10 298 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Vilka trädslag brinner dåligt vid underförbränning?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Nej, ingen skorstensfläkt behövs nu, fläkten i pannan fixar allt. Till mitt förra pannsystem med förugn behövdes skorstensfläkt. Nu är den såld till en dam vars hund blivit uppäten av en kungsörn.
Örngott.
Hur fungerar det med dragbegränsaren när du tänder? Är den helt tät trots pannfläkten trycker på?
Hur fungerar det med dragbegränsaren när du tänder? Är den helt tät trots pannfläkten trycker på?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Ja, för det allra mesta funkar det utmärkt. Någon enstaka gång per år när det är en extrem kallpropp i skorstenen kan det pusta ut en liten rökslinga, just vid uppstart. Kallproppen ger snabbt med sig och sen ryker inget in. Dragbegränsaren sitter på rökröret som är original till Solo Innovan. Skorstenen är typ 6 meter, 180 mm diameter rund kanal av pimpstensbetong.
Efter en vecka plockade jag bort skorstensfläkten. Med en så bra panna som Innovan behövdes den inte - i mitt fall.
Exhausto RSV009 till salu!. Har oxå låst dragbegränsaren i stängt läge. Om pannan brinner lugnt o bra förstår jag inte varför jag skall kyla ner rg och förbruka go o varm källarluft. Beror säkert mkt på var man bor o husets läge i förhållande till omgivningen.
Exhausto RSV009 till salu!. Har oxå låst dragbegränsaren i stängt läge. Om pannan brinner lugnt o bra förstår jag inte varför jag skall kyla ner rg och förbruka go o varm källarluft. Beror säkert mkt på var man bor o husets läge i förhållande till omgivningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden