Både på mitt hus när jag hade gamla fasaden och på mina föräldrars hus så har väldigt många spik krupit ut någon cm, vilket också gjorde att panelen glipade lite här och där.
Min nya panel på mitt hus har jag skruvat, känns mycket smidigare än att spika.
Fort går det dessutom med högväxeln på skruvdragaren.

våga vägra spik! :D

visst kan spiken krypa ut någon mm men det brukar man slå in vart 10e år när man målar, om man inte orkar detta så får man väl ta huggen spik istället, kostar något öre extra dock men fortfarande billigare än skruv.

Sedan förstår jag inte hur skalman1 kan påstå att skruva går snabbare än att spika. Naturligtvis går det väldigt mycket snabbare med spikandet. Ytterligare en nackdel med skruvandet är att dom rackarna inte är lätta att få loss den dag man kanske behöver byta ett par brädor. Att skruva ut dom övermålade skallarna är inte det lättaste.

För mig går det snabbare att skruva, hur det går för andra struntar jag fullkomligt i.

skalman1 skrev:
För mig går det snabbare att skruva, hur det går för andra struntar jag fullkomligt i.
du har aldrig spikat med spikpistol va...?

Tvivlar på att skruvdragaren skulle ha en chans i ett 100 spik/skruvs-race även om skruvdragaren fick 90 skruvars försprång...:rolleyes:

Seriöst, menar du att du skruvar snabbare än en spikpicka skjuter ?

Nä, kan bara rekomendera spikpicka och vindväv istället för stenålders pappen som är för tung för att hantera ensam

Fasad röstar jag helt klart på spikning ovasett med picka eller hammare, både smidigare och snyggare. Tycker det är rätt kul oxå. snörslå och bara mata spik! d^_^b
Angående droppnäsan, så oavsett om du ska ha rak eller snekap, så är det smutt att spika utt en rak bräda på lagom höjd och kapa till nederkanten på plats.

Fnularn skrev:
Angående droppnäsan, så oavsett om du ska ha rak eller snekap, så är det smutt att spika utt en rak bräda på lagom höjd och kapa till nederkanten på plats.
Neeej... der är ju nu man kanske får sin första anledning att köpa en TS55a med skena.....:wow:

Nimajneb skrev:
du har aldrig spikat med spikpistol va...?

Tvivlar på att skruvdragaren skulle ha en chans i ett 100 spik/skruvs-race även om skruvdragaren fick 90 skruvars försprång...:rolleyes:
Nämde jag spikpistol? nääääääääääää :rolleyes:

Jag pratade om skruva vs spika med hammare.

Jag kollade på en spikpistol för något år sedan, men den landade snabbt på hyllan igen.
Jag bryr mig inte om den kan peppra på med 200 spik i sekunden så väljer jag att skruva ändå :|

Redigerat av moderator:
skalman1 skrev:
Nämde jag spikpistol? nääääääääääää :rolleyes:

Jag pratade om skruva vs spika med hammare.
I så fall får du jämföra handspikning med handskruvning, dvs med skruvmejsel. Då vinner spiken i alla fall.

Alla som har använd en spikmaskin och har tillgång till en skulle välja maskinspikning av fasad. Men fasadspikning kräver lite av maskinen. Den måste sätta spiken till rätt djup varje gång. Det är inte sällan ett problem med billighetsmaskinerna avsedda för Helge Hempulare.

Fasadspikning görs snabbast med en seriös spikmaskin. Det finns en massa bra maskiner att välja mellan. Kolla den klistrade tråden om import från utanför EU. Du vill inte ha en clipped head nailer till fasaden. Huvudena är nästan lika fula som skruv och spiken är dyrare och svårare att hitta.

Ett annat tips är att köpa grundmålat virke

sparar riktigt mycket tid

Jag skulle välja spikpistol.
Måste skruven vara rostfri eller går det man vanlig?

Den här tråden blev ju en riktig långkörare.

Vill bara inflika att skruva fast läkt och panel på en gammal kåk som har rört sig med väder och vind i alla år, känns ju inte som det ska.:O

Inte skulle jag göra det varje fall.

Bara Konservativa Jag.

Inget som skrivits här får mig att ändra mig om skruvningen.
Jag har ingen bra spikpicka och tycker det går tillräckligt fort med skruv.
Har gjort så med garaget och tyckte det fungerade bra.
Dessutom blir det bättre rent konstruktionsmässigt tror jag:S

Jag har beställt grundmålat virke på Beijer och Isover fasadskiva P31 nu:)
Skall verkligen fundera på det där om att rakkapa hela hussidan i efterhand som någon skrev.
Enda problemet jag ser med det är att man förstör den fina ytan som är
lagd med grundmålningen och att den behöver göras om?
Kinglolle: du är välkommen om du känner att det kliar i snickarnerven(Jag är en grym kock);)

Det här är ett grymt bra forum....tackar för alla svaren hitills!!!

Ursäkta min okunskap... då detta är ett lite ovanligt förfarande... vad tusan använder du för skruv.... Förzinkad universialskruv har ju jätteskallar som lyser och trallskruv funkar ju inte på gran.

???????????

Mitt resonemang är som någon nämnt. Ska du köra med spikpistol så tycker jag att det är värt att investera i kvalitet - helt plötsligt är vi då uppe i en bra slant med kompressor mm. Inget fel i det jag själv har nytta av det i mycket annat men bara enkom för en fasadrenovering hade jag nog varit mer tveksam i investeringen.

Inget fel i att skruva och så lång tid kommer inte den delen ta, är mer less på målning isf än skruvning

Jadå om familjesituationen tillåter det är jag inte oäven att lägga nån dag på att hjälpa till. Är ju exilskåning så känner inte så mycket folk här, finns väl inget bättre sätt att lära känna folk än med skruvdragaren i ena handen och en öl i andra på 10 meters höjd när man är lika höjdrädd som jag ;)

MVH Lorant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.