3 211 läst ·
45 svar
3k läst
45 svar
Vilka verktyg är oumbärliga?
Inga verktyg är oumbärliga.Jonawullt skrev:
För att bygga sängen behövs inget av dessa.
Men ett av de allra mest användbara och mångsidiga verktygen är enhandstving. Den kan användas till väldigt många olika saker. Typ alltid när man har en hand "för lite"
Köp eller hyr endast de verktyg du verkligen behöver. Dvs vänta till du behöver innan du köper.Jonawullt skrev:
Ang olika märken. För hobbyprojekt av denna typ är verktyg till proffspris pengar i sjön. Egentligen är det vettigare att köpa riktigt billigt. Då har man pengar över och kan uppgradera vid behov.
En excenterslip (med dammsugaranslutning) på Biltema var billigare än att hyra för ett mindre projekt. Den lever och fungerar flera år senare. Ett över förväntan bra köp
När man ändå är inne på extragrejerna så vill jag nämna att det är praktiskt att ha (minst) ett par bockar att lägga skivor på när man kör med sänksåg exempelvis. Känner man som jag, dvs att man inte använder de så ofta men har ett trädgårdsbord, altan eller helt enkelt bara ett golv, så finns alltid möjligheten att köpa cellplastskivor att lägga under kryssfanéret som offerbräda. Hyffsat billigt och framförallt väger det inget.
Efter att ha tittat på byggvideon, tror jag du maskinmässigt för just detta projekt klarar dig med en cirkelsåg (alternativt sänksåg) med sågskena och en skruvdragare (även för att borra). Om sågningen görs inomhus även en grovdammsugare för att direkt få bort damm och spån. Sedan behövs diverse handverktyg vilket visas i videon.
Använder själv Festool, men såg att Jula har ett Makita erbjudande:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...uvdragare/verktygspaket/verktygspaket-032113/
Adapter för sågskenan finns tyvärr inte från Makita för cirkelsågen i paketet, men kan 3D printas eller köpas av 3:e part. Man tappar någon cm av sågdjupet.
https://www.printables.com/model/703994-guide-rail-adapter-for-makita-dss501
Det snabbar upp överraskande mycket om tvingarna till sågskenan har pumphandtag.
Använder själv Festool, men såg att Jula har ett Makita erbjudande:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...uvdragare/verktygspaket/verktygspaket-032113/
Adapter för sågskenan finns tyvärr inte från Makita för cirkelsågen i paketet, men kan 3D printas eller köpas av 3:e part. Man tappar någon cm av sågdjupet.
https://www.printables.com/model/703994-guide-rail-adapter-for-makita-dss501
Det snabbar upp överraskande mycket om tvingarna till sågskenan har pumphandtag.
Köp en skruvdragare, bänksåg,något att putsa med, sticksåg, hammare , dyckertpistol men den bästa är sencos och angående märke för övrigt så använder jag makita privat och på jobbet.Jonawullt skrev:
Hej, jag tänkte väl lägga ungefär en vecka? Tänkte utgå ifrån den här youtube-filmen: [media]
Har en del erfarenhet av att snickra och är alltså inte helt nybörjare, men har inte tagit mig an ett sånt här projekt förut. Tänker också att jag vill köpa verktyg som är mångsidiga som passar projekt även i framtiden.
makitapaketet på jula ser ju finfint ut, men jag hade köpt till en sänksåg likafullt. makitas 2x18 är helt ok.
och om ytterligare grus finns i fickorna en 18v vinkelslip, t ex dga511. undvik deras mindre modeller.
nästa vore deras 18v excenterslip. en lätt liten pärla.
bänkplacerade sågar oavsett utförande tar mycket plats. lyckats förutom kap/gersåg klara mig utan, trots diger maskinpark.
livet är för kort för att småsnåla med verktygsinköp. har man ett konkret behov, så kör. nya vyer uppstår sedan när man väl får mersmak. däremot tycker jag det är tveksamt sas köpa på spekulation i det blå.
och om ytterligare grus finns i fickorna en 18v vinkelslip, t ex dga511. undvik deras mindre modeller.
nästa vore deras 18v excenterslip. en lätt liten pärla.
bänkplacerade sågar oavsett utförande tar mycket plats. lyckats förutom kap/gersåg klara mig utan, trots diger maskinpark.
livet är för kort för att småsnåla med verktygsinköp. har man ett konkret behov, så kör. nya vyer uppstår sedan när man väl får mersmak. däremot tycker jag det är tveksamt sas köpa på spekulation i det blå.
Redigerat:
Hur tyskt är Parkside? En ärligt menad fråga. Utseendet med den kantiga 80-talsdesignen känns tysk, men hur är det med själva maskinerna? Är de ”made by Germany”, eller är det kinaskit med tyskanpassat utseende?G G.L. skrev:
Att maskinerna är skräp har de visat (åtminstone för mig) ganska tydligt genom att jag köpt flera och ingen kunde både utföra sin uppgift och överleva en längre tid. Max det ena.
Försänkare, lite blandade askar med muttrar, brickor och annat, och ett par olika sorters förvaringslådor har jag där funktionen är överlägsen priset. Det ska de ha beröm för.
alltså anekdotiskt har en 20v nibbler samt en dito rakslip god funktion och har överlevt lättare användning.G G.L. skrev:
någon längre förmåga tåla tungt arbete förväntar jag mig inte.
driver dem med mina 18v makitabatterier via adapter.
Festool rundslip 150 mmJonawullt skrev:
Hej!
Jag har föresatt mig att bygga en säng till mitt barn och planerar därefter att fortsätta försöka lära mig snickeri. Jag undrar vilka verktyg som är oumbärliga för mig? Sänksåg/cirkelsåg? Handöverfräs? Dyckertpistol? Handslip? Tacksam för tips! Köper hellre dyrare men bra produkt som jag kan använda länge och till olika projekt.
Mitt första projekt är: [media]
Bordssåg Bosch
Fräsbord med festool of 1400 handöverfräs
Bandsåg
Planhyvel dewalt
Festool skruvdragare, samt en sådan som knackar
Festool sänkning med skena och paralellanslag
Multiverktyg
Sticksåg
Kap och ger såg största från dewalt
Tror du klarar dig en stund med detta 😂
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Sängen du hänvisar till är gjord för "pocket screws". Det har inte jag och har inga planer på att skaffa. Jag har sparat några maskiner och en av dom är en kex-maskin som används väldigt sällan. Så jag funderar hur jag kan göra saker med det jag har till hands. Nedan en skiss (som inte är så "amerikansk").. Jag skulle använda furu/gran och har ritat med tjockleken 15 mm föutom skivan i botten som är 3 mm (masonit eller mdf). Jag skulle limma dit en 3 mm tjock "rygg" (masonit eller mdf). Den stärker förmodligen mot eventuell ranglighet. Räcker inte det så går det alltid att lägga till en tjockare mdf i ett av lådfacken. Hittar du "hyllplan" med mått som stämmer med det du önskar behöver du:
-Kapa 90°
-Klyvsåga drygt 2 m längder
-Limma med tvingar
-Sandpappra ytor och runda av skarpa kanter
Lådorna utformande beror på hur mycket förvaringsutrymme du vill ha. I videon är det ju inte speciellt mycket
-Kapa 90°
-Limma med tvingar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lådorna utformande beror på hur mycket förvaringsutrymme du vill ha. I videon är det ju inte speciellt mycket
Tack för alla svarP PsychoCheF skrev:
Hej! Jättetack för utförligt svar! Jag satsar väl på cirkelsåg och en excenterslip. Köper nog också pocket-hole jig. Jag har sedan tidigare en sticksåg (som jag märkt att jag inte använder särskilt ofta) och skruvdragare. Märke Ryobi. Men är av någon anledning mest inne på att köpa Bosch nu... Är det alltid bättre att ha sladdlös ? (bortsett från att man behöver ladda batteriet). Och kan man köpa till en skena till cirkelsåg? Inser att jag har en del att lära mig, vilket ju är jättekul!sebwal skrev:
Hej! Utgår från att du inte har några verktyg alls.
Givet att yttersta "möbelsnickarprecision" inte är ett krav så går detta projekt att göra med batteriverktyg + tålamod, skulle jag säga. Delar lite åsikter nedan:
En bordssåg/justersåg gör det enklare att få till vinkelräta/parallella ytor på skivmaterialet, på ett repeterbart sätt (typiskt bra för att göra många likadana lådbitar), men det går att åstadkomma med cirkelsåg/sänksåg också. Bara lite mer mätande å pill. Om man inte har en rejäl yta för sin bordssåg, så är det tom. lättare att kapa upp stora skivor med sänksåg. Dvs. ta maskinen till materialet ist. för tvärtom.
En cirkelsåg är mer mångsidig än sänksåg, då du tex. även kan använda den att kapa reglar enkelt med en snabbvinkel, men du får inte lika hög precision när du ska kapa skivmaterial rakt. Också svårt att sänka ner den i materialet, mitt på en yta (tex. för lådhålen). Hade satsat på båda, men i värsta fall bara cirkelsåg.
Kapsåg är en bonus, men smalare gods kan du ändå enkelt kapa med ok precision mha. cirkelsåg och snabbvinkel.
En sticksåg kan vara bra att ha i nödfall, tex. för att grovt ta bort material, men inget som är speciellt användbart för möbelbruk generellt.
För sammanfogning behöver du en skruvdragare + skruv i enklaste fallet. Du kan försänka skruvarna och limma över plugg om du vill dölja skallarna. Också en fördel med skruv, att du slipper limma + tvinga. Annars är en Festool Domino en lysande maskin för sammanfogning med lös tapp + lim, men lite overkill i detta fallet. Det är också rätt nice att ha två skruvdragare, en för att skruva och en för att borra så man slipper byta bit/borr hela tiden. En annan behändig sak är en "pocket hole jig" som gör att du enkelt kan skråa in skruvar, tex. för att fästa kortsida av regel mot ngt annat.
För puts, så är en excenterslip och/eller planslip bra att ha. Här är det viktigt att lägga en liten extra slant så man har en med kraftig motor + bra dammutsug, då det annars kommer ta en evighet att slipa ytan. Tillkopplad dammsugare är viktigt, både för hälsan och resultatet (+ det går åt färre slippapper).
Hade inte brytt mig om handöverfräs för just detta projekt. Runda av kanter med handslip bara.
Skulle säga att ovan är basics för ett bra "hobbyresultat" och om du inte vill investera i ett helt snickeri. Men oundvikligt så kommer man alltid på nåt verktyg man saknar mitt in i projektet!
När det kommer till kvalitet och val av märke på verktygen, så är det ju en annan fråga. Men bra att försöka hålla sig till samma batteriplatform iaf. Festool tillhör ju toppskiktet, men om man inte är sugen på att lägga de pengarna, så tror jag alla "vanliga" märken som Makita, DeWalt, Milwaukee funkar utmärkt för dig.
Hoppas det hjälper
Hej ! Tack för svar! Jag har tänkt om lite angående hur sängen ska byggas.. Det finns trä väggar som kommer omgärda sängen, så min nya plan är att fästa reglar i de tre väggarna samt en fjärde "fristående regel. Därefter integrerar jag två stycken Ivar-lådor (från IKEA). Och sen är planen att jag fäster en "ram" på framsidan... Den ramen verkar det tacksamt att ha pocket hole jig för att kunna foga samman!M MathiasFr skrev:Sängen du hänvisar till är gjord för "pocket screws". Det har inte jag och har inga planer på att skaffa. Jag har sparat några maskiner och en av dom är en kex-maskin som används väldigt sällan. Så jag funderar hur jag kan göra saker med det jag har till hands. Nedan en skiss (som inte är så "amerikansk").. Jag skulle använda furu/gran och har ritat med tjockleken 15 mm föutom skivan i botten som är 3 mm (masonit eller mdf). Jag skulle limma dit en 3 mm tjock "rygg" (masonit eller mdf). Den stärker förmodligen mot eventuell ranglighet. Räcker inte det så går det alltid att lägga till en tjockare mdf i ett av lådfacken. Hittar du "hyllplan" med mått som stämmer med det du önskar behöver du:
-Kapa 90°
-Limma med tvingar
[bild]
Det är bekvämare att använda batterimaskiner och i dom flesta fall så funkar det lika bra.Jonawullt skrev:
Tack för alla svar
Hej! Jättetack för utförligt svar! Jag satsar väl på cirkelsåg och en excenterslip. Köper nog också pocket-hole jig. Jag har sedan tidigare en sticksåg (som jag märkt att jag inte använder särskilt ofta) och skruvdragare. Märke Ryobi. Men är av någon anledning mest inne på att köpa Bosch nu... Är det alltid bättre att ha sladdlös ? (bortsett från att man behöver ladda batteriet). Och kan man köpa till en skena till cirkelsåg? Inser att jag har en del att lära mig, vilket ju är jättekul!