F
Vill gärna dra ner ventilationen något för att minska elförbruknint och därmed elförbrukningen men är lite orolig över luftkvaliteten då. Har en del mätare idag för temp och luftfuktigheten, ligger på 30% såhär i vintertid.

Vilka parametrar är egentligen viktiga att ha koll på vad gäller inomhusluften? Co2 halt? Syre? Partiklar?

Tänkte först köpa denna men den visar bara partikelhalten, temp och fuktighet: https://www.m.nu/sensorer-zigbee/aqara-luftkvalitetsmatare-tvoc

F Fideliox skrev:
Vill gärna dra ner ventilationen något för att minska elförbruknint och därmed elförbrukningen men är lite orolig över luftkvaliteten då. Har en del mätare idag för temp och luftfuktigheten, ligger på 30% såhär i vintertid.

Vilka parametrar är egentligen viktiga att ha koll på vad gäller inomhusluften? Co2 halt? Syre? Partiklar?

Tänkte först köpa denna men den visar bara partikelhalten, temp och fuktighet: [länk]
TVOC mätare är väll bra (finns massa varianter) och då är väl koldioxid det värde som indikerar bra/dålig luft. Men tycker att det varierar rejält, räcker med att någon med mycket parfym vistas i rummet så blir det dåliga värden.

F Fideliox skrev:

Tänkte först köpa denna men den visar bara partikelhalten, temp och fuktighet: [länk]
Temperatur, temperatur, temperatur. Sen kommer lufthastighet i vistelsezon.

F
D DahlEricsson1000 skrev:
TVOC mätare är väll bra (finns massa varianter) och då är väl koldioxid det värde som indikerar bra/dålig luft. Men tycker att det varierar rejält, räcker med att någon med mycket parfym vistas i rummet så blir det dåliga värden.
Men vad mäter TVOC egentligen?

I Installation skrev:
Temperatur, temperatur, temperatur. Sen kommer lufthastighet i vistelsezon.
Ja temp och fuktighet mäter jag redan på flera platser. Jag tänker mer att man kanske vill kolla syrehalt eller nåt också eller det är överkurs?

F Fideliox skrev:

Ja temp och fuktighet mäter jag redan på flera platser. Jag tänker mer att man kanske vill kolla syrehalt eller nåt också eller det är överkurs?[
F Fideliox skrev:

Ja temp och fuktighet mäter jag redan på flera platser. Jag tänker mer att man kanske vill kolla syrehalt eller nåt också eller det är överkurs?

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...j9J1sibqQSwKsjZMfvDPucj38C5SUSbRoC1ZEQAvD_BwE

Exempel på en mätare! Skulle vilja påstå att bästa riktvärde är koldioxid eftersom de anger hur bra/dålig luften är samt ger indikation på luftkvalitet.
Exempel så kan du kolla värdet i ett rum som är tomt på människor, sedan se hur det utvecklas när man är i rummet, ex sovrum/vardagsrum.
Kan vara intressant att se speciellt om man gör ändringar, ex sätter in friskluftsventiler eller liknande.
Sen tycker jag att ens egna upplevelse är bäst, dvs ett rum som känns bra kan vara dåligt och vice versa.

Sedan mäts ex organiska saker och mätaren ger stort utslag på ex parfym, matlukt osv, så inte lika intressant tycker jag.

Men, det bästa är fuktighet, det ger bra fingervisning om ventilationen är dålig eller ej, speciellt under vintertid då man har alla dörrar/fönster stängda.

F Fideliox skrev:

ja om du inte har extrem personlast så är co2 bara överkurs i en bostad

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.