Helårsfaktura februari-februari i mars med 60 dagars betalningstid kombinerat med brutet räkenskapsår i månadsskiftet juni/juli. Då blir det bara en fakturasväng för föreningen och ni borde ha fått in alla pengar sista juni. Vill man vara extra snäll kan man skicka ut en halvårsprognos på fakturan i augusi så folk vad fakturan kommer att landa på ett halvår senare.

Vad kostar det för föreningen att hålla på med fakturering? Vill medlemmarna betala för det? För egen del tycker jag att det är drygt att få för många fakturor. Hellre några få stora.

roland53 skrev:
Varför inte debitera varje månad med en fast summa som är 5-10 % högre än beräknad årskostnad genom att folk betalar med autogiro...
Men det låter ju inte som god affärssed att överdebitera medvetet och rent slentrianmässigt.
Tänk om alla gjorde så :p

KnockOnWood skrev:
Men det låter ju inte som god affärssed att överdebitera medvetet och rent slentrianmässigt.
Dessutom måste man hålla reda på folk som flyttat för aktuell återbetalning.

KnockOnWood skrev:
Det är väl inte en affärsverksamhet i vanlig mening om jag fattar det rätt.
Är det inte en förening där alla medlemmar kan rösta för både styrelse och olika betalningsmodeller?

roland53 skrev:
Det är väl inte en affärsverksamhet i vanlig mening om jag fattar det rätt.
Är det inte en förening där alla medlemmar kan rösta för både styrelse och olika betalningsmodeller?
Visst kan man rösta bort en styrelse, och en medlem har under vissa omständigheter rätt att få en fråga behandlad på en stämma. I praktiken är det dock annorlunda, eftersom det aldrig finns någon frivillig till kassörsposten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.