Jag har/har haft Custodia, Svea finans, Kaupthing, Forex, Collector, Bank2, Nordax, Haléns, BlueStep, Marginalen, AK Spar och nu senast Hoist.

Öppnade konto hos Flexil, men det blev inga pengar dit.

Kärt besvär att flytta pengar. :)

-MH- skrev:
Kärt besvär att flytta pengar. :)
Det största problemet är ju alla inloggningsuppgifter. Kaupthing hade i mitt tycke det allra bästa, där man registrerade sitt mobilnummer och sen fick lösenord skickade till mobilen.

Alla pratar om inflationen, inför stundande deflation.

Löner och priser måste ner, förlorarna är dom med stora lån.
Sen får var och en tro och tänka vad dom vill, men se på historien.

Amorterar av 1% av ursprungssumman på lånet varje månad, samt slänger in lite mer när bufferten blir lite väl tilltagen. Är 23 år och skuldfri innan jag fyller 25.

Nyfniken skrev:
Det största problemet är ju alla inloggningsuppgifter. Kaupthing hade i mitt tycke det allra bästa, där man registrerade sitt mobilnummer och sen fick lösenord skickade till mobilen.
Flera av dem som lämnar bra inlåningsräntor har inga speciella inloggningar etc. T.ex. på Volvofinans får du 2,5% ränta, räknas per dag vilket innebär att effektivräntan blir något högre. Man sköter sina ärenden via deras kundtjänst på telefon. Inget krångel med inloggningar m.m.

RickeT skrev:
Alla pratar om inflationen, inför stundande deflation.

Löner och priser måste ner, förlorarna är dom med stora lån.
Sen får var och en tro och tänka vad dom vill, men se på historien.

Amorterar av 1% av ursprungssumman på lånet varje månad, samt slänger in lite mer när bufferten blir lite väl tilltagen. Är 23 år och skuldfri innan jag fyller 25.
Hur klarar du av att bli skuldfri på 2 år om du bara amorterar 1% per månad !? :confused:
Jag får det till att 24 månader då blir mindre än 24% av skulden avbetalt (orkar inte räkna exakt med eftersom skulden minskar så minskar ju också amorteringsbeloppet om du ständigt kör på 1%)...

Eller är det så att du inte har några lån "egentligen" - dvs under säg 100 kkr - och kan lägga in slutamorteringen rakt av ?

/K

Amorterar 3900 i månaden. Känns lagom nu när huset är nytt och vi har små barn och mycket som kostar. Sen är tanken att öka!

Skaneman skrev:
kul att man e unik och tycker det e jobbigt att bo i ett hus som banken äger :)
jag är också lite udda och vill gärna äga åtminstånde halva huset :).
Amorterar mycket och hoppas som alla andra att stigande huspriser hjälper till på vägen till mitt mål. Vill gärna bo billigt när pensionsdagen kommer ( inte långt ditt) ....och senare ha möjlighet att köpa nytt boende mitt i stan när bilkörningen blir till besvärr. Jag är nog för gammal för att känna mej säkert i bankens hus :)
gaia

Är detta ett bra upplägg för ett hus på mindre ort men som håller sig stadigt i värde och ökar bra i värde. (ca 10mil från Sthlm)

Halva huset är betalt redan.

Säg att du har ränta på 8000kr att betala varje månad betalar du det samt amorterar 4000kr alt har ett annat sparande. När räntan går upp och du behöver betala 11000kr i månaden minskar du amorteringen alt tar sparade slantar.

Är det vettigt ni som kan detta?

Göran Persson sade iaf. en vettig sak under sin tid och det var -" Den som är satt i skuld är inte fri"

Jag är idag 32 och är enligt min nuvarande avbetalningstakt skall jag vara skuldfri om 15år. Är jag och min fru skuldfria när vi är 50 så kan man ju bygga en rätt så bra buffert och sedan gå i pension.

Men sen är jag väll en av dom där underliga som vill vara skuldfri.

Beppo skrev:
Göran Persson sade iaf. en vettig sak under sin tid och det var -" Den som är satt i skuld är inte fri"

Jag är idag 32 och är enligt min nuvarande avbetalningstakt skall jag vara skuldfri om 15år. Är jag och min fru skuldfria när vi är 50 så kan man ju bygga en rätt så bra buffert och sedan gå i pension.

Men sen är jag väll en av dom där underliga som vill vara skuldfri.
Det är ett bra tänk jag är likadan men ibland ska man se fler möjligheter.
Jag har också alltid tänkt betala av så fort det bara går. Men. när någon i ens omgivning snålar och sparar för att kunna göra något som pensionär och sedan dör 40år gammal början man tänka om.

Har även en bekant som skulle ut och resa en massa som 65åring men fick hjärtproblem och får numera inte flyga. Riktigt surt! Gissa om han ångrar sig att han inte reste tidigare i livet.

Amortera är självklart för mig men takten kanske inte ska vara så hög. Gäller ju att kunna leva livet under tiden också. Då pratar jag inte senaste platt-tv på avbetalning utan vettiga saker :) Resor, vin, kvinnor sprit typ :cool:

Redigerat:
Varför ska man amortera för.
Ok om man har dyra topplån,
När man e gammal och har en betald kåk så måste det kännas underbart att veta att man avstått från alla härliga resor och allt det goda i livet.
Vem vet om man ens blir gammal?
Vi amorterar inte ett öre.
Bättre att pensionsspara och resa med barnen i stället.
Har en bra buffert på banken om pannan eller kyl el tvättmaskin skulle pajja.
Men som sagt skuldfri då man döende kanske är en känsla. mm mm

Hur brukar banken resonera kring amortering? Är det krav hos vissa banker att det ska amorteras?

Vi ska snart "låsa" våra lån från det byggkreditiv vi nu har och funderar lite på hur vi ska göra. Vi hade väl tänkt att köra det mesta rörligt men lägga undan motsvarande ~5-6% ränta och antingen spara överskottet eller amortera. Är lite osäker på vad som är bäst för oss. Det lutar väl åt att en del går till en buffert. Vi kommer ej att ha några topplån btw.

Redigerat:
Jojje_63 skrev:
Varför ska man amortera för.
Ok om man har dyra topplån,
När man e gammal och har en betald kåk så måste det kännas underbart att veta att man avstått från alla härliga resor och allt det goda i livet.
Vem vet om man ens blir gammal?
Vi amorterar inte ett öre.
Bättre att pensionsspara och resa med barnen i stället.
Har en bra buffert på banken om pannan eller kyl el tvättmaskin skulle pajja.
Men som sagt skuldfri då man döende kanske är en känsla. mm mm
Ja varför ska man amortera?
Lagom är bäst tror jag. Kan man utan att behöva leva på skorpor amortera av sitt lån till 50års dagen kanske det inte är så dumt. Men vem vet om man blir 50 som sagt? Oh om man blir 50 vad orkar man göra då? Åka vattenskidor, vandra i fjällen, åka motocross hela dagarna?

Jag tror att amortera en del är vettigt, som pensionsparandet funkar för mig, det ska läggas undan pengar men inte så att det märks nämnvärt i sin nuvarande ekonomi.

Tror jag ska se till att amortera lite, köper jag en bil med lån ska det betalas av snabbare än den minskar i värde så att säga.

Lite svårt att amortera av ett boende utan "att det märks", om man inte bor där ingen annan vill bo förstås (billiga fastigheter).
Men om man har ett "normallån" på 2 miljoner så kostar det 5500:- i månaden att bli av med det på 30 år, förutom räntan då. Få förunnat att det knappt märks tror jag..
Om inte annat så ser iaf JAG roligare saker att göra för dom stålarna än att jag ska lägga armarna i kors när jag är 60 och va nöjd att huset är betalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.