M mats.3 skrev:
Det är bekvämare att använda batterimaskiner och i dom flesta fall så funkar det lika bra.
Eftersom du svarade så utförligt passar jag på att fråga dig om min plan:

”Jag har tänkt om lite angående hur sängen ska byggas.. Det finns trä väggar som kommer omgärda sängen, så min nya plan är att fästa reglar i de tre väggarna samt en fjärde "fristående regel. Därefter integrerar jag två stycken Ivar-lådor (från IKEA). Och sen är planen att jag fäster en "ram" på framsidan... Den ramen verkar det tacksamt att ha pocket hole jig för att kunna foga samman!”

Jonawullt Jonawullt skrev:
Eftersom du svarade så utförligt passar jag på att fråga dig om min plan:

”Jag har tänkt om lite angående hur sängen ska byggas.. Det finns trä väggar som kommer omgärda sängen, så min nya plan är att fästa reglar i de tre väggarna samt en fjärde "fristående regel. Därefter integrerar jag två stycken Ivar-lådor (från IKEA). Och sen är planen att jag fäster en "ram" på framsidan... Den ramen verkar det tacksamt att ha pocket hole jig för att kunna foga samman!”
Det verkar vettigt men jag har rätt lite erfarenhet av finsnickeri typ möbler när jag jobbar som snickare men det verkar vara en bra pryl.

M maxel skrev:
Jag köpte en sladdriven [länk] och det är som natt och dag från min gamla gröna bosch 125mm
Som jag ser det vill du använda dammsugare till din slipmaskin och då behöver den inte vara batteridriven.
350 letargiska watt på 150mm och utan tvångsrotation? här finns förbättringspotential:)

Jag försöker komma ihåg när jag använde sladdad maskin istället för batteri senast? Förutom när jag hjälper vänner att borra i betongväggar, själv har jag trähus så behovet finns inte riktigt. Värmepistolen för två år sedan. Vinkelslipen för tre år sedan. Jag plockar oftast fram en liten 12v Bosch för att det räcker. Sticksågen är lite lättare att hantera med en hand och vinkelslipen är mycket mer hanterbar Och för att vara helt ärlig så är maskinen som använts flest gånger de senaste 20 åren en liten Bosch Ixo... (och den är orsaken till att jag har en stabil uppsättning av miniverktyg då de får lov att ligga inne i huset för husfrun)

M mats.3 skrev:
Det är bekvämare att använda batterimaskiner och i dom flesta fall så funkar det lika bra.
det finns både fördelar och begränsningar.

ett meck som märks mest vid sällananvändning är att sladden ska dras fram från strömkällan. allvarligare är att man vid arbetet hela tiden måstre förhålla sig till sladden, så man inte skadar den.

i fallen tigersåg, sänksåg och cirkelsåg är den risken särskilt stor. för att inte tala om häcksax.

skulle överväga sladdburet bara för maskiner som skall gå kontinuerligt alltså vi pratar timmar, och som dessutom belastar hårt kanske 500-1000 watt.

när det är sagt är det sällan jag numera plockar fram någon av mina högvärdiga sladdburna vinkelslipar. till och med högtryckstvätten och värmepistolen är ersatta med batteridrivet.

rakt09 rakt09 skrev:
350 letargiska watt på 150mm och utan tvångsrotation? här finns förbättringspotential:)
Visst finns det alltid häftigare verktyg (man kan ju snåla och köpa festool ;-) ), men i en tråd för en människa som ska bygga sin första säng tyckte jag att det passade som förslag. framförallt att man bör använda dammsugare när man slipar eftersom slipdammet repar arbetsstycket om det ligger kvar under sandpappret.
Sedan borde jag kanske påpekat att det viktigaste är slippappret/nätet för resultatet.

M maxel skrev:
Visst finns det alltid häftigare verktyg (man kan ju snåla och köpa festool ;-) ), men i en tråd för en människa som ska bygga sin första säng tyckte jag att det passade som förslag. framförallt att man bör använda dammsugare när man slipar eftersom slipdammet repar arbetsstycket om det ligger kvar under sandpappret.
Sedan borde jag kanske påpekat att det viktigaste är slippappret/nätet för resultatet.
sorry för min lite magsura kommentar!

men har lite svårt för de här verktygen som är så tydligt suboptimala jämfört med the real thing, men ändå kostar en hel del pengar. hellre då köpa något som är billigt även prismässigt.

en tvångsstyrd makita bo6050j på 750 watt har fantastisk funktion för i sammanhanget hanterbara pengar. whao. men både den och ditt förslag är nog overshoot för ts, som så här dags i verktygskarriären nog gärna handslipar. inget fel i det.

vill vederbörande bekanta sig med excenterslipar är en smidig 18v av mer putskaraktär en bra ingång. klar ergonomisk vinst slippa sladden t ex vid putsning av tapetskarvar.

t ex makita dbo180. står sig bra även effektmässigt mot vilken grön bosch som helst, kända för att ändå vara rätt hyggliga därvidlag. det finns annars ett gäng konkurrenter där ute med ännu lägre effekt, typ 200 watt. usch.

rakt09 rakt09 skrev:
sorry för min lite magsura kommentar!

men har lite svårt för de här verktygen som är så tydligt suboptimala jämfört med the real thing, men ändå kostar en hel del pengar. hellre då köpa något som är billigt även prismässigt.

en tvångsstyrd makita bo6050j på 750 watt har fantastisk funktion för i sammanhanget hanterbara pengar. whao. men både den och ditt förslag är nog overshoot för ts, som så här dags i verktygskarriären nog gärna handslipar. inget fel i det.

vill vederbörande bekanta sig med excenterslipar är en smidig 18v av mer putskaraktär en bra ingång. klar ergonomisk vinst slippa sladden t ex vid putsning av tapetskarvar.

t ex makita dbo180. står sig bra även effektmässigt mot vilken grön bosch som helst, kända för att ändå vara rätt hyggliga därvidlag. det finns annars ett gäng konkurrenter där ute med ännu lägre effekt, typ 200 watt. usch.
Jag vet att du sover med Makikas katalog under kudden och det är helt ok att vara färgad och (nästan) alltid rekommendera deras prylar. Men när du rekommenderar DBO180 är det dags att sluta ta dig på allvar. En ren leksak som spöas av vilken jula/biltema/clasohlsonmakin som helst med sladd. Eftersom det bara är dumt att köra slipmaskin utan dammsugare är batteridriften rätt meningslös. Fast vill man ha en med batteri så har jag ändå inte stött på någon excenterslip sämre en DBO180.

Hep Hep skrev:
Jag vet att du sover med Makikas katalog under kudden och det är helt ok att vara färgad och (nästan) alltid rekommendera deras prylar. Men när du rekommenderar DBO180 är det dags att sluta ta dig på allvar. En ren leksak som spöas av vilken jula/biltema/clasohlsonmakin som helst med sladd. Eftersom det bara är dumt att köra slipmaskin utan dammsugare är batteridriften rätt meningslös. Fast vill man ha en med batteri så har jag ändå inte stött på någon excenterslip sämre en DBO180.
smaken är som baken. jag gillar den. vet inte vad den ger för watt, men den står emot väl så bra som de sladdanslutna 125-slipar tänkta för hemmabruk bosch och andra jag provat.

vad hade du för bekymmer? iom den ändå hyggliga kraften kan man med grovt papper få problem med att den kastar, vilket kräver viss förmåga hos brukaren, och inte unikt just för dbo180. men att lösa detta på gängse vis med letargisk kraft är inte min tekopp.

gillar för övrigt sådär generellt sett metabo mer än makita.

jag gillar däremot inte att man skjuter på budbäraren. onödigt, och försvagar det man vill ha sagt. brukar annars uppskatta det du skriver hep!

dbo180 i gott sällskap med bo6040j.
.
IMG_7763.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rakt09 rakt09 skrev:
smaken är som baken. jag gillar den. vet inte vad den ger för watt, men den står emot väl så bra som de sladdanslutna 125-slipar tänkta för hemmabruk bosch och andra jag provat.

vad hade du för bekymmer? iom den ändå hyggliga kraften kan man med grovt papper få problem med att den kastar, vilket kräver viss förmåga hos brukaren, och inte unikt just för dbo180. men att lösa detta på gängse vis med letargisk kraft är inte min tekopp.

gillar för övrigt sådär generellt sett metabo mer än makita.

jag gillar däremot inte att man skjuter på budbäraren. onödigt, och försvagar det man vill ha sagt. brukar annars uppskatta det du skriver hep!

dbo180 i gott sällskap med bo6040j.
.
[bild]
Du kan ha fått lite onödigt med skit när du skrev positiva saker om just den maskinen, som är en av mina största besvikelser av ett köpt verktyg från ett "riktigt" märke. Jag ber om ursäkt för det. Mitt problem med den är helt enkelt att det inte händer mycket när man försöker använda den. Men trots sin klenhet ger den lätt grisknorrar på ämnet, eftersom sugröret man kopplar dammsugaren till stryper luftflödet så att damm stannar kvar mellan trä och papper.

Samma problem och lika illa är det med Bosch blåa GEX 12V-125. Jag glömde boschen tidigare när jag hängde ut makitan som ensam sämst.

Makita har en väldigt trevlig slipmaskin med BO6050, men det är kanske inte den rätta att rekommendera i den här tråden.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du kan ha fått lite onödigt med skit när du skrev positiva saker om just den maskinen, som är en av mina största besvikelser av ett köpt verktyg från ett "riktigt" märke. Jag ber om ursäkt för det. Mitt problem med den är helt enkelt att det inte händer mycket när man försöker använda den. Men trots sin klenhet ger den lätt grisknorrar på ämnet, eftersom sugröret man kopplar dammsugaren till stryper luftflödet så att damm stannar kvar mellan trä och papper.

Samma problem och lika illa är det med Bosch blåa GEX 12V-125. Jag glömde boschen tidigare när jag hängde ut makitan som ensam sämst.

Makita har en väldigt trevlig slipmaskin med BO6050, men det är kanske inte den rätta att rekommendera i den här tråden.
tål att fundera på varför du fick den dåliga erfarenheten? har själv aldrig kopplat den till dammsuck, men skulle jag göra det skulle jag välja att slipa med nät.

något jag märkt av med vissa inte andra 18v makitamaskiner är känslighet för vilka batterier man kör på. mina stavdammsugare och vinkelslipar går tydligt svagare med bl1830 3,0 ah batteri jämfört mer bl1850 5,0 ah.

lite gåtfullt, och funderat på orsaken. det skulle kunna vara spänningsfall, men vissa andra kraftigare maskiner uppvisar inte samma beteende, inte heller när 5,0 går mot att vara urladdat och alltså har lägre spänning uppstår problemet.

återstår att det kan vara protokollbundet??

när man kollar brukarerfarenheter med dbo180 på amazon ser man iaf någon sorts all time high i positiv återkoppling. alltid något.

har själv en bo6040. en favorit.
.

IMG_3047.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rakt09 rakt09 skrev:
något jag märkt av med vissa inte andra 18v makitamaskiner är känslighet för vilka batterier man kör på. mina stavdammsugare och vinkelslipar går tydligt svagare med bl1830 3,0 ah batteri jämfört mer bl1850 5,0 ah.

återstår att det kan vara protokollbundet??
De innehåller olika celler, lite beroende på ålder och kapacitet, strömstyrka ca 20-30 A. Det är utgångspunkten, sen har äldre eller slitnare celler högre resistans vilket gör att de inte klarar att leverera lika hög ström utan att överhettas. Det kan vara förklaringen.

nanowire nanowire skrev:
De innehåller olika celler, lite beroende på ålder och kapacitet, strömstyrka ca 20-30 A. Det är utgångspunkten, sen har äldre eller slitnare celler högre resistans vilket gör att de inte klarar att leverera lika hög ström utan att överhettas. Det kan vara förklaringen.
Lite mer detaljer här om de olika celltyperna för LXT och hur mycket ström de ger. Layouten (2 parallella strängar om 5 celler av 18650 storlek) verkar vara identisk för 3.0 och 5.0 Ah packen.
https://www.reddit.com/r/Makita/comments/110p7nt/makita_18v_batteries_breakdown/

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
har tänkt i liknande banor. skulle ge olika strömkapacitet med samma spänning.

gamla välanvända 200+ cykler bl1830 laddas inte heller riktigt till samma spänning som fräschare 100 cykler bl1850. det kan skilja 1 volt vid 'fullt'. skonprogram eller bara resultat av höjd inre resistens?

när jag tänker efter har jag hemmavid ett par nästan oanvända bl1830. skall läsa av dem vid tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.