Nissens
V Vardon skrev:
Göteborg är väl en enda stor utfylld våtmark... Så kan man spara ett landshövdingehus på skansen dit stockholmare kan gå för att höra ordvitsar eller för de annan obegriplig arbetarkultur....
Nja, Göteborg är inte någon ”utfylld våtmark”, det är gammal havsbotten. Skall man ”återställa” det så lär man få till en marksänkning så att havet kommer tillbaka… marken höjer sig fortfarande så ”våtmarken” minskar fortlöpande. 😂

Detta är naturens gång, så det borde inte ens naturmupparna ha någon åsikt om.

Redigerat:
Smått off topic, men istället för att sitta på Essingeleden och göra ingenting så kunde fanatikerna gå med i valfri trädgårdsgrupp på Facebook. Där har det diskuterats om köpejord innehållande torv i många år. (Torvbrytning bidrar till att våtmarker försvinner.) Medlemmarna tipsar varandra om vilken jord, utan torv, som finns att köpa och tillverkare och försäljare kontaktas och önskemål om torvfri jord framförs. Det är, i min värld, att göra något konkret.

F ö är Fatburen ett lysande förslag! Det vore väl trevligt med ett vattenblänk där!? 😆

• Gilla
Bådablir9 och 8 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det här är ju en till delikat fråga som miljöfolket driver på.

Kollade Naturvårdsverket definition:
"Att restaurera, anlägga och sköta är viktiga åtgärder för att återställa och värna livsmiljöer för alla de arter som är knutna till våtmarker och för att våtmarker ska bidra med olika nyttor, ekosystemtjänster."
[länk]

Men kan man på ett bra sätt värdera åtgärder om det är vettigt och värt mödan?
Att det blir prima nya kläckplatser för mygg är ju en sak.

Att ta bort odlingsbar åkermark är jag ganska säker på att vi bör vara mycket försiktiga med i den allmänna röran vi ställt till med i Sverige.

Men man ger sig nog mest på Norrland så slipper det störa sörlänningarna och storstadsborna....😇
När det gäller att ta bort odlingsbar mark är det nog städernas expansion som är den största boven i sammanhanget.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H hhallen skrev:
När det gäller att ta bort odlingsbar mark är det nog städernas expansion som är den största boven i sammanhanget.
Nejdå, våra städer expanderar inte särskilt mycket. Sen sedan länge har det varit en viktig fråga i all stadsplanering att inte ta odlingsbar åkermark i anspråk. Likaså ett stort motstånd att fylla odlingsbar åkermark med solcellsanläggningar. Vi måste ju verkligen tänka till vad vi kan ställa till med isf att följa en miljöfanatisk religion.

Städerna käkar upp mycket våtmarker. De fylls ut och bebyggs. Jag ser det varje dag från mina fönster.

Lindholmen i Göteborg var faktiskt en holme till mitten av 1800-talet då en älvfåra fylldes igen. Hedvigsholmen på Marstrand var också en holme för hundra år sedan. Bara för att ge ett par exempel från Göteborg.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men torv bryts bara i redan dikade mossar i Sverige. Så alternativen är att låta torven bli koldioxid där i den dikade mossen eller bryta den och låta den blir koldioxid någon annanstans.
Exakt, inga nya mossar får dikas ut. Och dessutom: Där det är lämpligt återställs den avslutade torvtäkten till en våtmark - ofta åtminstone delvis finansierad av den torvtäkt som varit där. Så om de fastlimmande och produktionssaboterande tomtarna som härjat på senare tid får som de vill - att alla nu aktiva torvtäkter stängs med omedelbar verkan - då lär det inte bli nån återställning av markerna heller! Snacka om att skjuta sig själva i foten!!😆

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Undrar om de här våtmarksaktivisterna på Essingeleden bryr sig om våtmarker överhuvudtaget? Jag tycker mest de verkar vara ett gäng arbetsovilliga som finner spänning i att "demonstrera". Sen spelar det ingen roll vad de demonstrerar mot. För några år sen hade de banderoller med "refugees welcome", nu har de banderoller med "återställ våtmarker". Om några år står det nåt annat på banderollerna.

• Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om några år står det nåt annat på banderollerna.
Förhoppningsvis typ "släpp ut oss, varför ska vi få straffarbete med att handgripligt med spade återställa våtmarker"

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar mest hur de kan anse det vara demokrati att ställa sig på Essingeleden? Det är ju just precis det som inte är demokrati...

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Förhoppningsvis typ "släpp ut oss, varför ska vi få straffarbete med att handgripligt med spade återställa våtmarker"
Jag tror inte riktigt på straffarbete, och om det ändå ska tillämpas bör det väl vara i form av dikesrensning så att odlingsmark inte försumpas?

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nejdå, våra städer expanderar inte särskilt mycket. Sen sedan länge har det varit en viktig fråga i all stadsplanering att inte ta odlingsbar åkermark i anspråk. Likaså ett stort motstånd att fylla odlingsbar åkermark med solcellsanläggningar. Vi måste ju verkligen tänka till vad vi kan ställa till med isf att följa en miljöfanatisk religion.
Det där är rena tramset. Jag har under min livstid sett i stort sett alla städer i södra och västra Sverige expandera kraftigt arealmässigt, och säkert minst hälften av den i anspråk tagna marken har varit prima jordbruksmark.

Därtill kommer en hel del mark som utnyttjats för vägar och järnvägar.

• Gilla
Anders4531 och 3 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det där är rena tramset. Jag har under min livstid sett i stort sett alla städer i södra och västra Sverige expandera kraftigt arealmässigt, och säkert minst hälften av den i anspråk tagna marken har varit prima jordbruksmark.

Därtill kommer en hel del mark som utnyttjats för vägar och järnvägar.
Betesmark är det som tas där jag bor, inte odlingsmark. Det leder dock till att åkrarna är omringade av villamattor. I nästa steg tas dessa i anspråk eftersom de redan ligger i staden, de blir nämligen enbart betesmark pga placeringen inne i stans förorter.

Den stora exploateringen av jordbruksmark sker dock i form av industriområden. I princip alla nya industriområden sker genom uppköp av stadsnära jordbruk.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Betesmark är det som tas där jag bor, inte odlingsmark. Det leder dock till att åkrarna är omringade av villamattor. I nästa steg tas dessa i anspråk eftersom de redan ligger i staden, de blir nämligen enbart betesmark pga placeringen inne i stans förorter.

Den stora exploateringen av jordbruksmark sker dock i form av industriområden. I princip alla nya industriområden sker genom uppköp av stadsnära jordbruk.
Ja, industriområden inkluderar jag i begreppet "städers expansion". Vad skulle det annars vara? Industriområden ligger sällan isolerade ute på vischan, utan vanligen i anslutning till städer eller andra större tätorter.

H hhallen skrev:
Ja, industriområden inkluderar jag i begreppet "städers expansion". Vad skulle det annars vara? Industriområden ligger sällan isolerade ute på vischan, utan vanligen i anslutning till städer eller andra större tätorter.
Poängen är att de gör det "snyggt". Genom att tränga bort den värdefulla grödan så är det ju inte längre "prima jordbruksmark". Det tar ju ett par årtionden, men för den som varit med ett tag är det uppenbart.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:

Hmm, vad är skillnaden på ”betesmark” och ”odlingsmark”? I min värld är det samma typ av mark som används till olika saker. Det går att göra en betesmark till en odlingsmark och vice versa.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.