Hej! Jag har precis flyttat till hus efter 15 år i lägenhet och fattar inte vilka verktyg jag behöver.

Har tänkt att i framtiden göra mindre renoveringar, kanske bygga en lekstuga, mindre trädäck etc men mest vanligt småjobb. Min 15 år gamla skruvdragare fungerar dåligt så jag behöver införskaffa en ny.

Jag har en sladdriven borrhammare som fungerar väl till krävande håltagning. Behöver jag verkligen en 18v skruvdragare? Orkar jag montera några innerväggar och i värsta fall bygga ett trädäck med 12v skruvdragare utan att bli galen? Har även funderat på slagskruvdragare men blir lite skrämd av oljudet. Har aldrig jobbat med såna så lite osäker på hur de låter. Jag kan ha hörselskydd men vill gärna kunna jobba lite lugnt utan att väcka grannskapet.

Bryr mig inte särskilt mycket om märken etc. Behöver jag en tigersåg eller slipmaskin köper jag en med sladd för att slippa låsa in mig i ett batterisystem. Det är väl ganska klokt?
Vill helst inte lägga för mycket pengar men har inget emot att lägga lite extra om jag får bra grejer som håller länge.

Är det någon med mer erfarenhet som har lite tips och förslag?

• Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Mitt förslag är att köpa verktygen efter hand man behöver dom. Är alltid svårt i förhand att veta vad man behöver.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Ett gott råd. Om du köper batterimaskiner så satsa på ETT märke så slipper du hamna i laddarträsket med många olika laddare!
Innan du köper så känn och kläm på dom maskinerna som du funderar på. Känslan med verktyget i handen är viktigt!
Lycka till! (y)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Halva nöjet med hus är ju att låna verktyg i utbyte mot öl med grannarna :)

Men jag säger som någon ovanför. Börja i änden med vilka projekt du skall göra, därefter fundera på vad som behövs för dom.

Köp en bra skruvdragare med två batterier. Sen kan du köpa ”nakna” maskiner vartefter behov uppstår.

En kap/gersåg lär du också behöva. Metabo har en väldigt prisvärd.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
C catalyst56 skrev:
Hej! Jag har precis flyttat till hus efter 15 år i lägenhet och fattar inte vilka verktyg jag behöver.

Har tänkt att i framtiden göra mindre renoveringar, kanske bygga en lekstuga, mindre trädäck etc men mest vanligt småjobb. Min 15 år gamla skruvdragare fungerar dåligt så jag behöver införskaffa en ny.

Jag har en sladdriven borrhammare som fungerar väl till krävande håltagning. Behöver jag verkligen en 18v skruvdragare? Orkar jag montera några innerväggar och i värsta fall bygga ett trädäck med 12v skruvdragare utan att bli galen? Har även funderat på slagskruvdragare men blir lite skrämd av oljudet. Har aldrig jobbat med såna så lite osäker på hur de låter. Jag kan ha hörselskydd men vill gärna kunna jobba lite lugnt utan att väcka grannskapet.

Bryr mig inte särskilt mycket om märken etc. Behöver jag en tigersåg eller slipmaskin köper jag en med sladd för att slippa låsa in mig i ett batterisystem. Det är väl ganska klokt?
Vill helst inte lägga för mycket pengar men har inget emot att lägga lite extra om jag får bra grejer som håller länge.

Är det någon med mer erfarenhet som har lite tips och förslag?
Svårt att svara helt generellt på men satsa på kända märken. Till listan som är bra att ha (inte bara kul att ha) är:
Skruvdragare 18V med två batterier
Mindre skruvdragare 12V (som ofta blir borrmaskin vid ex. altanbygge för att förborra)
Sticksåg kommer alltid väl till pass
Cirkelsåg för grövre jobb
Kap och gersåg är användbart till allt
Elhyvel kan ses som lyx men är guld värd
Multisåg kanske?
Tigersåg, kanske

Nät eller batteri?
Tja numera fungerar batterimaskiner rätt bra men dubbla batterier är nog ett måste.
Själv finns både DeWalt och Makita i arsenalen.
Alla mer än 10 år gamla men med fullgod funktion.
Bra maskiner kostar pengar men ofta lönar det sig i längden.
Lycka till

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Tack för svaren. Har kollat runt lite grann och kommit fram till att 18v nog är vettigt för en skruvdragare. Som någon sa "det är bättre med för mycket kraft än för lite" Känner inte grannarna så bra än med får nog ta en liten med en kasse öl för att låna verktyg.

Tänker inte handla några verktyg innan jag behöver dem men ser att slagskruvdragare ofta säljs tillsammans med vanliga skruvdragare och att man kan spara ganska mycket pengar om man köper dem tillsammans.

Hur är åsikterna kring slagskruvdragare? Är de överskattade eller finns det ett behov? Jag har sällan saknat något starkare att skruva med. Dock har jag mest skruvat möbler

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
C catalyst56 skrev:
Tack för svaren. Har kollat runt lite grann och kommit fram till att 18v nog är vettigt för en skruvdragare. Som någon sa "det är bättre med för mycket kraft än för lite" Känner inte grannarna så bra än med får nog ta en liten med en kasse öl för att låna verktyg.

Tänker inte handla några verktyg innan jag behöver dem men ser att slagskruvdragare ofta säljs tillsammans med vanliga skruvdragare och att man kan spara ganska mycket pengar om man köper dem tillsammans.

Hur är åsikterna kring slagskruvdragare? Är de överskattade eller finns det ett behov? Jag har sällan saknat något starkare att skruva med. Dock har jag mest skruvat möbler
jag kör mycket med min slagskruvdragare även till smågrejer, oftast när det är mindre skruvar behöver den inte ens börja slå utan skruvar i den som en vanlig skruvdragare gör. Föredrar slagskruvdragare även för grövre skruv, det låter lite men man behöver inte hålla emot på samma sätt som med en vanlig skruvdragare. Tycker det är guld till allt från att skruva golvspån till konstruktioner utomhus.

jag är dock glad amatör, svågern som är snickare använder slagskruvdragare mycket mer sällan, men han har ju en skitfin festool-skruvdragare som är både smidig och stark utan att behöva slå, en skruvautomat för skivor och gips etc.

jag började med Makitas kombo med borrskruvdragare, slagskruvdragare och 2st. 2.5ah batterier. Har i efterhand kompletterat med cirkelsåg, sticksåg, multiverktyg och grästrimmer. Har även köpt ett 6ah batteri. 2.5ah-batterierna är för klena för att driva åtminstone cirkelsågen, dom blir varma och tar slut alldeles för fort.

Slagskruvdragare kör jag bara på grov fransk träskruv.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
När jag bytte vindsskivor i höstas var jag väldigt nöjd över slagskruvdragaren, de gamla skivorna satt med övermålad philips-skruv och på vissa ställen även latexfog i. Gick att få ut skruvarna utan att göra de helt rena och gick även stå i lite dåliga vinkar och ändå få kraft nog att få ur skruven.
Jag är inte superförtjust i den, men man kan få bra kraft i dåliga vinkar och minskar risken att förstöra skruvskallarna.

Jag har bara en liten Bosch 12V (då jag "behövde" köpa in mig i systemet för laserpass) hittade en begagnad till bra pris.

Utöver att jag ogärna köper saker som för fort måste gå till skroten har jag mer och mer börjat reflektera över var sakerna är gjorda och var utvecklingen sker, och hur det kan tänkas påverka framåt. Ibland tycker jag det kan vara värt att betala lite extra för.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.