssparande) ger ägaren möjlighet att i framtiden belåna bostaden för att bekosta dess kommande stora reparationer.
Amorterar rätt hårt.. 6100kr/mån. Är 28 nu och kommer vara lånfri om ca 6år. dvs runt 34-35års ålder.
Resonerar så som att nu har vi båda jobb (även om de inte är bra betalt) och HAR pengar.. så vi kör hårt. Om 6år kanske vi båda är arbetslösa- men det gör då inget för då är vi lånfria =)
Varje gång vi har sänkt en fast kostnad här hemma- som att byta uppvärmningssystem, telefon abb osv... så ökar vi amorteringen med samma summa.
Resonerar så som att nu har vi båda jobb (även om de inte är bra betalt) och HAR pengar.. så vi kör hårt. Om 6år kanske vi båda är arbetslösa- men det gör då inget för då är vi lånfria =)
Varje gång vi har sänkt en fast kostnad här hemma- som att byta uppvärmningssystem, telefon abb osv... så ökar vi amorteringen med samma summa.
>Wizeguy, låter som en sund grundiställning att amortera då man sänker olika
kostnader.
Har ni bara råd att leva under tiden så är det väl bara att fortsätta. Annars så
skulle ni kunna minska amorteringstakten. Kanske inte gör något om ni blir
skuldfria ca 10 år senare?
Lägger ni undan för framtida renoveringar, om- och tillbyggnader? Nu har ni
ju skaffat er låneutrymme men vill ni inte störa banken så skulle ni kunna
tex amortera 3100kr/mån och sätta undan 3000kr/mån till att lägga om taket,
dränera, måla om, renovera badrum, byta kök etc.
kostnader.
Har ni bara råd att leva under tiden så är det väl bara att fortsätta. Annars så
skulle ni kunna minska amorteringstakten. Kanske inte gör något om ni blir
skuldfria ca 10 år senare?
Lägger ni undan för framtida renoveringar, om- och tillbyggnader? Nu har ni
ju skaffat er låneutrymme men vill ni inte störa banken så skulle ni kunna
tex amortera 3100kr/mån och sätta undan 3000kr/mån till att lägga om taket,
dränera, måla om, renovera badrum, byta kök etc.
"Loffes"--
Visst är det en balansgång mellan spara och amortera.. Men som det är nu så är det väldigt dålig ränta på sparandet så valet blir ganska lätt (även om det börjar bli ganska låga räntekostnader för oss). Givetvis spar vi en slant oxo men inte i närheten av vad vi amorterar..
Som jag var inne på så vet man juh aldrig hur morgondagen ser ut men några stora planerade" renoveringar ligger inte i sikte det mesta är gjort..
Hade inte alltid så gott om pengar då jag växte upp och gör vad jag kan för att inte sätta mina barn i samma sits.. Håller vi vår amorteringsplan så är vi lånfria när barnen är runt 7-11år.. och kan förhoppningsvis ha en mindre pressad tillvaro då.. även om arbetslöshet eller annat satyg hälsar på.
Visst är det en balansgång mellan spara och amortera.. Men som det är nu så är det väldigt dålig ränta på sparandet så valet blir ganska lätt (även om det börjar bli ganska låga räntekostnader för oss). Givetvis spar vi en slant oxo men inte i närheten av vad vi amorterar..
Som jag var inne på så vet man juh aldrig hur morgondagen ser ut men några stora planerade" renoveringar ligger inte i sikte det mesta är gjort..
Hade inte alltid så gott om pengar då jag växte upp och gör vad jag kan för att inte sätta mina barn i samma sits.. Håller vi vår amorteringsplan så är vi lånfria när barnen är runt 7-11år.. och kan förhoppningsvis ha en mindre pressad tillvaro då.. även om arbetslöshet eller annat satyg hälsar på.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Då har ni ju ett ganska litet lån. Passar det er så låter det ju vettigt att bli av med det. Men glöm inte att ha lite kul på vägen också.Wizeguy skrev:Amorterar rätt hårt.. 6100kr/mån. Är 28 nu och kommer vara lånfri om ca 6år. dvs runt 34-35års ålder.
Då är första och största felet att man betalat för mycket för fastigheten, väl.FreGro skrev:
Ja ja, jag vet ...
Betalar man inte "överpriserna" i heta områden får man fortsätta bo i Rinkeby/rosengård ...
hehe 4millar är en helt annan historia..Mikael_L skrev:
Först o främst skulle jag aldrig sätta min familj i sitsen med 4millar i lån med inkomsterna vi har idag.. Förhopningsvis tjänar man lite mer än vad vi gör om man har sånna lån..
Men har man 4millar i lån så är det juh hopplöst att betala tillbaka så man får väl se det ungefär som hyran på en hyreslägenhet.. Skulle amortera så lite som möjligt och se räntan som just "hyra".. Sen försöka drömma sött om inflation och fast arbete..
Varför inte?Mikael_L skrev:
Ja inte blir man helt skuldfri men man sänker i alla fall räntekostnaderna.
(Man bor sällan i en villa för 4 mille i 55 år).
6100kr/mån i 25år så har man nästan halverat räntekostnaden.
Så om man amorterar, säg 3000 /mån, och ökar det i samma grad som sjunkande räntekostnad är man skuldfri från ett 4-mille lån inom överskådlig framtid.
Och ändå råd att leva och göra lite roliga saker då man egentligen hade råd med 6000/mån.
(Som i Wizeguy's fall, men med stort lån istället)
Och ändå råd att leva och göra lite roliga saker då man egentligen hade råd med 6000/mån.
(Som i Wizeguy's fall, men med stort lån istället)