Har en befintlig radiator som jag behöver flytta 1,5meter då en altandörr ska monteras.
Raditor sitter på någon form av by-pass kloppling som möjliggöra att radiator kan tar in varmt vatten samtidigt som övriga radiatorirer i kretsen får vatten direkt från kretsen (samt utvatten från radiator). Det sitter en övergång/adapter mellan stålrör och by-pass kopplingen som är gängad på båda sidorna. Se bild.
Jag tänker mig att att jag har två alternativ; A) flytta befintligt radiator as is eller B) installera ny radiator.
Men, oavsett om jag flyttar eller installerar nytt behöver jag förstå tillvägagångssättet och vad är branchstandardard idag?
Stålröret är förövrigt 22mm +/- 1-2 (hade lite svårt att komma åt med skjutmått)
Värmekretsen sitter på en IVT Greenline bergvärmepump
Frågor/fundering angående tillvägagågssätt:
- Kapar jag stålrören och gör ny gängor och installerar nya adaptrar före och efter radiator eller kör presskopplingar före och efter radiator?
- Ska de nya övergångarna vara från stålrör till stålrör eller ska jag använda PAL universtalrör ?
- Ska jag ha by-pass? Jag tänker att det är rimligen så gör jag det för att inte tappa efffekt i kretsen om jag justerar med termostat?
- När arbetets ska utföras tänkte jag bryta inkommande vatten och bryta strömmen till bergvärmepumpen och stypa flödet då det finns ballofix tidigare på krestsen men behöver jag också frysa rören, tänker främst på att jag har massa vatten i kretsen efter radiatorn som kommer rinna ut?
Har ingen utrustning så allt kommer behöva köpas in eller hyras.
Vad finns det för do:s and dont:s i det här arbetet?
Vad mer behöver jag tänka på som jag inte nämnt i denna post?
MVH/M