Hej, om det finns någon gör grunder/rörmokare här, vilken typ av rör-i-rör använder ni (märke och dimension) när ni skall gjuta in tappvatten i betongplatta till dusch/badkar/toalett/handfat/diskho?

Avståndet från vattenfördelarskåp till tappställe är max 10m till varje ställe.

Tänkte jag skall kika på inköp.

Tack på förhand.

Jobbar förvisso inte professionellt med det, men har kört med LKs system som är väldigt lättjobbat med både slang och fördelarskåp. De har bra monteringsanvisningar och support även till privatpersoner.

När du planerar så fundera på att använda vatette v6 också som innebär att man sätter fördelare i tex tvättställskommoden. Då blir det mindre slangdragning och du har fördelaren i ett vattentätt utrymme med golvbrunn. Kortare ledningar innebär också varmvatten snabbare.

https://www.vatette.se/system-vatette/vatette-v6

Vatettes system är kompatibelt med LKs slang.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Håller med mexitegel, LK är inte billiga men de är lätta att ha att göra med och har tydliga instruktioner så resultatet blir bra.

Vatettes V6-kopplingar är meckigare, men blir bra när man får till det.

mexitegel mexitegel skrev:
Jobbar förvisso inte professionellt med det, men har kört med LKs system som är väldigt lättjobbat med både slang och fördelarskåp. De har bra monteringsanvisningar och support även till privatpersoner.

När du planerar så fundera på att använda vatette v6 också som innebär att man sätter fördelare i tex tvättställskommoden. Då blir det mindre slangdragning och du har fördelaren i ett vattentätt utrymme med golvbrunn. Kortare ledningar innebär också varmvatten snabbare.

[länk]

Vatettes system är kompatibelt med LKs slang.
Jag har kikat på Vatette - V6 och det såg ju riktigt bra ut, men jag förstod inte riktigt vad det är man sätter på delen som kommer ur väggen, dvs vilken typ av koppling sätter man på dem, för jag är ju lite alergisk mot att ha plastgäng som skall ihop med metall om det är så.

Jag har så nära till de olika tappställena, så jag tror det är billigare för mig att dra rör direkt från fördelaren än att ha en fördelare i tvättställskommoden, även om det innebär mindre rördragning. Men skall kika på det få se. Kommer vara fördelarskåp vid Röd markering, och tappställen vid blå. Men kom gärna med förslag hur man kan göra saker enklast, för jag skall göra en uppsticksritning åt markentreprenören.

Kommer gå upp rör till ovanvång med till toalett som ligger rakt ovanför detta teknikrum

Planlösning som visar placering av rördragning, tappställen markerade med blå cirklar och fördelarskåp markerat med röd rektangel i teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatette v6 är vanliga metallklämringskopplingar mot pexröret. De kläms åt med ballofixen eller vinkeln man skruvar på.

J jhall skrev:
Vatette v6 är vanliga metallklämringskopplingar mot pexröret. De kläms åt med ballofixen eller vinkeln man skruvar på.
Är det samma med uppnor och lk’s väggdosor?

Så principen är att man skjuter in röret, sen skruvar åt kopplingen och det tätar då vid skarv mellan rör/koppling?

N Nygge72 skrev:
Är det samma med uppnor och lk’s väggdosor?

Så principen är att man skjuter in röret, sen skruvar åt kopplingen och det tätar då vid skarv mellan rör/koppling?
Ja, jag tyckte dock det var svårt att få rätt längd på utsticket, men ska mäta mer noggrant nästa gång.

J jhall skrev:
Ja, jag tyckte dock det var svårt att få rätt längd på utsticket, men ska mäta mer noggrant nästa gång.
Okej, men hålls slangen bara kvar av gängor att den klämmer åt, eller är det typ hullingar som håller den fast typ som elkablars nya kopplingsplintar nu för tiden?

N Nygge72 skrev:
Jag har kikat på Vatette - V6 och det såg ju riktigt bra ut, men jag förstod inte riktigt vad det är man sätter på delen som kommer ur väggen, dvs vilken typ av koppling sätter man på dem, för jag är ju lite alergisk mot att ha plastgäng som skall ihop med metall om det är så.

Jag har så nära till de olika tappställena, så jag tror det är billigare för mig att dra rör direkt från fördelaren än att ha en fördelare i tvättställskommoden, även om det innebär mindre rördragning. Men skall kika på det få se. Kommer vara fördelarskåp vid Röd markering, och tappställen vid blå. Men kom gärna med förslag hur man kan göra saker enklast, för jag skall göra en uppsticksritning åt markentreprenören.

Kommer gå upp rör till ovanvång med till toalett som ligger rakt ovanför detta teknikrum

[bild]
Väggbockstödet som kommer ut ur väggen sätts med fixturplåt eller montageplatta för att få exakt rätt c-c avstånd - annars passar inte fördelningarna på utsida vägg.

När ytskikt är monterade fräser man ner gängan på väggbockstödet med en specialverktyg (går att hyra om man inte vill köpa på sig). Därefter monterar man en väggbricka (finns som enkel eller flera uttag) som man sedan monterar vanliga vatette metall-delar på. Exempelvis fördelarrör eller ventiler. Allt detta är i metall. Sjukt smidigt system.

Väggbrickor
Exploderad vy av ett vattenkopplingssystem med mässings- och plastdelar för vägginstallation.
Skapa konto

Väggbricka i metall med tre anslutningar för klämringskopplingar, omgivna av gröna och guldiga komponenter för montering av vatette-system.
Skapa konto

Fördelarrör
Vatette fördelarrör i metall med flera gängade anslutningar, används för väggmontering av VVS-system.
Skapa konto

Alla vatettes klämringskopplingar passar direkt på:
Metallisk Vatette ventil med grått handtag, används för kopplingar i vatteninstallationer.
Skapa konto

Man får bara välja om man ska köra system v6 blå eller grön.

Jag har kört LK skåp och slang till varje tappställe och sedan vatette för genomföring i vägg.

LKs väggdosa innebär en skarv i väggen vilket känns sådär och är bara godkänt med pex-slang. Använder man PAL-slang måste det finnas inspektionslucka bakom väggdosan….

Observera också att det nyligen kommit nya godkännandestandarder för väggskåp.

Edit:
Slangen kläms fast i den mässingsdelen du ser på bilden för väggbrickan. Det fungerar på samma sätt som en klämring för metall, den för slang ser bara lite annorlunda ut. Följer man bara monteringsanvisningarna så är det idiotsäkert
Guldfärgad vatette koppling i mässing för rörkoppling, med röranslutning till vit slang, visar anslutningsdetaljer för väggmontering.
Skapa konto

Redigerat:
Väggbockstödet som kommer ut ur väggen sätts med fixturplåt eller montageplatta för att få exakt rätt c-c avstånd - annars passar inte fördelningarna på utsida vägg.

När ytskikt är monterade fräser man ner gängan på väggbockstödet med en specialverktyg (går att hyra om man inte vill köpa på sig). Därefter monterar man en väggbricka (finns som enkel eller flera uttag) som man sedan monterar vanliga vatette metall-delar på. Exempelvis fördelarrör eller ventiler. Allt detta är i metall. Sjukt smidigt system.

Väggbrickor
[bild]

[bild]

Fördelarrör
[bild]

Alla vatettes klämringskopplingar passar direkt på:
[bild]

Man får bara välja om man ska köra system v6 blå eller grön.

Jag har kört LK skåp och slang till varje tappställe och sedan vatette för genomföring i vägg.

LKs väggdosa innebär en skarv i väggen vilket känns sådär och är bara godkänt med pex-slang. Använder man PAL-slang måste det finnas inspektionslucka bakom väggdosan….

Observera också att det nyligen kommit nya godkännandestandarder för väggskåp.

Edit:
Slangen kläms fast i den mässingsdelen du ser på bilden för väggbrickan. Följer man bara monteringsanvisningarna så är det idiotsäkert
Vad är då skillnaden på blå och grön?

Hur lång tid skulle du säga att det tar att montera på delarna utanför tätskiktet från att rören sticker ut (innan kapning)? Har funderat på att jag drar ut alla rör och tar in en röris att göra alla slutklämmar så det blir rätt och riktigt. Men beror ju på lite hur svårt det är och tid det tar allt som allt. Vill heller inte betala 1000-lappar om det är något man enkelt fixar själv och det ej kan bli fel

Grön har kopplingsbricka med skruvar man skruvar in i väggen, medan blå är gängad på väggbockfixturen.

Det tar inte många minuter att montera en väggbricka. Ska du ta in en röris så diskutera med denne innan du sätter igång om vad du ska göra och hur och passa då på att be om ett ungefärligt pris.

Grön har kopplingsbricka med skruvar man skruvar in i väggen, medan blå är gängad på väggbockfixturen.

Det tar inte många minuter att montera en väggbricka. Ska du ta in en röris så diskutera med denne innan du sätter igång om vad du ska göra och hur och passa då på att be om ett ungefärligt pris.
Tänker jag börjar med att köpa några delar och testar själv hur krångligt det känns och få kläm på proceduren 😀

Men absolut bra poäng att vara tydligt vad som skall göras om jag tar in en så man får ungefärligt pris.

Men nu blev jag orolig om inte mitt väggskåp och vattenfelsbrytate från LK uppfyller de nya kraven 🤣

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Men absolut bra poäng att vara tydligt vad som skall göras om jag tar in en så man får ungefärligt pris.
Det är nog mer eller mindre en förutsättning att du har gått igenom projektet med denne innan. Att få en hantverkare att ”ta över” mitt i projekt kan vara lite problematiskt annars.

Har för mig det finns övergångsregler för skåpen så du klarar dig nog. Ring till LK annars.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Det är nog mer eller mindre en förutsättning att du har gått igenom projektet med denne innan. Att få en hantverkare att ”ta över” mitt i projekt kan vara lite problematiskt annars.

Har för mig det finns övergångsregler för skåpen så du klarar dig nog. Ring till LK annars.
En fråga dock då du uppenbarligen installerat med dessa. Kräver kopplingarna någon typ av tätning för att hålla tätt? Tänker lin eller tejp, eller är de gjorda för att bara skruva ihop och det blir rätt direkt?

Nej. inget sådant. Det är konorna som tätar, precis som i en vanlig klämringskoppling. Det är dock viktigt att följa monteringsanvisningarna och skruva åt rätt antal varv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.