Jonawullt Jonawullt skrev:
Tack för alla svar

Hej! Jättetack för utförligt svar! Jag satsar väl på cirkelsåg och en excenterslip. Köper nog också pocket-hole jig. Jag har sedan tidigare en sticksåg (som jag märkt att jag inte använder särskilt ofta) och skruvdragare. Märke Ryobi. Men är av någon anledning mest inne på att köpa Bosch nu... Är det alltid bättre att ha sladdlös ? (bortsett från att man behöver ladda batteriet). Och kan man köpa till en skena till cirkelsåg? Inser att jag har en del att lära mig, vilket ju är jättekul!
Ang. batteri eller inte så tänker jag såhär:

• Jag är inte ute i fält, utan mest i min verkstad, så alla stationära grejjer som bordssåg, kapsåg etc. är en no-brainer att ha fast inkopplade med sladd
  • För alla verktyg man håller i handen föredrar jag batteri alla gånger, just för att dom är "alltid redo", så mindre meck med sladdar som ska kopplas in och vara i vägen. Med några undantag dock.
  • När dammsugare behövs, typiskt för slip, sänksåg, Domino, fräsning i vissa fall, så försvinner lite av fördelen med batteri, då man ändå måste koppla in sugslangen. Om man kör Festool med deras plug-it kontakt, så blir detta ändå hyfsat smidigt att byta verktyg, då det är samma kontakt på alla.
  • Om det är ett verktyg som man behöver köra "länge" så föredrar jag sladd alla gånger. Typiskt excenterslip på bordsskiva, när man ska köra många pass och successivt gå ner i kornstorlek.
Men alla batteriverktyg är inte lika. Största risken med att köpa billigt är att de blir för klena, som tex. för en excenterslip, och detta är lättare att undvika med sladdverktyg såklart (även om det finns klena sladdverktyg också).

Dock behövs ju inte högsta kraft i alla lägen. Tex. har jag en liten 12v kantfräs från Bosch som jag älskar att använda för just kantfräsning, för att den är så lätt och smidig. Men den är oanvändbar till att fräsa mycket annat just för att den är för klen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.