Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska byta ut två gamla strömbrytare och skulle behöva få tips om vilken typ det är jag ska välja. Se bild. Den nedre brytaren styr tre olika lampor (en knapp styr två lampor och en knapp en lampa). Ej dimmerfunktion. Den övre är dimmer och den styr alla tre lamporna. Tex om alla är tända kan man släcka samtliga genom att trycka in dimmerknappen.
Jag blir inte helt klok på vad det är jag behöver. Är det en dubbeltrapp för den nedre och sen en dimmer med trappfunktion för den övre?
Det där var en originell koppling.
Det ser även ut som att den ena har kommit till i efterhand.
Frågan är om det finns någon dosa bakom den ena (kronbrytaren / dimmern)?
Vill du/ni ha kvar funktionen eller vill ni bara ha bara en dimmer för allt eller vill ni ha två dimmrar?
kopplingen är troligen följande:
Fas-dimmer-”tändtråd”-kronbrytare{2*tändtråd.
Det ser även ut som att den ena har kommit till i efterhand.
Frågan är om det finns någon dosa bakom den ena (kronbrytaren / dimmern)?
Vill du/ni ha kvar funktionen eller vill ni bara ha bara en dimmer för allt eller vill ni ha två dimmrar?
kopplingen är troligen följande:
Fas-dimmer-”tändtråd”-kronbrytare{2*tändtråd.
Tänkte du på att den övre sitter snett när du skrev att en troligtvis kommit dit i efterhand? Den är inte ditskruvad helt, därav sitter den på svaj.Demmpa skrev:
Det där var en originell koppling.
Det ser även ut som att den ena har kommit till i efterhand.
Frågan är om det finns någon dosa bakom den ena (kronbrytaren / dimmern)?
Vill du/ni ha kvar funktionen eller vill ni bara ha bara en dimmer för allt eller vill ni ha två dimmrar?
kopplingen är troligen följande:
Fas-dimmer-”tändtråd”-kronbrytare{2*tändtråd.
Vi vill ha kvar samma funktion.
Jag kan kolla vad som sitter bakom dimmern vid tillfälle.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 678 inlägg
Flerfacksram är väl ett modernt påfund.
Har inte vi i vårt hus från 71, och hade inte heller i det jag växte upp i från 86.
Har inte vi i vårt hus från 71, och hade inte heller i det jag växte upp i från 86.
Vårt hus byggdes -69/-70, på några ställen i källaren så är det tvåfacksramar, strömbrytare & uttag.
Så nej, det är inget nytt påfund.
En av mina mostrar bor i ett hus från mitten av 70-talet och där är det också tvåfacksramar på några ställen.
Så nej, det är inget nytt påfund.
En av mina mostrar bor i ett hus från mitten av 70-talet och där är det också tvåfacksramar på några ställen.
Flerfacksram är med specifika mått antar jag och att det därmed blir svårt att ersätta med en sådan? Klart snyggast annars kan jag tycka.
Men oavsett det, vilka typer av brytare är det jag behöver? Stämmer min gissning i första inlägget, dvs en dubbeltrapp och en dimmer med trappkoppling? Vill helst ha Schneider exxakt så om någon har direktlänk till sådana brytare som
passar vore det en fin bonus
Men oavsett det, vilka typer av brytare är det jag behöver? Stämmer min gissning i första inlägget, dvs en dubbeltrapp och en dimmer med trappkoppling? Vill helst ha Schneider exxakt så om någon har direktlänk till sådana brytare som
passar vore det en fin bonus
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 678 inlägg
Så vi kan konstatera att det varierar beroende på installatör?Demmpa skrev:
Kan du tända lamporna med strömbrytaren om du släkt dom med dimmern? Om ja, så trappkoppling på båda, annars nejJ JNN skrev:Flerfacksram är med specifika mått antar jag och att det därmed blir svårt att ersätta med en sådan? Klart snyggast annars kan jag tycka.
Men oavsett det, vilka typer av brytare är det jag behöver? Stämmer min gissning i första inlägget, dvs en dubbeltrapp och en dimmer med trappkoppling? Vill helst ha Schneider exxakt så om någon har direktlänk till sådana brytare som
passar vore det en fin bonus
Som jag fattar det på beskrivningen i första inlägget så är det ingen trappfunktion, utan dimmern är seriekopplad med brytarna. Precis som Demmpa ritade. Det bästa och mest logiska är att ersätta allt med två dimmrar; En per lampuppsättning (om man nu vill att alla lampor ska vara dimmbara).
Det har väl redan skrivits men två dimmers är väl det mest naturliga. En för varje "belysningsgrupp" som respektive knapp styr idag. Då blir det som idag fast bättre då dimnivån kan variera mellan de två "belysningsgrupperna".J JNN skrev:
Er nuvarande lösning känns lite speciell kan jag tycka.

