17 126 läst ·
183 svar
17k läst
183 svar
Vilka våtmarker vill ni se återställda?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Det görs ofta i tät stadsmiljö med närhet till polis, så nyttan med att själv bryta mot lagen för att andra gör det är rätt liten – polis är på väg, även om de inte ingriper förrän de har ett tydligt övertag i situationen och alltså inte ”går in” så fort första patrullen är framme.T TheGame skrev:
Och om man skulle gå in själv (jag har för egen del bevittnat två sådana här händelser), hur mycket våld ska man ta till? Att bara slita bort någon och kasta dem i vägkanten räcker uppenbarligen inte, det kan vi se på diverse filmer. Att knäcka en näsa, bryta en arm eller sparka någon medvetslös räcker säkert, men hur många tycker att det är rimligt eller (om man tycker att det är rimligt) värt det?
Civil olydnad är ett lätt sätt att utnyttja att de flesta av oss väljer att följa reglerna även när andra inte gör det – intill en viss gräns.
Dika ur mer istället.
Ökat skördarna både i skogen och på åkern.
Kina öppnar ständigt nya kolkraftverk och de skiter fullständigt i klimatet. Vi får vänja oss vid värme och nya arter.
Ökat skördarna både i skogen och på åkern.
Kina öppnar ständigt nya kolkraftverk och de skiter fullständigt i klimatet. Vi får vänja oss vid värme och nya arter.
Nu läste jag dock häromsistens en analys som kommit fram till att närmare hälften av våtmarkerna som dikats ut faktiskt skulle ge negativ påverkan på uppvärmningen om de återställdes. Så det är inte så enkelt heller. Man måste analysera varje plats för sig.Unikt namn skrev:
Torvbrytning är ombestritt. De urdikade torrlagda mosserna ska både vara problematiska för närmiljön, med övergödning och elände. Samt startar biologiska processer när geggamojan blir torrlagd med CO² utsläpp som följd.
Låter man vattnet rinna tillbaka så stannar näringsämnena kvar, och CO² processerna avstannar.
Jag har varit på en torvbrytning och de moderna varianterna med kilometerlånga dammande lägdor som plöjs av traktorer sker i en annan skala än forntidens mer manuella brytning.
Jo, men då ökar troligen metanutsläppen då våtmarker generellt ger högre metanutsläpp än sjöar, detta då det där ofta förekommer andra biologiska processer som minskar metanutsläppen. Dessutom ökar metanutsläppen från de torrlagda områdena.D Daniel 109 skrev:
Kollade lite varifrån det här kommer och såklart dyker EU-Bryssel upp och i det här fallet vattendirektivet.
https://miljo-utveckling.se/eu-kommissionen-foreslar-lag-for-att-aterstalla-naturen/
Vi ska kanske rena Tyskland enorma CO2-utsläpp från koleldning?
https://miljo-utveckling.se/eu-kommissionen-foreslar-lag-for-att-aterstalla-naturen/
Vi ska kanske rena Tyskland enorma CO2-utsläpp från koleldning?
Fatburen är ju helt lysande att föra upp på den prioriterade listan.SågspånPappspikEternit skrev:
Södermalmsborna får tillbaka ett träsk och myggproduktionen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fatburen
Nej det är väll rätt svårt.Nötegårdsgubben skrev:
Det görs ofta i tät stadsmiljö med närhet till polis, så nyttan med att själv bryta mot lagen för att andra gör det är rätt liten – polis är på väg, även om de inte ingriper förrän de har ett tydligt övertag i situationen och alltså inte ”går in” så fort första patrullen är framme.
Och om man skulle gå in själv (jag har för egen del bevittnat två sådana här händelser), hur mycket våld ska man ta till? Att bara slita bort någon och kasta dem i vägkanten räcker uppenbarligen inte, det kan vi se på diverse filmer. Att knäcka en näsa, bryta en arm eller sparka någon medvetslös räcker säkert, men hur många tycker att det är rimligt eller (om man tycker att det är rimligt) värt det?
Civil olydnad är ett lätt sätt att utnyttja att de flesta av oss väljer att följa reglerna även när andra inte gör det – intill en viss gräns.
Man behöver inte bryta ben och slåss men enkel brottning och släpa bort dom kan ju åtm vara rätt kul kan jag tänka mig.
Dom sitter ju endå som bara nå mähän.
Nu finns artikeln om Odens Svala på nätet också, för de som har betalat till GP:
https://www.gp.se/livsstil/så-ska-sverige-återinföra-den-nationellt-utdöda-djurarten-1.109146807
För övriga så några citat:
https://www.gp.se/livsstil/så-ska-sverige-återinföra-den-nationellt-utdöda-djurarten-1.109146807
För övriga så några citat:
Den svarta storken vill bygga sitt bo i stora, grova träd med god tillgång till våtmarker där den kan fånga sin mat. Men på grund av det moderna skogsbruket råder brist på sådana träd, och de flesta våtmarker i skogsmiljö har dikats ut. För att svart stork åter ska ha möjlighet att etablera sig i landet är det viktigt att det svenska skogsbruket tar hänsyn till artens miljökrav, påpekar Artdatabanken. Dessutom jagas fågeln både under flytten och på sina övervintringsplatser i Afrika. Här krävs internationella åtgärder för att stoppa avskjutningen.
– Med storkstudien visar vi att förutsättningarna finns. Ekoparken Hornsö utanför Kalmar skulle exempelvis passa perfekt, och är ju dessutom statlig mark. Vi skulle, precis som man tidigare gjort med den vita storken, kunna sätta igång ett återinföringsprojekt. Då kan även andra vilda svarta storkar lockas hit, säger han.
Studien visar också att förekomst och spridning av bäver kan göra de aktuella områdena ännu mer attraktiva för storken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Inte bara det! Om vi (jag skriver "vi" eftersom det är skattepengar inblandat) återställer Fatburen är detta också till störst glädje och nytta för Återställ Våtmarker-aktivisterna, som mestadels är en grupp storstadsbor. Tänk vad glada de ska bli när de ser resultatet av sin aktivism varje dag!P paralun skrev:
Med hänsyn taget till våtmarksaktivisterna är det tyvärr fullständigt meningslöst att återställa våtmarker i Västerbotten, även om det skulle bli ett betydligt mer omfattande projekt än ovannämnda. Det är väl inga av nämnda aktivister som ens har de vagaste begrepp om vad som finns norr om Uppsala?
Det lustiga är att oavsett vad någon tycker så kommer naturen att återställa precis allting i Norden.SågspånPappspikEternit skrev:
Inte bara det! Om vi (jag skriver "vi" eftersom det är skattepengar inblandat) återställer Fatburen är detta också till störst glädje och nytta för Återställ Våtmarker-aktivisterna, som mestadels är en grupp storstadsbor. Tänk vad glada de ska bli när de ser resultatet av sin aktivism varje dag!
Med hänsyn taget till våtmarksaktivisterna är det tyvärr fullständigt meningslöst att återställa våtmarker i Västerbotten, även om det skulle bli ett betydligt mer omfattande projekt än ovannämnda. Det är väl inga av nämnda aktivister som ens har de vagaste begrepp om vad som finns norr om Uppsala?
Stockholm kommer att sakta malas ner av inlandsisen, liksom det mesta i Sverige - när isen drar sig tillbaka några tiotusentals år senare lär våtmarkerna vara återställda. 😊
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Tror inte våtmarksaktivisterna har så gott tålamod.Nissens skrev:
Jag tror att de har läst här på forumet, och inspirerats av förslagen från TS:
https://www.expressen.se/nyheter/stopp-pa-essingeleden-/