2 604 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Vilka månadsslut är det minst kul att betala räkningar?
Sida 1 av 2
Vissa hushåll har hög inkomst och behöver inte bry sig när fakturor dyker upp eller ur stora de är. Andra har en ordentlig buffert som klarar att jämna ut variationer i fakturaflödet. En del har stenkoll - planerar långt i förväg och lägger undan till kommande utgifter. Själv hör jag till kategorin som har en måttlig buffert och halvbra koll en eller två månader framåt. Dessutom arkiverar jag mina papper minutiöst och kan enkelt kolla exempelvis förra årets fakturaskörd.
Men andra människor då, den stora massan som låter högen med räkningar komma som en överraskning den 27:e varje månad. De som en eller flera gånger om året råkar ut för att "Oops, det blev inget kvar denna månaden". Vilka månader är djävligast för räkningar tycker ni (eller "de", man kan ju svara utifrån någon annans perspektiv)? Eller minst dåliga för den delen.
Anledningen till min fråga, är att jag (vi) måste besluta vilka fakturaperioder vi ska ha i vår VA-förening. Jag har tänkt skicka fyra gånger om året, vilket ger följande alternativ:
- Januari, april, juli, oktober
- Februari, maj, augusti, november
- Mars, juni, september, december
Men andra människor då, den stora massan som låter högen med räkningar komma som en överraskning den 27:e varje månad. De som en eller flera gånger om året råkar ut för att "Oops, det blev inget kvar denna månaden". Vilka månader är djävligast för räkningar tycker ni (eller "de", man kan ju svara utifrån någon annans perspektiv)? Eller minst dåliga för den delen.
Anledningen till min fråga, är att jag (vi) måste besluta vilka fakturaperioder vi ska ha i vår VA-förening. Jag har tänkt skicka fyra gånger om året, vilket ger följande alternativ:
- Januari, april, juli, oktober
- Februari, maj, augusti, november
- Mars, juni, september, december
Jag hade helst sett första alternativet, för dom två andra är precis vid jul.
Då många drar på sig lite extra utgifter, fast nu kanske det beror på summan, en tusing eller 2 ska dom flesta hem fixa utan bli lidande tycker jag
Då många drar på sig lite extra utgifter, fast nu kanske det beror på summan, en tusing eller 2 ska dom flesta hem fixa utan bli lidande tycker jag
Hur kul är det att hålla på och skicka ut fakturor och kolla upp att de betalas? Det är väl rätt mycket administration? Jag hade föreslagit en faktura per år, med betaldatum sista januari. Då vet föreningen dessutom exakt hur mycket pengar man kan spendera under året.
Vill man göra det mindre jävligt för medlemmarna så bryter man räkenskapsåret vid juni/juli istället, januari brukar ju vara en fattigmånad.
Vill man göra det mindre jävligt för medlemmarna så bryter man räkenskapsåret vid juni/juli istället, januari brukar ju vara en fattigmånad.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
CSN har februari osv. som betalningsmånader och det tror jag finns en anledning till.
Har fått för mig att undvika lönen före och efter jul är en faktor. Och så lämnas även stor del av sommaren fri.
Det är nog väldigt olika för folk. Vad som är deras elräkningsmånad beroende på när abonnemanget först påbörjades osv. Tror allt jag betalar (som inte är varje månad) ligger på löpande perioder av det slaget. Utom just CSN då.
Sen tänker jag att det som skapar "dålig månad" är mer oförutsägbart av typen en extra dyr reparation på bilen, om man nu är så utan buffert att man inte ens utjämnar sina kända fasta kostnader.
Finns nog inte riktigt något som är så tydligt bäst för alla. Jag hade valt att kopiera CSN om jag var i sin sits. Så länge det inte finns tydlig vilja bland medlemmarna för något annat.
Men ska också säga att jag hör till dem som inte tycker det är så viktigt när räkningarna kommer, för det är i slutändan samma summa jag ska lägga ut.
Har fått för mig att undvika lönen före och efter jul är en faktor. Och så lämnas även stor del av sommaren fri.
Det är nog väldigt olika för folk. Vad som är deras elräkningsmånad beroende på när abonnemanget först påbörjades osv. Tror allt jag betalar (som inte är varje månad) ligger på löpande perioder av det slaget. Utom just CSN då.
Sen tänker jag att det som skapar "dålig månad" är mer oförutsägbart av typen en extra dyr reparation på bilen, om man nu är så utan buffert att man inte ens utjämnar sina kända fasta kostnader.
Finns nog inte riktigt något som är så tydligt bäst för alla. Jag hade valt att kopiera CSN om jag var i sin sits. Så länge det inte finns tydlig vilja bland medlemmarna för något annat.
Men ska också säga att jag hör till dem som inte tycker det är så viktigt när räkningarna kommer, för det är i slutändan samma summa jag ska lägga ut.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Januari och december är nog de sämsta valen.
Då har folk med dålig koll på ekonomin minst kvar i kassan efter jul- och nyårsfirandet.
Så ditt mellanalternativ, februari, maj, augusti, november verkar bäst.
Men jag tycker att ni också skall erbjuda halvårs- och årsfakturering med lite lägre avgift.
Blir mindre administration, och enklare för "kunden".
Så gör försäkringsbolagen, och man får lite billigare bilförsäkring t.ex.
Då har folk med dålig koll på ekonomin minst kvar i kassan efter jul- och nyårsfirandet.
Så ditt mellanalternativ, februari, maj, augusti, november verkar bäst.
Men jag tycker att ni också skall erbjuda halvårs- och årsfakturering med lite lägre avgift.
Blir mindre administration, och enklare för "kunden".
Så gör försäkringsbolagen, och man får lite billigare bilförsäkring t.ex.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jul och semestertider skulle jag vilja undvika. Sen måste verkligen faktureringen ligga på jämna intervall? T.ex. Mars, maj, augusti, oktober. Eller tre perioder? Februari - Maj - Oktober.
Fast helst av allt föredrar jag månadsvis e-faktura
Fast helst av allt föredrar jag månadsvis e-faktura
Många intressanta svar och åsikter, tack!
Jag vill ju åstadkomma två saker:
A) Fakturan ska aldrig behöva kännas stor saftig. Jag bedömer att 1 500 - 2 000 kr är en rimlig storlek på en återkommande faktura, det bör de flesta kunna hantera. Alltså måste jag fakturera minst fyra gånger per år, för en fyrapersonersfamilj.
B) Det är ju bra om man kan undvika svallvågorna efter semester och jul/nyår.
Men alltså, december måste väl ändå vara en bra månad? Jag tänker att kontantinköpen sker i första hand på novemberlönen och kreditköpen betalas inte förrän i januari. Lönen i december kommer väl för de flesta antingen den 23:e eller den 27:e och då är rimligen det mesta av julhandlandet över. Möjligen då om man är snabb på mellandagsrean innan man betalat sina räkningar, men då får man [svordom] skylla sig själv. Eller?
Jag har hittills lutat åt sista alternativet, samt skicka ut fakturorna så man alltid har två månadsslut på sig att betala. Alltså fakturan skickas i mitten av februari, maj, augusti och november, med förfallodag 31:a mars, 30:e juni, 30:e september och 31:a december. Bu eller bä?
Jag vill ju åstadkomma två saker:
A) Fakturan ska aldrig behöva kännas stor saftig. Jag bedömer att 1 500 - 2 000 kr är en rimlig storlek på en återkommande faktura, det bör de flesta kunna hantera. Alltså måste jag fakturera minst fyra gånger per år, för en fyrapersonersfamilj.
B) Det är ju bra om man kan undvika svallvågorna efter semester och jul/nyår.
Men alltså, december måste väl ändå vara en bra månad? Jag tänker att kontantinköpen sker i första hand på novemberlönen och kreditköpen betalas inte förrän i januari. Lönen i december kommer väl för de flesta antingen den 23:e eller den 27:e och då är rimligen det mesta av julhandlandet över. Möjligen då om man är snabb på mellandagsrean innan man betalat sina räkningar, men då får man [svordom] skylla sig själv. Eller?
Jag har hittills lutat åt sista alternativet, samt skicka ut fakturorna så man alltid har två månadsslut på sig att betala. Alltså fakturan skickas i mitten av februari, maj, augusti och november, med förfallodag 31:a mars, 30:e juni, 30:e september och 31:a december. Bu eller bä?
Det är ju en tanke! Det ska jag räkna lite på. Augusti är kanske inte optimalt, mtp kreditkortsnotan efter semestern i juli, men jag gissar att det ändå är en räkningsmånad som bleknar intill januari.Johannes Carlsson skrev:
Eller så skickar du en helårsfaktura med möjlighet att delbetala efter förmåga enligt överrenskommelse, om jag förstår dig rätt handlar det om, mellan: 6 000:-, 8 000:-, på helårsbasis, max 670:-/månad. Du kanske kan fråga kunden hur den vill ha det? Personligen betalar jag i förskott, det har enbart med att jag var väldigt slarvig tidigare i livet, det finns faktiskt de som fortfarande betalar förskottsfakturor.
Mvh P-A
Mvh P-A
Nej, KoW har mest rätt. 
Betalning senast i slutet av månaderna i ditt mittenalternativ är helt säkert den periodisering som passar flest människor bäst.
Man hinner få in feb och aug-lönen efter att jul/semester har käkat upp alla pengarna, innan det ska betalas.
Individuellt är det såklart annorlunda, men i genomsnitt för befolkningen är detta självklart det bästa alternativet om det är kvartalsvis det gäller.
Betalning senast i slutet av månaderna i ditt mittenalternativ är helt säkert den periodisering som passar flest människor bäst.
Man hinner få in feb och aug-lönen efter att jul/semester har käkat upp alla pengarna, innan det ska betalas.
Individuellt är det såklart annorlunda, men i genomsnitt för befolkningen är detta självklart det bästa alternativet om det är kvartalsvis det gäller.
Är det en för- eller nackdel med lång tid på sig att betala då? Personligen älskar jag Telias fakturor, de kommer alltid med två månadsskiften till förfallodag. Det har faktiskt hänt att det räddat mig från att peta på bufferten, även om jag i princip alltid betalar så fort som möjligt. Eller betalar man per förfallodag? Nuförtiden när pengar är gratis spelar det ju mindre roll, men vi som är födda på 70-talet eller tidigare är ju drillade att hålla kvar pengarna så länge som möjligt 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog lite tveeggat.Strip skrev:
Med lång "betalningstid" tenderar vissa att lägga undan räkningen och glömma bort den,
med de följder detta får.
Jag har en bekant som säger att hans utgifter är dubbelt mot vad de borde vara,
just på grund av alla påminnelse- och inkassoavgifter
Varför inte debitera varje månad med en fast summa som är 5-10 % högre än beräknad årskostnad genom att folk betalar med autogiro.
Varje år i Januari görs en årsavräkning och då bör det bli återbetalning med 5-10% (eller typ avgiftsfritt denna månad).
ATT få återbetalning i Januari månad är nog en välsignelse för många.
Varje år i Januari görs en årsavräkning och då bör det bli återbetalning med 5-10% (eller typ avgiftsfritt denna månad).
ATT få återbetalning i Januari månad är nog en välsignelse för många.
Dom räkningar/fakturor som ligger runt månadsskifte lägger jag till betalning på löningsdagen.Strip skrev:
Det förfarandet började jag med för ca sju/åtta år sedan, efter att jag fick kontot länsat dagen efter löning, någon/några hade hackat någon server på västkusten och kommit över en massa kortinformation, det stod i massmedia om intrånget flera månader innan mitt konto blev länsat. Normalt har jag mitt kort låst för internethandel men nu hade jag haft det öppet för köp och glömt stänga det.