Två vita strömbrytare på vägg, en dimmer ovanför och en med två knappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska byta ut två gamla strömbrytare och skulle behöva få tips om vilken typ det är jag ska välja. Se bild. Den nedre brytaren styr tre olika lampor (en knapp styr två lampor och en knapp en lampa). Ej dimmerfunktion. Den övre är dimmer och den styr alla tre lamporna. Tex om alla är tända kan man släcka samtliga genom att trycka in dimmerknappen.

Jag blir inte helt klok på vad det är jag behöver. Är det en dubbeltrapp för den nedre och sen en dimmer med trappfunktion för den övre?
 
Det där var en originell koppling.
Det ser även ut som att den ena har kommit till i efterhand.
Frågan är om det finns någon dosa bakom den ena (kronbrytaren / dimmern)?

Vill du/ni ha kvar funktionen eller vill ni bara ha bara en dimmer för allt eller vill ni ha två dimmrar?

kopplingen är troligen följande:
Fas-dimmer-”tändtråd”-kronbrytare{2*tändtråd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där var en originell koppling.
Det ser även ut som att den ena har kommit till i efterhand.
Frågan är om det finns någon dosa bakom den ena (kronbrytaren / dimmern)?

Vill du/ni ha kvar funktionen eller vill ni bara ha bara en dimmer för allt eller vill ni ha två dimmrar?

kopplingen är troligen följande:
Fas-dimmer-”tändtråd”-kronbrytare{2*tändtråd.
Tänkte du på att den övre sitter snett när du skrev att en troligtvis kommit dit i efterhand? Den är inte ditskruvad helt, därav sitter den på svaj.

Vi vill ha kvar samma funktion.

Jag kan kolla vad som sitter bakom dimmern vid tillfälle.
 
Nej, inte för att det sitter snett, utan för att det är lite mellanrum mellan brytarna.
Väggmonterad elanordning med en dimmer och två brytare i linje ovanför ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ska det se ut när flera brytare/mm sitter ihop.
 
Flerfacksram är väl ett modernt påfund.

Har inte vi i vårt hus från 71, och hade inte heller i det jag växte upp i från 86.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vårt hus byggdes -69/-70, på några ställen i källaren så är det tvåfacksramar, strömbrytare & uttag.
Så nej, det är inget nytt påfund.
En av mina mostrar bor i ett hus från mitten av 70-talet och där är det också tvåfacksramar på några ställen.
 
Flerfacksram är med specifika mått antar jag och att det därmed blir svårt att ersätta med en sådan? Klart snyggast annars kan jag tycka.

Men oavsett det, vilka typer av brytare är det jag behöver? Stämmer min gissning i första inlägget, dvs en dubbeltrapp och en dimmer med trappkoppling? Vill helst ha Schneider exxakt så om någon har direktlänk till sådana brytare som
passar vore det en fin bonus
 
I inlägg 2 så skrev jag hur jag tror och misstänker att det är kopplat.
Handritad schematisk bild som visar elektrisk koppling med ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är en bild till texten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vårt hus byggdes -69/-70, på några ställen i källaren så är det tvåfacksramar, strömbrytare & uttag.
Så nej, det är inget nytt påfund.
En av mina mostrar bor i ett hus från mitten av 70-talet och där är det också tvåfacksramar på några ställen.
Så vi kan konstatera att det varierar beroende på installatör? ;)
 
J JNN skrev:
Flerfacksram är med specifika mått antar jag och att det därmed blir svårt att ersätta med en sådan? Klart snyggast annars kan jag tycka.

Men oavsett det, vilka typer av brytare är det jag behöver? Stämmer min gissning i första inlägget, dvs en dubbeltrapp och en dimmer med trappkoppling? Vill helst ha Schneider exxakt så om någon har direktlänk till sådana brytare som
passar vore det en fin bonus
Kan du tända lamporna med strömbrytaren om du släkt dom med dimmern? Om ja, så trappkoppling på båda, annars nej
 
Om det är trappfunktion så får man det lustiga fenomenet att om bara ena dubbeltrappen är tänd och man trycker på dimmern för att ”släcka” så kommer den att växla ljuskällor istället.
 
Som jag fattar det på beskrivningen i första inlägget så är det ingen trappfunktion, utan dimmern är seriekopplad med brytarna. Precis som Demmpa ritade. Det bästa och mest logiska är att ersätta allt med två dimmrar; En per lampuppsättning (om man nu vill att alla lampor ska vara dimmbara).
 
J JNN skrev:
Jag ska byta ut två gamla strömbrytare och skulle behöva få tips om vilken typ det är jag ska välja.
Lättare att ge bra råd om du förklarar varför du ska byta dessa brytare? Är de trasiga, fula eller vill du ha någon annan typ av funktion?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Lättare att ge bra råd om du förklarar varför du ska byta dessa brytare? Är de trasiga, fula eller vill du ha någon annan typ av funktion?
I grunden för att de är fula. Vi tänkte oss samma funktion men är öppna för förslag om någon har bättre idéer.
 
J JNN skrev:
Vi tänkte oss samma funktion men är öppna för förslag om någon har bättre idéer.
Det har väl redan skrivits men två dimmers är väl det mest naturliga. En för varje "belysningsgrupp" som respektive knapp styr idag. Då blir det som idag fast bättre då dimnivån kan variera mellan de två "belysningsgrupperna".

Er nuvarande lösning känns lite speciell kan jag tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.