Jag vill be om ursäkt för tonen i mitt tidigare inlägg, jag var på mycket dåligt humör efter en dag av oavbrutet krånglande.

Så till TS så kan jag väl bara säga att det fungerar att skruva, det är varken snabbast, billigast eller enligt vissa snyggast.
Men jag tycker att det är trevligast.
Skruvarna jag har använt är biltemas träskruv med försänkt skalle, dåligt korrosionsskydd så man kanske inte ska ha dom om man bor i en hamn....:P

mvh Andreas

Redigerat:
Jag har svårt att se hur man klarar sig utan en bra cirkelsåg under en ompanelning, så investera i det! Med den och anhåll så behöver du inte köpa en särskild klyvsåg. Stickis kommer du förmodligen förr eller senare upptäcka att du behöver också, så köp en vettigare än BoD:n.......

Gjorde samma jobb för ett par veckor sen..hade iofs inga fönster på i väggen.

Min lista på det som gör jobbet...

-Schysst byggställning som är fastsatt i huset(var inte min.. : ) )
- Hade kapat, oljat och målat panelen innan.
- Skuvade upp alla reglar. Se till att ha flera skruvdragare med fräscha batterier.
(Torx bättre än krysspår) Fogsvans funka till kapning av reglar
-Skulle ha tagit vindväv istället för tung papprulle, gick ändå..men inte själv.Körde med klammerapparat

Sen.. Spikpistol, hyr om du inte har.. Vi hann knappt få fram panelen till den som
spikade.. (Spikade andra sidan för hand..Gör jag inte om...)

Sen, kofot, schysst vattenpass, arbetsbyxor, kniv, en bra hammare, tumstock.

Visst skulle ja vilja ha en gst135 men den behövdes inte..

Att stå bra och ha allt lättillgängligt snabbar på. Sen bra kompisar hjälper till me..

Nimajneb skrev:
Ursäkta min okunskap... då detta är ett lite ovanligt förfarande... vad tusan använder du för skruv.... Förzinkad universialskruv har ju jätteskallar som lyser och trallskruv funkar ju inte på gran.

???????????
Jag har använt trallskruv till garaget.
Nu blir jag lite orolig. Jag är helt okunnig. Varför fungerar de inte?

sblixten skrev:
Jag har använt trallskruv till garaget.
Nu blir jag lite orolig. Jag är helt okunnig. Varför fungerar de inte?
Om du tittar på en trallskruv så är skallen väldigt smalt konisk (som en dyckertspik), det är för att man skall kunna enkelt dra ned skallen ett antal mm i lite hårdare träslag. Man vill ju inte skrapa fötterna i en skruvskalle. En trallskruv har även ett rostskydd som tål impregnerat virke.

Till gran som är ett väldigt mycket mjukare träslag än tex fur så behövs en större skalle (spik/skruv) för att över tiden kunna hålla brädan på plats när den börjar vrida o skeva sig.

Detta är tex anledningen till att spikskallar efter några år sticker ut några mm och man får vid ommålning slå in dom igen. Vad som kommer att hända med trallskruven är nog att trät kan röra sig utåt och skruvskallen drar sig djupare i i trät men när det vänder svårt att gå tillbaka.

För att få det hela rätt så använder man i första hand spik med ett platt huvud som kan hålla fast brädan när den vill börja röra på sig alt universialskruv som är lätt försänkta men har stora huvuden.

Själv har jag skruvat panel men bara för ett litet 5m2 förråd, skulle som jag skrivit tidigare aldrig göra det för ett hus, då gäller spik och enklast är naturligtvis spikpistol.

Jag tror du kan köpa billig uniskruv på byggmax eftersom du bestämt dig för att skruva.

Nimajneb skrev:
Ursäkta min okunskap... då detta är ett lite ovanligt förfarande... vad tusan använder du för skruv.... Förzinkad universialskruv har ju jätteskallar som lyser och trallskruv funkar ju inte på gran.

???????????

Grabber, bland andra, har en självborrande panelskruv just avsedd för montage av panelbrädor. Den heter PTSxxxx. Det är en bra skruv för ändramålet, syns inte mer än en spik och sitter förstås väldigt bra. det går att skruva väldigt långt ut på kanten utan att det spricker.

Jag använde den på en fasad där jag monterade panel på en siporexvägg. Eftersom utvändiga reglar för isolering monterades med fasadplugg ville jag banka så lite som möjligt på väggen, och valde då att skruva panelen. Det rörde sig om cirka 20 löpmeter fasad (stående panel, notläkt, läkten spikades).

Jag använde skruvdragare och det tog en fruktansvärd tid jämfört med att spika (och jag får nog anse mig snabb med skruvdragaren). Kanske hade man kunnat spara lite tid med en skruvautomat men för mina 20m var det inte motiverat att leta ens leta efter.

Efter ovanstående övning skulle jag inte drömma om att skruva panel på ett helt hus om det inte fanns speciella skäl till det. Jag tror säkert att skruvförbandet sitter lite bättre, så brukar det ju vara, men spik har funkat i alla tider och kommer fortsätta att göra det.

MathiasS skrev:
Grabber, bland andra, har en självborrande panelskruv just avsedd för montage av panelbrädor. Den heter PTSxxxx. Det är en bra skruv för ändramålet, syns inte mer än en spik och sitter förstås väldigt bra. det går att skruva väldigt långt ut på kanten utan att det spricker.
Skannade av priset på denna----- 1,40-1,90 kr st beroende på storlek.

Den kostnaden kan ju finansiera en pistol plus kompressor........ o tom ett flak pilsner:wow:

Nimajneb skrev:
Skannade av priset på denna----- 1,40-1,90 kr st beroende på storlek.

Den kostnaden kan ju finansiera en pistol plus kompressor........ o tom ett flak pilsner:wow:
Yepp, grabbers skruv är fånigt dyra och denna är ännu dyrare. Priset är ytterligare ett skäl till att låta bli. Det går väl att hitta lite kampanpriser på skruvarna framåt sommaren men oavsett det är det mycket pengar jämfört med en spik.q(;^;)p

Jag tittade på grabber PTSxxxx på nätet och förstår inte hur huvudet på den skiljer från övrig trallskruv.
Den har också ett koniskt huvud?
På bilder och beskrivning ser den väldigt lik ut den trallskruv jag använt.
Kan någon förklara varför den skallen skulle ha en mindre tendens att krypa in i brädan med tiden?

sblixten skrev:
Jag tittade på grabber PTSxxxx på nätet och förstår inte hur huvudet på den skiljer från övrig trallskruv.
Den har också ett koniskt huvud?
På bilder och beskrivning ser den väldigt lik ut den trallskruv jag använt.
Kan någon förklara varför den skallen skulle ha en mindre tendens att krypa in i brädan med tiden?
Titta på bilden igen , panelskruven kompenserar den koniska skallen med en gänga i år fel håll. (Grabber

Läs mitt inlägg ovanför beträffande gran o fur's hårdhetsgrader

Fundera på varför man under dom senaste 100 åren använt trådspik istf dyckert vid paneluppsättning.

Nimajneb skrev:
Titta på bilden igen , panelskruven kompenserar den koniska skallen med en gänga i år fel håll. (Grabber

Läs mitt inlägg ovanför beträffande gran o fur's hårdhetsgrader

Fundera på varför man under dom senaste 100 åren använt trådspik istf dyckert vid paneluppsättning.
TACK!
Nu förstår jag skillnaden.

Nu har jag kommit en bit in på sida två av huset och allt rullar på i lagom takt.
Som jag skrivit tidigare så är jag värd ett nytt verktyg och det lutade länge mot bosch sticksåg, men i sista sekund ändrade jag mig.
Jag insåg att för att göra foder och kapa raka linjer av fasaden så är nog en cirkelsåg bättre. Jag har inga goda erfarenheter av cirkelsåg, men det beror nog på att jag använt den på sätt som det inte är tänkt. Faktiskt ett ganska farligt sätt efter att läst här. Jag har försökt ersätta fogsvansen rakt av.....typ hållit i en regel/bräda med en hand och kört cirkeln med andra på frihand i luften eller över knät:blushing:
Dessutom med demonterad klyvkniv. Kan säga att det hugger ganska bra;)
Lovar att inte göra om det med min nya c6buy:D

Fått sågen än? Avis på cirkelsågen faktiskt även om jag suktar mer efter toolabs kit med sticksågen i l-box och tillbehörsboxen :)

/L

Jodå, sågen kom igår och idag använde jag en cirkelsåg på korrekt sätt för första gången.
Sågade till en bräda på panelen och sen klöv jag en till foder. Funkade klockrent.....och inte ett enda hugg:)
Jag använde det medföljande anhållet i bägge fallen.
Blev lite förvånad över hur fint snittet blev, inte riktigt som ts55, men milsvida bättre än min gcm8s.
Var också lite förvånad över hur tunn klingan är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.