53 597 läst ·
288 svar
54k läst
288 svar
Vilka spel har jag störst chans att bli miljonär på?
Nej, nej, nej! Det är inte större chans att EN kombo med oordnade nummer dras. Däremot är det större chans att NÅGON sådan kombo dras.Glufsglufs skrev:Ah...nu förstår jag...du insåg vad jag hade rätt med sannolikhet och att du hade fel så att du ska gå till ytterligheter. Jag antar att du säkert skäms lite om du skulle behöva läsa alla inlägg igen så jag hjälper dig på traven....jag har hela tiden skrivit att varje enskilt nummer och varje enskild kombo matematiskt har samma möjlighet att dras. Sen har vi x antal "ordnade" kombos, dvs de som jag nämnt som nummerföljd och vidare X antal "oordnade" kombos vilket till antal överväger stort.
Så...rent sannolikt är det större chans att en kombo med oordnade nummer dras i jämförelse med en kombo med oordnade nummer. Skulle man sätta odds på minneslösa turspel så skulle då alla oordnade kombon ha lägre odds än de som är i nummerföljd...men nu sätter man inte odds på sådana typer av spel.
Du spelar på en specifik rad. Alla sådana specifika rader har exakt samma sannolikhet, ordnade som oordnade, och det finns ingen som helst fördel eller nackdel att spela på någon av dem.
Enda nackderlen som eventuellt kan finnas är att vissa rader spelas oftare, och en eventuell vinst därför får delas på fler vinnare.
Nej Troberg...det är just i det där du har fel...du använder sannolikhet rent matematiskt. Rent matematiskt så har både den tidigare vinnaren och vilken vinnare som helst exakt samma förutsättningar att vinna om de spelar på samma sätt, däremot är det inte sannolikt att att den tidigare vinnaren är den som har vinstnummrena en gång till och samma sak med en bekant fast sannolikheten är ändock större för Anders S i det fallet....sannolikheterna är inte absoluta men det matematiska är det.Troberg skrev:
Glugsglufs:
Nej, du rör ihop två olika frågor:
1. Kommer någon som redan vunnit vinna igen?
2. Kommer någon som inte vunnit att vinna två gånger?
Om sannolikheten för 1 är 1/X så är sannolikheten för 2 1/(X^2). I 2 så har inte 1/X inträffat en gång redan, så därför blir sannolikheten 1/X * 1/X.
Nej, du rör ihop två olika frågor:
1. Kommer någon som redan vunnit vinna igen?
2. Kommer någon som inte vunnit att vinna två gånger?
Om sannolikheten för 1 är 1/X så är sannolikheten för 2 1/(X^2). I 2 så har inte 1/X inträffat en gång redan, så därför blir sannolikheten 1/X * 1/X.
Fast sannolikheten att du skulle få rött (eller svart) 10ggr i rad är mindre än blandat resultat då kombinationerna av de olika utslagen över 10 omgångar vida överstiger 10ggr av samm färg.....eftersom det var jag som blev ifrågasatt frånförta början med mitt inlägg om sannolikhet och kombinationer så kräver jag att vi snackar samma snnolikheter/språk, och dvs det jag skriverMikael_L skrev:
Jodå...det är flera som motsatt sig...vissa är lite för snabba att påvisa sina matematiska kunskaper så de hinner inte utläsa den gren i sannolikheten jag skriver om...Alfredo skrev:
Det finns ett system i roulette som en del kör på och vissa förlorar stora summor...
Man kör rött eller svart. Varje gång man förlorar dubblar man insatsen för att vinna tillbaks pengarna. Har man då otur så förlorar man så många gånger i rad att taket för hur mycket man får satsa nås, eller att man har slut pengar helt enkelt. Det kanske känns osannolikt att välja fel färg 8ggr i rad men förr eller senare händer det...
Man kör rött eller svart. Varje gång man förlorar dubblar man insatsen för att vinna tillbaks pengarna. Har man då otur så förlorar man så många gånger i rad att taket för hur mycket man får satsa nås, eller att man har slut pengar helt enkelt. Det kanske känns osannolikt att välja fel färg 8ggr i rad men förr eller senare händer det...
Nämen Troberg...kliv av hästen...ta av skyddlapparna eller vad det nu är...du motsätter dig alltså helt att 5 är fler än tre samt att chansen att ta något av de tre (blint) från högen är större än att man tar något av de 5? Jag blir grymt förvånad över en sådan enkel fadäs.....kan du inte bara erkänna för dig själv att du har precis helt fel i just det här, läs igen vad jag skriver, du verkar ha svårt för sannolikhetslära samt att urskilja det från rena matematiska lagar. Sannolikhet är inte absolut medans matematik är det så, kanske du skulle ta och läsa på lite, eller iaf utvidga vyerna i ämnet.Troberg skrev:
Om vi återgår till det jag började med och som du sätter dig emot...vi är alla överens om att i lotto så ska det dras 7 nr av 35. Dessa 7 dras av en maskin utan minne...ett rent turspel alltså.
Det finns en massa kombinationer som kan dyka upp av dessa 7 nr och rent matematiskt så har varje enskild boll samt varje enskild kombination samma chans att bli den rätta raden. Detta varje gång, varje onsdag och lördag.
Vi har ett nummersystem som börjar med 1, sedan 2, sedan 3 osv osv. Möjligheten att dessa sju nummer som dras skulle bli en kombo i nummerföljd (oberoende på om de dras i följd eller inte) är lika stor som vilke "oordnad" kombination som helst MEN det finns fler kombinationer som är oordnade än i nummerföljd så sannolikheten att det blir en oordnad kombo är större än att det är en kombo i nummerföljd.
Alltså, om man leker med tanken att det endast finns 100 kombinationer totalt varav 20 är i nummerföljd (80 st då oordnade) och varje rad (kombination) kostar 2 kr i insats så skulle det kosta 200 kr. Om då vinsten för att få alla rätt på sitt spel är 180 kr så är det inget alternativ att satsa 200 kr för då går man 20 kr i förlust men man vill ju ha chansen att vinna.
Vad gör man då? Jo, eftersom det rent matematiskt är samma chans att den kombon man själv valt blir den rätta som vilken av de andra 99 kombinationerna så vill man kanske gardera sig genom att ha större vinstchans, man satsar på fler kombinationer för att öka chanserna. Att helgardera sig med 100 kombos är ju som sagt inget alternativ för att göra en vinst så då får man se över sannorlikheter.
Eftersom det då finns 20 kombinationer som är i nummerföljd och 80 kombinationer som inte är det så är det mest sannolikt att det blir en kombo som är oordnad. Utesluter man då de 20 ordnade kombinationerna så kostar insatsen endast 160 kr och sannolikheten att du satsat på rätt kombo i en av dessa 80 rader är större än att en av raderna som är i nummerföljd kommer att vara den rätta. Problemet är ju att det finns en risk på 20% att en kombo av de nummer man uteslutit skulle vara den rätta och man förlorar då 160 kr istället för 20 kr men man har ju i dessa två val ändock 80% chans att vinna på ett oordnat nummer, dvs att sannolikheten att det blir så är större.
En kalkylerad förlustaffär skulle man ju kunna se det som.
Det är ett sätt att utläsa sannolikhet. Sen om det ska jämföras med slantsingling och tärninsgskastning så blir det en stor mängd omgångar som ska avgöras innan alla kombinationer har dragits men det är likförbannat färre kombinationer där siffrorna är i nummerföljd och därför utesluter man dessa för att minska insatsen. Och varför just kombinationerna med nummerföljd? Jo, för dels är de flera än tex en kombination som speglar sitt födelsenummer och dels så är det en kombination som bygger på en matematisk nummerserie som vi lärt oss och som jag sagt hela tiden, den är i en förutbestämd ordning och något förutbestämt mot slumpen ger inga bra odds samt att antalet kombos med denna ordning är färre än de oordnade....så sannolikt är det.
Slut på denna hitta vilse kurs.