Står i begrepp att köpa en cirkelsåg och inser att det (naturligtvis) finns ett nytt kunskapsområde att ta till mig.
Den ska främst användas för sågning av snickerier på hus, möbler och staket.
Snygga sågytpe ska det bli förstås.
Hur länge håller en klinga. Köpa dubbletter?
Allt annat jag behöver veta.
Den ska främst användas för sågning av snickerier på hus, möbler och staket.
Snygga sågytpe ska det bli förstås.
Hur länge håller en klinga. Köpa dubbletter?
Allt annat jag behöver veta.
En klinga med få tänder för grovkapning. En klinga med många tänder för finkapning. En klinga håller länge ifall den sköts om. Rengöra emellanåt, kan behövas slipning osv. Sen är väl kanske inte just cirkelsåg bäst lämpad när det gäller finsnickeri.
Man klarar sig väldigt bra med bara orginalklingan om man köper en märkes såg. Undersidan av det man sågar blir ju snyggast så lägg materialet uppoch ner så brukar det bli fint.
Har kört samma klinga i minst 5 år. Har en tand som är dålig så ny bosch klinga är eventuellt på g om det ska finsågas.
Har kört samma klinga i minst 5 år. Har en tand som är dålig så ny bosch klinga är eventuellt på g om det ska finsågas.
Redigerat:
Kört en Makita klinga i fem år, men sågade tyvärr i en hel del spik nyss så den tappade tänder. Nu sitter det en 40 tands vilket ger mycket finare snitt än den gamla med 24. För finsnickeri (typ listverk inne) ska du ha en geringssåg.
Supersåg om man är högerhänt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3708309
Supersåg om man är högerhänt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3708309
Redigerat:
Det lilla anslaget kommer göra det svårt att få något 100% rakt. Ifall du vill gå upp ett snäpp eller två så finns där cirkelsågar som kan köra på skena. Nu är jag iofs lite ”sken-skadad”. Bygger hellre upp med fler plankor så jag kan köra med skena än med enbart anslaget.
Tog en liten stund innan jag fattade. Väldigt anorektisk bruksanvisningar som kommer med verktyg för riktiga karlar. Som nybörjare på en sån här apparat mätte jag också bakvänt.raveper skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man lär sig.
Trevlig väska kom med den. Mycket bättre än de fula lådorna av lågkvalitativ plast.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Plastlådorna är sällan vackra, men praktiska att stapla.B Byggfuskarn skrev:
För bredare remsor sätter man i den på andra sidan. Kruxet med kortare anslag visar sig oftast i slutet av det man sågar och själva anslaget inte räcker till. Vet man om det är man lite försiktigare i slutet. Går att bygga om. Det är även bra att kolla så vinkeln mellan klinga och sula är 90grader.
Viktigt att mäta till rätt sida av klingan när man mäter annars kanske man sågar bort 2-3mm mer än man vill.
Viktigt att mäta till rätt sida av klingan när man mäter annars kanske man sågar bort 2-3mm mer än man vill.
Gör ett trådlyft istället för att skapa ny tråd.
Köpte nyss en DHS680, min första cirkelsåg.
Tänkte komplettera med någon klinga, dels tänkte jag att en extra "standard" är bra att ha, men också en med fler tänder för finare snitt.
Vad bör man köpa? Ska man hålla sig till Makita original, eller kan man kika på annat?
Hur är det med tjockleken på klingorna? Funkar det mesta?
/Jocce
Köpte nyss en DHS680, min första cirkelsåg.
Tänkte komplettera med någon klinga, dels tänkte jag att en extra "standard" är bra att ha, men också en med fler tänder för finare snitt.
Vad bör man köpa? Ska man hålla sig till Makita original, eller kan man kika på annat?
Hur är det med tjockleken på klingorna? Funkar det mesta?
/Jocce
Klicka här för att svara