110 107 läst ·
26 svar
110k läst
26 svar
Vilka träslag ska man inte elda med?
Stämmer bra att kaminer fungerar bättre med finkluven. Var lat senast och grovklöv torrgranar, straffade sig att de gärna ville börja kola. Tycker inte att t ex. björk är lika känslig med grovkluvet.
Men finns det fortfarande någon som har öppen spis? Trodde de allra flesta byttes mot insatser/kassetter för 20-30 år sedan.B Bengt Svejdur skrev:
Hej, funderar på ett specialfall.. om man eldar i en vattenmantlad aluminiumkamin till en badtunna. Producenten vill att man använder torr björkved. Men jag blandar in furu som innehåller tjära. Jag har fått klippa sönder gnistskyddet för att få det att fungera.. det är svårt att få upp bra temperatur och det tjärar ändå..
Det kan bli lite väl varmt för i synnerhet braskaminer av tunn plåt om man hetseldar för mycket och längr med energirik ved som syren, körsbär, ek osv. Att blanda upp sådana träslag med annan ved kan vara en bra idé.
Effekten är inte så starkt kopplad till energiinnehållet. Den beror mer på hur man eldar.
Precis det vi skriver i tråden att man får anpassa eldningen lite beroende av träslag, allt brinner med rätt förutsättning.,L LabanW skrev:
Man tänder t.ex. upp en brasa med tunnkluven ved innan man lägger i grövre kluven.
Och att inte glömma bort bort, även om ni kör med fullt öppna spjäll så krävs det tilluft i rummet/hus där eldstaden finns. Med dålig tilluft så kan det också bli dåligt drag även med fullt öppna spjäll som resulterar i ökad sotbildning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 226 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 226 inlägg
Saxat ur Storaenso : Du kan egentligen elda med vilket träslag du vill, med undantag för de giftiga, som idegran och gullregn.N NilsAgaton skrev:Jag fäller träd på villatomten i Stockholm och vid stugan i Hälsingland. Av träden gör jag ved. Tall, gran, björk och al går fint att elda med i kamin och bastu. Rönn funkar, men jag tyckte det var svårt att få fyr på rönn (torr, ska tilläggas). Hur är lönn, körsbär och asp att elda med?
Jag har hört att gullregn ska undvikas för att den är för oljig. Har ni andra tummar upp eller ner för träslag?
Sen kan man fundera över hur hälsosamt det är att andas in alla slags rökgaser
Redigerat:
Klicka här för att svara